Onderwijsonderzoek economie (Leuven) (B-KUL-D0Q48A)

6 studiepuntenNederlands12 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
De Witte Kristof (coördinator) |  De Cock Mieke |  N.
OC Educatieve master in de economie FEB

De student is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen over een onderwijsrelevant onderwerp:

  • De student kan relevante (primaire en secundaire) bronnen opzoeken, selecteren, kritische beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen;
  • De student kan onderwijskundige en vakdidactische literatuur opzoeken en de resultaten van onderwijskundig en vakdidactisch onderzoek kritisch lezen, interpreteren en bespreken, in functie van het opzetten van een vakdidactische onderzoeksopdracht;
  • De student kan een vakdidactische probleemstelling vertalen in een onderzoeksvraag
  • De student kan een onderzoek ontwerpen en uitvoeren dat leidt tot een antwoord op de onderzoeksvraag, rekening houdend met de geraadpleegde literatuur en gebruik makend van een gepaste methodologie;
  • De student kan op een wetenschappelijke wijze rapporteren over het uitgevoerde onderzoek;
  • De student kan over het eigen onderzoek kritisch reflecteren;
  • De student kan een kritische terugkoppeling van het onderzoek voor het werkveld maken
  • De student kan samenwerken met zijn/haar medestudenten en bijdragen aan het leerproces van de medestudenten

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: ‘Vakdidactiek Economie’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’, - ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( Y05316 ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q31A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q34A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q35A ) OF GELIJKTIJDIG( HEM10A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q49A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
Y05316 : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q31A : Vakdidactiek economie
D0Q34A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q35A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM10A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q49A : Vakdidactiek economie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y05335 : Onderwijsonderzoek economie (Antwerpen)
P0W12A : Onderwijsonderzoek (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W08A : Onderwijsonderzoek (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W09A : Onderwijsonderzoek (Brugge) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W07A : Onderwijsonderzoek (Aalst) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W06A : Onderwijsonderzoek (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W10A : Onderwijsonderzoek (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0U92A : Onderwijsonderzoek
HEM05A : Onderwijsonderzoek economie (Brussel)

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Onderzoeksopdracht (B-KUL-D0Q48a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenBeide semesters
N.
OC Educatieve master in de economie FEB

Het theoretisch kader aangereikt in OLA 1 (Methodologische ondersteuningssessies)  fungeert als vertrekbasis voor het uitvoeren van een concrete onderzoeks- (optie 1)  of ontwerpopdracht (optie 2) die verder in de tekst toegelicht wordt.

De opdracht wordt in groep uitgevoerd.

De resultaten van deze opdracht worden (individueel) verwerkt in een paper en gepresenteerd aan medestudenten en het werkveld op een posterbeurs.

Om het zelfverantwoordelijk leren bij de toekomstige leraar optimaal te stimuleren worden deze onderzoeks- en ontwerpopdrachten zo open mogelijk geformuleerd.

Jaarlijks wordt de concrete opdracht vastgelegd. De opdracht impliceert in elk geval een systematische literatuurstudie en een ontwerp- en/of valideringsluik met kritische reflectie’

Verdere duiding, concretisering en informatie rond de deadlines is weergegeven op Toledo.

Handleiding bij het traject van de onderzoeksopdracht

1 sp. Methodologische ondersteuningssessies (B-KUL-P0U92a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenBeide semesters
OC interfacultaire opo's EMA

In dit OLA maakt de student kennis met een aantal thema’s die relevant zijn voor (vak)didactisch onderzoek, aan de hand van online modulces. De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

Mogelijke thema’s zijn

1. Algemene thema’s

  • Wat is vakdidactisch/onderwijskundig onderzoek? (algemene inleiding)
  • Link onderzoek – praktijk – formuleren van besluiten en aanbevelingen voor de praktijk

2; Onderzoeksmethoden

  • Interviews
  • Leerboekenanalyse
  • Klasobservaties
  • Vragenlijsten
  • Toetsen en tests
  • Interventieonderzoek

De eerste twee thema’s zijn verplicht, uit de seminaries rond onderzoeksmethoden kiest de student er 2 die relevant zijn voor de eigen onderzoeksopdracht. In het wetenschappelijk eindverslag en/of in de kritische zelfreflectie (zie OLA 2) wordt naar deze modules verwezen.

De modules wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderwijsonderzoek economie (Leuven) (B-KUL-D2Q48a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie


Evaluatiekenmerken
De masterproef spreekt de student aan op zijn analytisch en synthetisch vermogen tot zelfstandige probleemoplossing op academisch niveau. Het eindproduct moet kritisch-reflecterend en theoretisch onderbouwd zijn. Deze algemene criteria worden vertaald in een aantal afzonderlijke deelcriteria die tijdens het proces van de masterproef in aanmerking genomen worden:
1. Uitwerking onderzoeksvoorstel: motivering, centrale doelstelling masterproef en plan van aanpak
2. Uitwerking onderzoeksresultaten: theoretische positionering, wetenschappelijke kwaliteit, kritische reflectie en maatschappelijke relevantie of bedrijfsrelevantie
3. Presentatie onderzoeksresultaten: argumentatie, wetenschappelijk format, mondelinge presentatie en dialoog
4. Algemene attitude en motivatie: analytische vaardigheden, attitude van nauwgezetheid en motivatie om te leren, samenwerking met alle betrokkenen

De deadline voor het indienen van de masterproef en de data van de verdediging worden bekend gemaakt via Toledo.


Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de beoordelingscommissie. Het resultaat wordt  op twintig punten berekend  waarbij  een cijfer met één decimaal wordt gehanteerd.  Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is vereist. Gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.

Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de eindbeoordeling van de masterproef NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.


Tweede examenkans
*De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

 

Gedetailleerde informatie is te vinden op Toledo.