Onderwijsonderzoek wetenschappen en technologie (B-KUL-G0Z13A)

Doelstellingen
De student is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen over een onderwijsrelevant onderwerp:
- De student kan relevante (primaire en secundaire) bronnen opzoeken, selecteren, kritische beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen;
- De student kan onderwijskundige en vakdidactische literatuur opzoeken en de resultaten van onderwijskundig en vakdidactisch onderzoek kritisch lezen, interpreteren en bespreken, in functie van het opzetten van een vakdidactische onderzoeksopdracht;
- De student kan een vakdidactische probleemstelling vertalen in een onderzoeksvraag
- De student kan een onderzoek ontwerpen en uitvoeren dat leidt tot een antwoord op de onderzoeksvraag, rekening houdend met de geraadpleegde literatuur en gebruik makend van een gepaste methodologie;
- De student kan op een wetenschappelijke wijze rapporteren over het uitgevoerde onderzoek;
- De student kan over het eigen onderzoek kritisch reflecteren;
- De student kan een kritische terugkoppeling van het onderzoek voor het werkveld maken
- De student kan samenwerken met zijn/haar medestudenten en bijdragen aan het leerproces van de medestudenten
Begintermen
Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student op academisch niveau ten minste 9 studiepunten verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven in één van de disciplines van de vakdidactiek.
Inhouden zoals aangeboden in binnen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs’ worden tenminste gelijktijdig opgenomen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN (GELIJKTIJDIG( G0D31A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z03A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D32A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z04A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z06A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D49A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D33A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z07A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D34A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z08A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D35A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z09A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D36A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D37A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z05A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z10A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z24A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G62A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G83A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G84A ) OF GELIJKTIJDIG( O0H05A ) OF GELIJKTIJDIG( O0H07A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G69A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G68A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G62A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G83A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G83A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G84A ) OF GELIJKTIJDIG( O0H07A ) OF GELIJKTIJDIG( O0H05A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G69A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G68A ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
G0D31A : Vakdidactiek aardrijkskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z03A : Vakdidactiek aardrijkskunde (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D32A : Vakdidactiek biologie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z04A : Vakdidactiek biologie (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z06A : Vakdidactiek biologie (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D49A : Vakdidactiek bio-engineering (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D33A : Vakdidactiek chemie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z07A : Vakdidactiek chemie (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D34A : Vakdidactiek engineering en technologie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z08A : Vakdidactiek engineering en technologie (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D35A : Vakdidactiek fysica (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z09A : Vakdidactiek fysica (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D36A : Vakdidactiek informatica (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D37A : Vakdidactiek wiskunde (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z05A : Vakdidactiek wiskunde (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z10A : Vakdidactiek wiskunde (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z24A : Vakdidactiek wiskunde (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
O0G62A : Vakdidactiek aardrijkskunde
O0G83A : Vakdidactiek biologie
O0G84A : Vakdidactiek chemie
O0H05A : Vakdidactiek engineering en technologie
O0H07A : Vakdidactiek fysica
O0G69A : Vakdidactiek informatica
O0G68A : Vakdidactiek wiskunde
O0G62A : Vakdidactiek aardrijkskunde
O0G83A : Vakdidactiek biologie
O0G83A : Vakdidactiek biologie
O0G84A : Vakdidactiek chemie
O0H07A : Vakdidactiek fysica
O0H05A : Vakdidactiek engineering en technologie
O0G69A : Vakdidactiek informatica
O0G68A : Vakdidactiek wiskunde
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0W11A : Onderwijsonderzoek (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W05A : Onderwijsonderzoek (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D62A : Onderwijsonderzoek wetenschappen en technologie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W06A : Onderwijsonderzoek (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W07A : Onderwijsonderzoek (Aalst) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W08A : Onderwijsonderzoek (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W09A : Onderwijsonderzoek (Brugge) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W10A : Onderwijsonderzoek (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W12A : Onderwijsonderzoek (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z14A : Onderwijsonderzoek wetenschappen en technologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wiskunde (Leuven) (Optie onderwijs) 120 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Onderzoeksopdracht wetenschappen en technologie (B-KUL-G0Z13a)




Inhoud
Het theoretisch kader aangereikt in OLA 1 (Methodologische ondersteuningssessies) fungeert als vertrekbasis voor het uitvoeren van een concrete onderzoeks- (optie 1) of ontwerpopdracht (optie 2) die gerelateerd is aan onderwijs in wetenschappen en technologie.
De opdracht wordt in groep uitgevoerd.
De resultaten van deze opdracht worden (individueel) verwerkt in een paper en gepresenteerd aan medestudenten en het werkveld op een posterbeurs.
Om het zelfverantwoordelijk leren bij de toekomstige leraar optimaal te stimuleren worden deze onderzoeks- en ontwerpopdrachten zo open mogelijk geformuleerd.
Jaarlijks wordt de concrete opdracht vastgelegd. De opdracht impliceert in elk geval een systematische literatuurstudie en een ontwerp- en/of valideringsluik met kritische reflectie.'
Elke groep krijgt een begeleider toegewezen. Begeleidingsmomenten worden in samenspraak afgesproken. Aanwezigheid bij de contactmomenten (contactmomenten voor alle studenten samen én begeleidingsmomenten per groep) zijn verplicht.
Verdere duiding, concretisering en informatie rond de deadlines is weergegeven op Toledo.
Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met lio-faciliteiten en voor studenten met een buitenlandse stage. Deze worden beschreven op Toledo.
Studiemateriaal
Handleiding bij het traject van de onderzoeksopdracht
Toelichting werkvorm
Van de 14 contacturen voor deze onderzoeksopdracht zijn drie keer 2u geroosterde uren (verplichte aanwezigheid) en 8u begeleidingsuren met de groep en begeleider (waarbij verwacht wordt dat de studenten aanwezig zijn; deze begeleidingsmomenten worden in samenspraak afgesproken).
1 sp. Methodologische ondersteuningssessies (B-KUL-P0U92a)
Inhoud
In dit OLA maakt de student kennis met een aantal thema’s die relevant zijn voor (vak)didactisch onderzoek, aan de hand van online modulces. De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.
Mogelijke thema’s zijn
1. Algemene thema’s
- Wat is vakdidactisch/onderwijskundig onderzoek? (algemene inleiding)
- Link onderzoek – praktijk – formuleren van besluiten en aanbevelingen voor de praktijk
2; Onderzoeksmethoden
- Interviews
- Leerboekenanalyse
- Klasobservaties
- Vragenlijsten
- Toetsen en tests
- Interventieonderzoek
- …
De eerste twee thema’s zijn verplicht, uit de seminaries rond onderzoeksmethoden kiest de student er 2 die relevant zijn voor de eigen onderzoeksopdracht. In het wetenschappelijk eindverslag en/of in de kritische zelfreflectie (zie OLA 2) wordt naar deze modules verwezen.
Studiemateriaal
De modules wordt via Toledo beschikbaar gesteld.
Toelichting werkvorm
De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
- G0D43A : Masterproef
- P0U92A : Onderwijsonderzoek
- F0ZA1A : Onderwijsonderzoek cultuurwetenschappen
- L05M3A : Masterproef leraar gezondheidswetenschappen, deel 1
- F0ZC0A : Onderwijsonderzoek talen
- HEM05A : Onderwijsonderzoek economie (Brussel)
- Y05335 : Onderwijsonderzoek economie (Antwerpen)
- D0Q48A : Onderwijsonderzoek economie (Leuven)
- L06N3A : Onderwijsonderzoek gezondheidswetenschappen
- F0ZO2A : Onderwijsonderzoek talen
- P0W30A : Onderwijsonderzoek gedragswetenschappen
- S0I27A : Onderwijsonderzoek maatschappijwetenschappen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderwijsonderzoek wetenschappen en technologie (B-KUL-G2Z13a)
Toelichting
De evaluatie gebeurt op basis van een portfolio dat bestaat uit een groepslogboek, conceptnota, groepsposter en wetenschappelijk eindverslag. Het portfolio wordt ingediend per groep. Daarnaast verdedigt elke student het werk individueel. Met behulp van peerevaluatie wordt het groepsproces in rekening gebracht.
Het totaalpunt van de masterproef wordt opgebouwd uit twee deelscores:
- (1) de beoordeling van het schriftelijke verslag, gecorrigeerd met een individuele peer assessment factor en
- (2) de score op de individuele verdediging.
De student moet geslaagd zijn voor beide deelscores.
Gedetailleerde informatie en richtlijnen, de scoringswijzers bij de verschillende onderdelen en de weging die daarbij gehanteerd wordt aan de studenten via Toledo gecommuniceerd.
In de educatieve masters is het door de didactische opbouw van het opo (masterproef)-onderwijsonderzoek, onmogelijk voor studenten die het opo voor de eerste keer opnemen, beoordeeld te worden in de eerste examenperiode. Studenten die enkel dit opo nog moeten afwerken, en het in een voorgaand academiejaar al opnamen, kunnen hiervoor wel beoordeeld worden.
Toelichting bij herkansen
Een tweede examenkans is mogelijk. Omdat het verzamelen van nieuwe data in een schoolcontext tijdens de maanden juli-augustus niet mogelijk is, en omdat het werk misschien niet meer in groep kan gebeuren, kan een herkansing uit een individueel aangepaste opdracht bestaan.
Ook bij de herkansing bestaat het totaalpunt van de masterproef nog steeds uit de twee deelscores. De student moet de deelscores met een onvoldoende of ‘niet afgelegd’ hernemen . Indien de student een van deze deelscores niet herneemt, zal hij voor deze deelscore, en bijgevolg voor het hele opleidingsonderdeel, ‘niet afgelegd’ krijgen. De student kan ervoor kiezen om deelscores met een voldoende toch opnieuw af te leggen. In dat geval geldt hiervoor de laatst behaalde score.