Vakdidactiek biologie (B-KUL-O0G83A)

6 studiepuntenNederlands32 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master in de Wetenschappen en technologie

De student

  • kan de plaats van de vakken gekoppeld aan het vakgebied biologie in het onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen en maatschappelijke verwachtingen;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie adequate leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren en uitwerken, werkvormen en leermiddelen selecteren en uitwerken, en het leerproces structureren;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie strategieën uitwerken en implementeren om misconcepties in dit vakgebied te identificeren en bij te sturen;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en uitwerken;
  • kan reflecteren over de vormgeving van de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie en kan deze bijsturen waar nodig;
  • kan kernconcepten zoals het natuurwetenschappelijk denken en redeneren als een methode voor inquiry-based learning, het zelfgereguleerd leren en de aard van de wetenschap toepassen bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie;
  • kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie;
  • kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied biologie integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie.  

Hierbij wordt er van uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied biologie opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen, als ook in staat zijn om nieuwe inzichten van het vakgebied biologie vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.

Toelating tot vakdidactiek biologie gebeurt niet automatisch, maar wordt aangevraagd.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0Z13A : Onderwijsonderzoek wetenschappen en technologie
G00C9A : Interdisciplinair onderwijs: iSTEM en natuurwetenschappen
O0G64A : Ingroeistage wetenschappen en technologie
O0H03A : Vakdidactiek biologie – verdieping

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Vakdidactiek biologie (B-KUL-O0G83a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum32 urenBeide semesters
OC Educatieve master in de Wetenschappen en technologie

Situering

Eindtermen, leerplannen en leerinhouden van het vakgebied biologie

Lesdoelen in het vakgebied biologie

Kernconcepten in het vakgebied biologie

Onderwijsleermiddelen in het vakgebied biologie

Didactische werkvormen  in het vakgebied biologie

Evaluatie in het vakgebied biologie

Cursus 'Vakdidactiek biologie' (Marion Crauwels) – Uitgeverij ACCO

Boek ‘De wetenschap van het leven’ (Bert De Groef en Peter Roels) – Uitgeverij ACCO
Materiaal verspreid via Toledo ((zelf)testen, artikels, slides, opdrachten, …)

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren verwerven studenten inzicht in de zelfstandig doorgenomen teksten uit o.a. de cursus/boek, in vakdidactische en vakinhoudelijke onderzoeksliteratuur, wordt informatie opgezocht, worden voorbereidende oefeningen gemaakt, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector, die als begeleider optreedt. Studenten oefenen het formuleren van lesdoelen, oefenen een vakspecifieke werkvorm, ... . Er worden ook vakspecifieke praktijksessies voorzien. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching voor het vakgebied biologie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek biologie (B-KUL-O2G83a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen


Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle online activiteiten en taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer online activiteiten of (vervang)taken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/2 examen, 1/2 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de EM.

Herkansen is alleen mogelijk als de student heeft deelgenomen aan alle contactsessies, online activiteiten en taken. De student moet enkel de delen waarvoor een onvoldoende werd behaald, hernemen. Bij herkansen zullen de groepstaken als onderdeel van de permanente evaluatie individueel hernomen moeten worden.Bepaalde taken van de permanente evaluatie kunnen niet hernomen worden zoals de microteaching.