Onderwijsonderzoek maatschappijwetenschappen (B-KUL-S0I27A)

6 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Claes Ellen (coördinator) |  Claes Ellen |  De Cock Mieke |  Galle Griet |  Willems Kurt
OC Educatieve master maatschappijwetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student deze doelstellingen bereikt:

  • De student is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen over een onderwijsrelevant onderwerp:
  • De student kan relevante (primaire en secundaire) bronnen opzoeken, selecteren, kritisch beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen;
  • De student kan onderwijskundige en vakdidactische literatuur opzoeken en de resultaten van onderwijskundig en vakdidactisch onderzoek kritisch lezen, interpreteren en bespreken, in functie van het opzetten van een vakdidactische onderzoeksopdracht;
  • De student kan een vakdidactische probleemstelling vertalen in een onderzoeksvraag;
  • De student kan een onderzoek ontwerpen en uitvoeren dat leidt tot een antwoord op de onderzoeksvraag, rekening houdend met de geraadpleegde literatuur en gebruik makend van een gepaste methodologie;
  • De student kan op een wetenschappelijke wijze rapporteren over het uitgevoerde onderzoek;
  • De student kan over het eigen onderzoek kritisch reflecteren;
  • De student kan een kritische terugkoppeling van het onderzoek voor het werkveld maken;
  • De student kan samenwerken met zijn/haar medestudenten en bijdragen aan het leerproces van de medestudenten;
  • De student kan resultaten van recent onderwijs- en vakdidactisch onderzoek aanwenden bij het ontwerpen, implementeren én verantwoorden van de eigen praktijk als leerkracht;
  • De student is in staat deel te nemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s;
  • De student is in staat actuele maatschappelijke, sociale en culturele thema’s te onderscheiden en kritisch te benaderen en kan daarbij beslissingen nemen over hoe het onderwijs jongeren een kritisch-constructieve houding kan bijbrengen ten aanzien van maatschappelijke problematieken.

Dit OPO kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student op academisch niveau ten minste 9 studiepunten verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven in één van de disciplines van de vakdidactiek.

Inhouden zoals aangeboden binnen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs’ worden tenminste gelijktijdig opgenomen.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0W06A : Onderwijsonderzoek (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W07A : Onderwijsonderzoek (Aalst) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W08A : Onderwijsonderzoek (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W09A : Onderwijsonderzoek (Brugge) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W10A : Onderwijsonderzoek (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W12A : Onderwijsonderzoek (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W11A : Onderwijsonderzoek (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W05A : Onderwijsonderzoek (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Methodologische ondersteuningssessies (B-KUL-P0U92a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenBeide semesters
OC interfacultaire opo's EMA

In dit OLA maakt de student kennis met een aantal thema’s die relevant zijn voor (vak)didactisch onderzoek, aan de hand van online modulces. De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

Mogelijke thema’s zijn

1. Algemene thema’s

  • Wat is vakdidactisch/onderwijskundig onderzoek? (algemene inleiding)
  • Link onderzoek – praktijk – formuleren van besluiten en aanbevelingen voor de praktijk

2; Onderzoeksmethoden

  • Interviews
  • Leerboekenanalyse
  • Klasobservaties
  • Vragenlijsten
  • Toetsen en tests
  • Interventieonderzoek

De eerste twee thema’s zijn verplicht, uit de seminaries rond onderzoeksmethoden kiest de student er 2 die relevant zijn voor de eigen onderzoeksopdracht. In het wetenschappelijk eindverslag en/of in de kritische zelfreflectie (zie OLA 2) wordt naar deze modules verwezen.

De modules wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

5 sp. Onderzoeksopdracht (B-KUL-S0I27a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht14 urenBeide semesters
OC Educatieve master maatschappijwetenschappen

Het theoretisch kader aangereikt in OLA 1 (Methodologische ondersteuningssessies) fungeert als vertrekbasis voor het uitvoeren van een concrete onderzoeksopdracht.

De opdracht wordt in groep uitgevoerd.

Er wordt gewerkt rond één centraal onderzoeksthema, dat uitgediept wordt in verschillende deelthema’s uit de Maatschappijwetenschappen (Sociale Wetenschappen en Recht) en Filosofie.

Binnen het deelthema wordt een onderzoek uitgevoerd, geïnspireerd door relevante literatuur. Het onderzoek kan het uitvoeren van een kwantitatief of kwalitatief onderzoek, een documenten analyse, ea. zijn. Het onderzoek wordt opgezet in samenspraak met de begeleider.

Het rapporteren van dit onderzoek (aan stafleden van de Educatieve Master, aan medestudenten, externen). Dit gebeurt in eerste instantie door het indienen van een groepspaper. Daarnaast vindt er ook een mondelinge presentatie plaats.

Het uitgevoerde onderzoek, aansluitend op het centrale thema, wordt verder uitgewerkt en vertaald naar de concrete onderwijspraktijk. Afhankelijk van het centrale thema, kan dit een ontwerpopdracht zijn voor bijvoorbeeld een lessenreeks. De concrete invulling van de opdracht zal tijdig aangekondigd worden via de studiewijzer op Toledo.

 

Verdere duiding, concretisering en informatie rond de deadlines is weergegeven op Toledo.

Handleiding bij het traject van de onderzoeksopdracht

Studenten schrijven zich in voor een deelthema/groep; men dient bij de inschrijving een voorkeur op te geven. De begeleiders wijzen de studenten dan toe tot één van de deelthema's. Hierbij wordt er in de mate van het mogelijke rekening gehouden met de eerste voorkeur. Gezien de specifieke aard van het onderzoek kan deze toeschrijving gebeuren op basis van diploma. Binnen het deelthema neemt men literatuur door en voert men een onderzoek uit. Over dit onderzoek maakt men een groepspaper. De resultaten van het onderzoek stelt men voor tijdens een presentatie die bijgewoond wordt door de titularissen, de studenten van de andere thema's, eventueel externen.

Per deelthema worden een aantal begeleidingssessies georganiseerd.
Wat de planning betreft, zijn er gemeenschappelijke sessies (met minstens een inleidende sessie in oktober, interactieve feedbacksessies in november/april en een afsluitend moment in mei). Daarnaast kunnen er nog bijkomende sessies per deelthema zijn. De data van deze sessies worden afgesproken met de begeleider.

Voor studenten die deelnemen aan een alternatief traject zoals werkplekleren, kunnen zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderwijsonderzoek maatschappijwetenschappen (B-KUL-S2I27a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie


Evaluatiekenmerken

De evaluatie gebeurt op basis van een aantal elementen:

  • het volgen van alle onderdelen, de aanwezigheid bij en actieve deelname aan alle activiteiten;
  • de groepspaper met daarin een inleiding, een uitleg over de methode en de aanpak van het onderzoek, een rapportage van de bevindingen, een conclusie en een referentielijst;
  • de presentatie over het onderzoek dat uitgevoerd werd;
  • een peerassessment.

 

Schriftelijke opdrachten worden op plagiaat gecontroleerd. De student informeert zich over plagiaat via de facultaire plagiaatwebsite: https://soc.kuleuven.be/fsw/studentenportaal/examensreglementen/plagiaat.

 

Bepaling van het eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en) en lectoren, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Bij een ongewettigde afwezigheid op één van de sessies of presentaties,  krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Bij het indienen van de opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, krijgt het betrokken onderdeel de boordeling 'Niet Afgelegd (NA). Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst.

Voor studenten die deelnemen aan een alternatief traject zoals werkplekleren kunnen zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Er is geen tweede examenkans.