Onderwijsonderzoek gezondheidswetenschappen (B-KUL-L06N3A)

6 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master gezondheidswetenschappen

De student is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen over een onderwijsrelevant onderwerp:

  • De student kan relevante (primaire en secundaire) bronnen opzoeken, selecteren, kritische beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen;
  • De student kan onderwijskundige en vakdidactische literatuur opzoeken en de resultaten van onderwijskundig en vakdidactisch onderzoek kritisch lezen, interpreteren en bespreken, in functie van het opzetten van een vakdidactische onderzoeksopdracht;
  • De student kan een vakdidactische probleemstelling vertalen in een onderzoeksvraag
  • De student kan een onderzoek ontwerpen en uitvoeren dat leidt tot een antwoord op de onderzoeksvraag, rekening houdend met de geraadpleegde literatuur en gebruik makend van een gepaste methodologie;
  • De student kan op een wetenschappelijke wijze rapporteren over het uitgevoerde onderzoek;
  • De student kan over het eigen onderzoek kritisch reflecteren;
  • De student kan een kritische terugkoppeling van het onderzoek voor het werkveld maken
  • De student kan samenwerken met zijn/haar medestudenten en bijdragen aan het leerproces van de medestudenten

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student op academisch niveau ten minste 9 studiepunten verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven in één van de disciplines van de Vvakdidactiek Gezondheidswetenschappen.
Inhouden zoals aangeboden binnen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs 1’ worden tenminste gelijktijdig opgenomen.

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( L06M0A ) OF GELIJKTIJDIG( L06N4A ) OF GELIJKTIJDIG( L06P2A ) OF GELIJKTIJDIG( L07N0A ) OF GELIJKTIJDIG( L07N9A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O4A ) OF GELIJKTIJDIG( L06M3A ) OF GELIJKTIJDIG( L06N7A ) OF GELIJKTIJDIG( L06P5A ) OF GELIJKTIJDIG( L07N1A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O0A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O5A ) OF GELIJKTIJDIG( L06M6A ) OF GELIJKTIJDIG( L06O0A ) OF GELIJKTIJDIG( L06P8A ) OF GELIJKTIJDIG( L07N2A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O1A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O6A ) OF GELIJKTIJDIG( L06M9A ) OF GELIJKTIJDIG( L06O3A ) OF GELIJKTIJDIG( L06Q1A ) OF GELIJKTIJDIG( L07N3A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O2A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O7A ) OF GELIJKTIJDIG( L07M2A ) OF GELIJKTIJDIG( L06O6A ) OF GELIJKTIJDIG( L06Q4A ) OF GELIJKTIJDIG( L07N4A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O3A ) OF GELIJKTIJDIG( L07O8A ) OF (GELIJKTIJDIG( O0G85A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G86A )) OF (GELIJKTIJDIG( O0G87A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G88A )) OF (GELIJKTIJDIG( O0G79A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G80A )) OF (GELIJKTIJDIG( O0G89A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G90A )) OF (GELIJKTIJDIG( O0G91A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G92A ))) EN (GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN GELIJKTIJDIG( L07N5A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L06M0A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06N4A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06P2A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07N0A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07N9A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O4A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06M3A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06N7A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06P5A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07N1A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O0A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O5A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06M6A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06O0A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06P8A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07N2A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O1A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O6A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06M9A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06O3A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06Q1A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07N3A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O2A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O7A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07M2A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06O6A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L06Q4A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07N4A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O3A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07O8A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
O0G85A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde - deel I
O0G86A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - diergeneeskunde - deel II
O0G87A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel I
O0G88A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel II
O0G79A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen - deel I
O0G80A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen - deel II
O0G89A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde - deel I
O0G90A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - tandheelkunde - deel II
O0G91A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel I
O0G92A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel II
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
L07N5A : Initiatiestage gezondheidswetenschappen

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0W06A : Onderwijsonderzoek (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W07A : Onderwijsonderzoek (Aalst) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W08A : Onderwijsonderzoek (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W09A : Onderwijsonderzoek (Brugge) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W10A : Onderwijsonderzoek (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W12A : Onderwijsonderzoek (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W11A : Onderwijsonderzoek (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W05A : Onderwijsonderzoek (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Onderzoeksopdracht (B-KUL-L06N3a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef14 urenBeide semesters
OC Educatieve master gezondheidswetenschappen

Het theoretisch kader aangereikt in OLA 1 (Methodologische ondersteuningssessies)  fungeert als vertrekbasis voor het uitvoeren van een concrete onderzoeksopdracht.
De resultaten van deze opdracht worden verwerkt in een masterproef (paper).

De student werkt onder begeleiding van zijn/haar promotor een onderzoeksvraag uit in het domein van het onderwijs van de gezondheidswetenschappen. De exacte inhoud hiervan wordt bepaald door de keuze van het onderwerp.

Afhankelijk van de aard van het onderzoek komen volgende taken al dan niet aan bod:

- Uitwerken literatuurstudie

- Uitwerken onderzoeksopzet
- Uitvoeren onderzoek
- Verzamelen van empirische gegevens
- Verwerken van deze gegevens m.i.v. interpretatie, conclusie en relateren aan theorie
- Wetenschappelijke tekst uitschrijven volgens de richtlijnen van vastgelegd Journal
- Presenteren en verdedigen van het manuscript

De opdracht wordt in groep uitgevoerd.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.

Verdere duiding, concretisering en informatie rond de deadlines is weergegeven op Toledo.

Wetenschappelijke artikels
Concept van de masterproef (Toledo)

De student werkt een onderzoeksopzet uit, verzamelt de empirische gegevens en verwerkt deze op kritisch-wetenschappelijke wijze.
De student interpreteert de resultaten, trekt een conclusie en relateert zijn/haar resultaten aan zijn/haar verwachtingen en datgene wat hij/zij reeds had gevonden in de literatuur.

Op basis van deze bevindingen schrijft de student een artikel uit waarbij hij/zij de richtlijnen van een vastgelegd journal volgt.
De student bespreekt op regelmatige basis met zijn/haar promotor of begeleider de gang van zaken, eventuele problemen en de te nemen stappen in het uitwerken van zijn/haar masterproef.

1 sp. Methodologische ondersteuningssessies (B-KUL-P0U92a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenBeide semesters
OC interfacultaire opo's EMA

In dit OLA maakt de student kennis met een aantal thema’s die relevant zijn voor (vak)didactisch onderzoek, aan de hand van online modulces. De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

Mogelijke thema’s zijn

1. Algemene thema’s

  • Wat is vakdidactisch/onderwijskundig onderzoek? (algemene inleiding)
  • Link onderzoek – praktijk – formuleren van besluiten en aanbevelingen voor de praktijk

2; Onderzoeksmethoden

  • Interviews
  • Leerboekenanalyse
  • Klasobservaties
  • Vragenlijsten
  • Toetsen en tests
  • Interventieonderzoek

De eerste twee thema’s zijn verplicht, uit de seminaries rond onderzoeksmethoden kiest de student er 2 die relevant zijn voor de eigen onderzoeksopdracht. In het wetenschappelijk eindverslag en/of in de kritische zelfreflectie (zie OLA 2) wordt naar deze modules verwezen.

De modules wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderwijsonderzoek gezondheidswetenschappen (B-KUL-L26N3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk


De elektronische versie van de masterproef moet ingediend worden voor een deadline. De student dient alle deadlines en voorwaarden voor evaluatie te respecteren zoals weergegeven in het Concept en reglement van de masterproef m.i.v. het masterproefcontract, welke beschikbaar zijn via het leerplatform Toledo. Indien deze deadline niet wordt gerespecteerd, mag de student de masterproef niet verdedigen en krijgt de student ‘NA’ voor de betreffende zittijd (m.u.v. zwaarwichtige redenen)

De masterproef wordt mondeling verdedigd in een tijdsbestek van 10 minuten. De student presenteert de masterproef met specifieke aandacht voor de rationale, methodologie, resultaten en onderwijsrelevante implicaties en verdedigt de kritische vragen.

De beoordelingsformulieren en de wijze van het berekenen van de eindscore worden gedetailleerd weergegeven in het concept van de Masterproef.

  • Deelscore 1: De beoordeling van de schriftelijke neerslag (de paper).
  • Deelscore 2: De beoordeling van de presentatie en de mondelinge verdediging van de masterproef.

    De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen met inbegrip van het plagiaatbeleid. 

Het is, gezien de didactische opbouw van dit opleidingsonderdeel, niet mogelijk voor studenten die in januari kunnen afstuderen en dit opo voor het eerst opnemen, om beoordeeld te worden in de eerste examenperiode. Enkel studenten die het opo al eerder opnamen, kunnen in de eerste examenperiode beoordeeld worden. In dat geval dient de student individueel te werken in plaats van in groep, zonder te kunnen deelnemen aan de tussentijdse feedbacksessies en de presentatiesessies. Het finale eindrapport moet op het einde van de lesweken worden ingediend.

Een tweede examenkans is enkel mogelijk indien een onvoldoende deelscore werd gehaald tijdens de eerste examenkans en er geen onderzoeksdata meer verzameld hoeven te worden in de schoolomgeving. Deze is immers niet beschikbaar in de maanden juli en augustus.
Een verschuiving van indiening en presentatie van de masterproef door de groep naar de september zittijd kan enkel mits akkoord van elk groepslid én op voorwaarde dat alle tussentijdse deadlines tijdens het academiejaar worden gehaald. Het is met andere woorden niet mogelijk om het onderzoekswerk tijdens het academiejaar uit te stellen naar de zomerperiode. Indien een tussentijdse deadline niet wordt gehaald, krijgt de student de score ‘Niet afgelegd’ (NA).

 

Het totaalpunt van de masterproef wordt opgebouwd uit de volgende twee deelscores:

  • Deelscore 1: De beoordeling van de schriftelijke neerslag (de paper).
  • Deelscore 2: De beoordeling van de presentatie en de mondelinge verdediging van de masterproef.

Enkel onvoldoende deelscores dienen hernomen te worden tijdens de tweede examenkans.

 

Deelscores waarvoor de student een voldoende behaalde (dit is vanaf 10/20, de score voor de masterproef wordt niet afgerond. 9.9/20 is een onvoldoende), hoeven niet meer opnieuw te worden afgelegd tijdens het herexamen. Indien de student kiest om een geslaagde deelscore toch te hernemen dan geldt de laatst behaalde score. Een student die kiest om een geslaagde deelscore te hernemen laat dit weten aan zijn promotor en aan https://help.faber.kuleuven.be.

Naast deze melding moet de student die wenst deel te nemen aan het herexamen zich inschrijven VOOR de algemene deadline inschrijving herexamens zoals bepaald in het Onderwijs- en examenreglement.

Alle deelscores met een onvoldoende of niet afgelegd moeten opnieuw afgelegd worden tijdens het herexamen. Indien de student een niet geslaagde deelscore niet herneemt zal hij voor deze deelscore en bijgevolg voor het hele opleidingsonderdeel ‘niet afgelegd’ krijgen.