Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel II (B-KUL-O0G92A)
Begintermen
Studenten kunnen dit OPO opnemen, op voorwaarde dat zij minstens 30 stp domeinspecifieke voorkennis hebben of gelijktijdig opnemen.
De OPO’s 'Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel I’, ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel II’ en ‘Initiatiestage’ moeten in hetzelfde academiejaar opgenomen worden, omdat ze als één geheel worden georganiseerd.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( L07N5A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G91A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L07N5A : Initiatiestage gezondheidswetenschappen
O0G91A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel I
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L06N3A : Onderwijsonderzoek gezondheidswetenschappen
L07N5A : Initiatiestage gezondheidswetenschappen
L07N6A : Ingroeistage gezondheidswetenschappen
L07N7A : Doorgroeistage gezondheidswetenschappen
O0G91A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel II (B-KUL-O0G92a)
Inhoud
In de OLA ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen’ staat het didactisch model om een krachtige leeromgeving te ontwerpen en implementeren centraal, rekening houdend met de specificiteit van de gezondheidswetenschappen. Inhouden uit het OPO ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 en 2’ worden verdiepend toegepast en uitgebreid met vakdidactische componenten specifiek voor de gezondheidswetenschappen. Studenten worden wegwijs gemaakt in de veelheid aan dimensies van het -voor de meesten veelal onbekende- TSO en BSO, en HO in de zorgberoepen: het inschatten van de beginsituatie van de leeromgeving, het grote aandeel aan (psycho)motorische vaardigheden, het vaardigheidsonderwijs met bijzondere aandacht voor het werken met simulaties en het organiseren van een valide, betrouwbare en transparante evaluatie, het geïntegreerd aanbod van stage en praktijkvakken met haar theoretische aspecten, het begeleiden van lerenden buiten de schoolmuren (op diverse stageplaatsen - leerafdeling, werkplekleren, zorg-ethisch lab), het modulair onderwijssysteem, de bredere dimensie van het zorgaspect en de aandacht voor een ethische en empathische houding bij de lerenden in hun latere beroepsomgeving, etc., om enkele specifieke elementen uit het GZW onderwijs te noemen.
De opdrachten en oefeningen in dit OLA vloeien rechtstreeks voort uit de theoretische inhouden ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen’ en omvatten concrete toepassingen van het didactisch model om een krachtige leeromgeving te ontwerpen en implementeren in het domein van de gezondheidswetenschappen. Door door de combinatie met het OPO ‘Initatiestage gezondheidswetenschappen’ kunnen opdrachten daadwerkelijk uitgevoerd worden ter ondersteuning van de vakmentor hetgeen de zinvolheid ervan vergroot. Voorbeelden zijn het uitwerken van een jaarplan, het opstellen van een lesvoorbereiding, het realiseren van een digitaal leermiddel voor vaardigheidsonderwijs, het ontwerpen van een valide, betrouwbare en transparante evaluatieactiviteit (inclusief scoringsrubriek en verbetersleutel), de analyse van een toets, etc.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Toledo (cursustekst, wetenschappelijke literatuur, praktijkvoorbeelden, etc.) of tijdens de contactsessies (handboeken, multimedia-leermiddelen, demonstratiemateriaal, etc.).
De opdrachten en bijhorend startmateriaal (handboeken, leerplannen, goede praktijkvoorbeelden, scoringsrubrieken en evaluatiecriteria, etc.) worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
In dit OPO worden theorie en oefening geïntegreerd aangeboden en dit onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten zelfstandig het leermateriaal dat beschikbaar is via Toledo door, zoeken ze informatie op in andere bronnen en bereiden ze de inhoud voor die in de daaropvolgende contactsessie wordt uitgediept. Tijdens de contactsessies worden didactische vaardigheden gericht geoefend aan de hand van simulaties en worden begeleid door een team van praktijklectoren. De multi- en interdisciplinariteit, die eigen zijn aan de gezondheidswetenschappen worden expliciet omarmd, door de studenten te laten reflecteren en discussiëren over de eigen opdracht en die van hun medestudenten uit een andere vakdiscipline (verpleegkunde, revalidatiewetenschappen, etc.).
Naast integratie theorie-oefeningen is het OPO complementair met het OPO ‘Initiatiestage gezondheidswetenschappen’. Dit zorgt ervoor dat student-leraren de theoretische componenten onmiddellijk kunnen toepassen in de toekomstige beroepsomgeving. Vice versa wordt de student aangespoord om elementen uit de stage bij wijze van oefening uit te werken in de theoretische component.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - verpleegwetenschappen - deel II (B-KUL-O2G92a)
Toelichting
De studenten worden geëvalueerd via permanente evaluatie aan de hand van opdrachten die de student tijdens en buiten de contactmomenten, individueel of in groep, uitvoert, alsook een schriftelijk examen buiten de examenperiode.
De deadline voor de opdrachten wordt minstens via Toledo meegedeeld en waar mogelijk, ook klassikaal.
De evaluatie gebeurt aan de hand van een scoringsrubriek die transparant is meegedeeld aan de studenten via het online leerplatform Toledo.
De evaluatie gebeurt door de docent/praktijklector en/of medestudenten (peer-assessment).
Bij enkele opdrachten (bijvoorbeeld microteaching) geeft de student zichzelf een score, al dan niet in samenspraak met de docent (co-assessment).
Voor dit OPO wordt één gezamenlijke eindscore toegekend die één numerieke score tussen 1 – 20 bedraagt.
Er geldt een aanwezigheidsplicht voor de contactmomenten waarin de opdrachten klassikaal worden uitgevoerd.
Ongewettigde afwezigheid leidt tot een score ‘niet-afgelegd (NA)’ voor deze opdrachten.
Het overschrijden van de indieningsdeadline voor een opdracht of het niet uitvoeren van een klassikale opdracht op het moment van de vooropgestelde deadline leidt tot een score ‘niet-afgelegd (NA)’ voor dit OPO.
Berekening eindresultaat OPO:
Studenten kunnen alleen voor dit OPO slagen indien ze alle opdrachten hebben afgelegd en de summatieve eindscore (gewogen volgens belasting van de opdracht) minimaal 10/20 bedraagt.
Dit OPO is niet tolereerbaar.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Er is slechts één examenkans. Indien de student alle opdrachten tijdig en volledig heeft afgewerkt en uitgeschreven, dient hij/zij in in de tweede examenperiode. Indien alle opdrachten zijn uitgevoerd, maar nog niet volledig zijn uitgeschreven, scoort de student in de tweede examenperiode een NA (niet afgelegd) voor dit OPO en dient de student pas in in de derde examenperiode.