Onderwijsonderzoek gedragswetenschappen (B-KUL-P0W30A)

6 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Torbeyns Joke (coördinator) |  De Cock Mieke |  Torbeyns Joke |  Verburgh An (plaatsvervanger)
OC Educatieve master gedragswetenschappen

De student is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen over een onderwerp met betrekking tot onderwijs in de gedragswetenschappen:

  • De student kan relevante (primaire en secundaire) bronnen opzoeken, selecteren, kritische beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen;
  • De student kan onderwijskundige en vakdidactische literatuur opzoeken en de resultaten van onderwijskundig en vakdidactisch onderzoek kritisch lezen, interpreteren en bespreken, in functie van het opzetten van een vakdidactische onderzoeksopdracht;
  • De student kan een vakdidactische probleemstelling vertalen in een onderzoeksvraag
  • De student kan een onderzoek ontwerpen en uitvoeren dat leidt tot een antwoord op de onderzoeksvraag, rekening houdend met de geraadpleegde literatuur en gebruik makend van een gepaste methodologie;
  • De student kan op een wetenschappelijke wijze rapporteren over het uitgevoerde onderzoek;
  • De student kan over het eigen onderzoek kritisch reflecteren;
  • De student kan een kritische terugkoppeling van het onderzoek voor het werkveld maken

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student op academisch niveau ten minste 9 studiepunten verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven in één van de disciplines van de vakdidactiek.

Inhouden zoals aangeboden in binnen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs’ worden tenminste gelijktijdig opgenomen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0W06A : Onderwijsonderzoek (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W07A : Onderwijsonderzoek (Aalst) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W08A : Onderwijsonderzoek (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W09A : Onderwijsonderzoek (Brugge) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W10A : Onderwijsonderzoek (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W12A : Onderwijsonderzoek (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W11A : Onderwijsonderzoek (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W05A : Onderwijsonderzoek (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0U92A : Onderwijsonderzoek

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Methodologische ondersteuningssessies (B-KUL-P0U92a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenBeide semesters
OC interfacultaire opo's EMA

In dit OLA maakt de student kennis met een aantal thema’s die relevant zijn voor (vak)didactisch onderzoek, aan de hand van online modulces. De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

Mogelijke thema’s zijn

1. Algemene thema’s

  • Wat is vakdidactisch/onderwijskundig onderzoek? (algemene inleiding)
  • Link onderzoek – praktijk – formuleren van besluiten en aanbevelingen voor de praktijk

2; Onderzoeksmethoden

  • Interviews
  • Leerboekenanalyse
  • Klasobservaties
  • Vragenlijsten
  • Toetsen en tests
  • Interventieonderzoek

De eerste twee thema’s zijn verplicht, uit de seminaries rond onderzoeksmethoden kiest de student er 2 die relevant zijn voor de eigen onderzoeksopdracht. In het wetenschappelijk eindverslag en/of in de kritische zelfreflectie (zie OLA 2) wordt naar deze modules verwezen.

De modules wordt via Toledo beschikbaar gesteld.

De student neemt de online modules zelfstandig door en voert de bijhorende opdrachten uit.

5 sp. Onderzoeksopdracht (B-KUL-P0W30a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef14 urenBeide semesters
Torbeyns Joke |  Verburgh An (plaatsvervanger)
OC Educatieve master gedragswetenschappen

Het theoretisch kader aangereikt in OLA 1 (Methodologische ondersteuningssessies)  fungeert als vertrekbasis voor het uitvoeren van een concrete onderzoeks- (optie 1)  of ontwerpopdracht (optie 2) die verder in de tekst toegelicht wordt.

De opdracht wordt in groep uitgevoerd.

De resultaten van deze opdracht worden verwerkt in een paper en gepresenteerd aan medestudenten en het werkveld op een posterbeurs.

Om het zelfverantwoordelijk leren bij de toekomstige leraar optimaal te stimuleren worden deze onderzoeks- en ontwerpopdrachten zo open mogelijk geformuleerd.

Jaarlijks wordt de concrete opdracht vastgelegd. De opdracht impliceert in elk geval een systematische literatuurstudie en een ontwerp- en/of valideringsluik met kritische reflectie’

Verdere duiding, concretisering en informatie rond de deadlines is weergegeven op Toledo.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties of studenten die omwille van stage in het buitenland zijn. Deze studenten nemen contact op met het didactisch team.

Handleiding bij het traject van de onderzoeksopdracht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderwijsonderzoek gedragswetenschappen (B-KUL-P2W30a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment


De evaluatie bestaat uit twee grote componenten: (a) beoordeling van een wetenschappelijk paper (groepswerk; op 15 van de 20 punten), en (b) individuele mondelinge reflectie (op 5 van de 20 punten). Het groepscijfer voor de paper wordt individueel bijgesteld op basis van peerevaluatie. Deelname aan tussentijdse presentatie- en feedbackmomenten wordt pass/fail beoordeeld en is een voorwaarde om te kunnen slagen.

Het is, gezien de didactische opbouw van dit opleidingsonderdeel, niet mogelijk voor studenten die in januari kunnen afstuderen en dit opo voor het eerst opnemen, om beoordeeld te worden in de eerste examenperiode. Enkel studenten die het opo al eerder opnamen, kunnen in de eerste examenperiode beoordeeld worden. In dat geval dient de student individueel te werken in plaats van in groep, zonder te kunnen deelnemen aan de tussentijdse feedbacksessies en de presentatiesessies. Het finale eindrapport moet op het einde van de lesweken worden ingediend.

Er is geen tweede examenkans.