Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel I (B-KUL-O0G87A)

3 studiepuntenNederlands11 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
N.
OC Educatieve master gezondheidswetenschappen

Leerresultaten

Op het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • het algemeen referentiekader met betrekking tot leren en onderwijzen (micro), schoolorganisatie en –beleid (meso), en onderwijsorganisatie en pedagogische visie (macro) te concretiseren in het domein van de gezondheidswetenschappen, meer specifiek in medische wetenschappen.
  • de specifieke context en organisatie van het gezondheidswetenschappelijk onderwijs te doorprikken.
  • een krachtige leeromgeving te ontwerpen uitgaande van de specifieke componenten van het didactisch model en binnen de randvoorwaarden van de leeromgeving. Dit betreft ondermeer het inschatten van de beginsituatie inclusief diversiteit en het actuele maatschappelijke beeld, het afbakenen en ordenen van leerinhouden, het formuleren van doelstellingen, het selecteren van geschikte werkvormen en leermiddelen (waaronder ICT) en het ontwerpen van een gepaste toetsing (inclusief feedbackmechanisme).
  • de resultaten van vakdidactisch onderzoek te begrijpen, te interpreteren, te vertalen en te expliciteren in een krachtige leeromgeving.
  • op basis van theoretische kaders en wetenschappelijk onderzoek de brede maatschappelijke betekenis, verwachtingen en uitdagingen ten aanzien van medisch-wetenschappelijke vakken te herkennen, kritisch te interpreteren, hierover een eigen mening te vormen of bij te sturen en constructief in dialoog te gaan.

Vormingsdoelen

De student:

  • beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de vakdidactiek gezondheidswetenschappen en is bereid de eigen onderwijsvisie kritisch te evalueren, bij te sturen en te concretiseren in een krachtige leeromgeving.
  • is bereid om samen te werken met collega’s binnen en over de eigen vakdiscipline en actief te participeren aan onderwijsinitiatieven.
  • is aandachtig voor innovatieve realisaties binnen en over de eigen vakdiscipline heen. Hij/zij is nieuwsgierig naar actuele ontwikkelingen in het kader van continue professionele ontwikkeling en is bereid om te groeien in zijn/haar rol als leraar.
  • is zich bewust van de brede invulling van de rol als leraar en is voldoende vertrouwd met de werkomgeving om te kunnen starten met de ingroeistage.

Studenten kunnen dit OPO opnemen, op voorwaarde dat zij minstens 30 stp domeinspecifieke voorkennis hebben of gelijktijdig opnemen.
De OPO’s 'Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel I’, ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel II” en ‘Initiatiestage’ moeten in hetzelfde academiejaar opgenomen worden, omdat ze als één geheel worden georganiseerd.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( L07N5A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G88A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L07N5A : Initiatiestage gezondheidswetenschappen
O0G88A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel II

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L06N3A : Onderwijsonderzoek gezondheidswetenschappen
L07N5A : Initiatiestage gezondheidswetenschappen
L07N6A : Ingroeistage gezondheidswetenschappen
L07N7A : Doorgroeistage gezondheidswetenschappen
O0G88A : Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel II

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel I (B-KUL-O0G87a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum11 urenEerste semester
N.
OC Educatieve master gezondheidswetenschappen

In het OLA ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel I’ staat het didactisch model om een krachtige leeromgeving te ontwerpen en implementeren centraal, rekening houdend met de specificiteit van de gezondheidswetenschappen. Inhouden uit de OPO’s ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 en 2’ en ‘Bouwstenen van een krachtige leeromgeving’worden verdiepend toegepast en uitgebreid met vakdidactische componenten die interdisciplinair gelden voor alle subdomeinen binnen gezondheidswetenschappen. Studenten worden wegwijs gemaakt in de brede waaier aan opleidingsniveaus in de zorgberoepen. Ondanks de vakdidactische invulling binnen het domein van de gezondheidswetenschappen, ligt de nadruk in deel I op de multi- en interdisciplinariteit in vakdidactiek over de zorgberoepen heen.

De opdrachten en oefeningen in dit OLA vloeien rechtstreeks voort uit de theoretische inhouden ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel I’ en omvatten concrete toepassingen van het didactisch model om een krachtige leeromgeving te ontwerpen en implementeren in het domein van de gezondheidswetenschappen. Door de combinatie met het OPO ‘Initatiestage gezondheidswetenschappen’ kunnen opdrachten daadwerkelijk uitgevoerd worden ter ondersteuning van de vakmentor hetgeen de zinvolheid ervan vergroot.

In dit OPO worden theorie en oefening geïntegreerd aangeboden en dit onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten zelfstandig het leermateriaal dat beschikbaar is via Toledo door, zoeken ze informatie op in andere bronnen en bereiden ze de inhoud voor die in de daaropvolgende contactsessie wordt uitgediept. Tijdens de contactsessies worden didactische vaardigheden gericht geoefend aan de hand van simulaties en worden begeleid door een team van praktijklectoren. De multi- en interdisciplinariteit, die eigen zijn aan de gezondheidswetenschappen worden expliciet omarmd, door de studenten te laten reflecteren en discussiëren over de eigen opdracht en die van hun medestudenten uit een andere vakdiscipline (verpleegkunde, revalidatiewetenschappen, etc.).

Naast integratie theorie-oefeningen is het OPO complementair met het OPO ‘Initiatiestage gezondheidswetenschappen’ en ‘vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel II’. Dit zorgt ervoor dat student-leraren de theoretische componenten onmiddellijk kunnen toepassen in de toekomstige beroepsomgeving. Vice versa wordt de student aangespoord om elementen uit de stage bij wijze van oefening uit te werken in de theoretische component.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - farmaceutische wetenschappen - deel I (B-KUL-O2G87a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten


De studenten worden geëvalueerd via permanente evaluatie aan de hand van opdrachten die de student tijdens en buiten de contactmomenten, individueel of in groep, uitvoert.

De deadline voor de opdrachten wordt minstens via Toledo meegedeeld en waar mogelijk, ook klassikaal.

De evaluatie gebeurt aan de hand van een scoringsrubriek die transparant is meegedeeld aan de studenten via het online leerplatform Toledo.

 

Voor dit OPO wordt één gezamenlijke eindscore toegekend die één numerieke score tussen 1 – 20 bedraagt.

 

Er geldt een aanwezigheidsplicht voor de contactmomenten waarin de opdrachten klassikaal worden uitgevoerd.

Ongewettigde afwezigheid leidt tot een score ‘niet-afgelegd (NA)’ voor deze opdrachten.

 

Het overschrijden van de indieningsdeadline voor een opdracht of het niet uitvoeren van een klassikale opdracht op het moment van de vooropgestelde deadline leidt tot een score ‘niet-afgelegd (NA)’ voor dit OPO.

 

Berekening eindresultaat OPO:

 

Studenten kunnen alleen voor dit OPO slagen indien ze alle opdrachten hebben afgelegd en de summatieve eindscore (gewogen volgens belasting van de opdracht) minimaal 10/20 bedraagt.

 

Dit OPO is niet tolereerbaar.

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.

Er is slechts één examenkans. Indien de student alle opdrachten tijdig en volledig heeft afgewerkt en uitgeschreven, dient hij/zij in in de tweede examenperiode. Indien alle opdrachten zijn uitgevoerd, maar nog niet volledig zijn uitgeschreven, scoort de student in de tweede examenperiode een NA (niet afgelegd) voor dit OPO en dient de student pas in in de derde examenperiode.