Vakdidactiek wiskunde (B-KUL-O0G68A)

Doelstellingen
De student:
- heeft kennis en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek wiskunde en kan deze doordacht inzetten in de eigen praktijk;
- kan de plaats van de vakken gekoppeld aan vakdidactiek wiskunde in het Vlaamse onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen, maatschappelijke verwachtingen en het internationale perspectief;
- kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren;
- kan een positief leer- en leefklimaat creëren;
- kan geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en op diverse manieren inzetten;
- kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en evaluatievormen en deze bijsturen waar nodig;
- heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op inspelen.
Begintermen
Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten wiskunde/statistiek georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0Z13A : Onderwijsonderzoek wetenschappen en technologie
G00C9A : Interdisciplinair onderwijs: iSTEM en natuurwetenschappen
O0G64A : Ingroeistage wetenschappen en technologie
O0H10A : Vakdidactiek wiskunde - verdieping
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor onderwijs) 180 sp.
- Master in de wiskunde (Leuven) (Optie onderwijs) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Minor onderwijs) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Optie wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Vakdidactiek wiskunde (B-KUL-O0G68a)



Inhoud
Deel 1: Het vak wiskunde en vakdidactiek wiskunde
- Plaats van het vak wiskunde in het secundair onderwijs
- Maatschappelijke verwachtingen t.o.v. het vak wiskunde (eindtermen en leerplannen, sleutelcompetenties van de EU, verwachtingen uit het hoger onderwijs, evolutie van het wiskundeonderwijs, model van wiskundige competentie van Kilpatrick et al, model van maatschappelijke verwachtingen van Westwell)
- Inleiding tot vakdidactiek wiskunde als wetenschappelijke discipline (concept image, cognitief schema, verticaal en horizontaal mathematiseren, proces en object, inhoudelijke analyse van het begrip afgeleide)
Deel 2: Een wiskundeles opbouwen: inleiding
- Lesdoelstellingen
- Leermiddelen (handboek, werktekst, digitale presentatie)
- Werkvormen (doceren/demonstreren, individuele opdrachten met klassikale feedback, onderwijsleergesprek)
- ICT in wiskundelessen (drie didactische functies van ICT, ontwerpen en gebruiken van een applet)
- Lesvoorbereiding
- Evalueren
- Microteaching
Deel 3: Een wiskundeles opbouwen: verdieping
- Wiskunde voor leerlingen met een beperkt pakket wiskunde
- Werkvormen (verdieping)
- Evalueren (verdieping)
- Jaarplan
- Microteaching
In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit de vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant.
Studiemateriaal
Drijvers, P., van Streun, A., Zwaneveld, B. (2012). Handboek Wiskundedidactiek. Utrecht: Epsilon Uitgaven, ISBN 978-90-5041-130-1.
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)
Toelichting werkvorm
Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, …
Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek wiskunde (B-KUL-O2G68a)
Toelichting
Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten) en de uitgevoerde taken. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.
Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als alle taken in het kader van permanente evaluatie worden uitgevoerd. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.
Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de educatieve master W&T.
Toelichting bij herkansen
Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.