Masterproef Educatieve master in de economie (B-KUL-D0Q28A)

15 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
De Witte Kristof |  Holz Oliver (medewerker)
OC Educatieve master in de economie FEB

In de masterproef geeft de student blijk van zijn analytisch en synthetisch vermogen om zelfstandig en op academisch niveau een oplossing te ontwikkelen voor een onderwijs-economische probleemstelling.
Tijdens het proces van de masterproef bereikt de student een aantal vooropgestelde doelen:

De student formuleert de onderzoeksvraag volgens wetenschappelijke standaarden.

De student werkt een onderzoeksopzet uit en vertaalt de vraagstelling naar een methodologische aanpak van logisch opeenvolgende en concrete onderzoeksstappen.

De student verzamelt, selecteert en synthetiseert informatie en interpreteert de informatie in functie van wat relevant is voor de vraagstelling.

De student geeft blijk van kritische reflectie over de verzamelde informatie, het uitgevoerde onderzoek en de onderzoeksresultaten en steunt hierbij op een theoretisch onderbouwde argumentatie en een persoonlijke kritische analyse.

De student  kan op academisch niveau schriftelijk en mondeling rapporteren over opzet en resultaten van zijn onderzoek.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: ‘Vakdidactiek Economie’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’, - ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( D0Q31A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q34A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q35A ) OF GELIJKTIJDIG( HEM10A ) OF GELIJKTIJDIG( Y05316 ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q49A )) EN (GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG(P0V22A) ) EN (GELIJKTIJDIG( D0Q29A ) OF GELIJKTIJDIG( HEM09A ) OF GELIJKTIJDIG( Y05315 ))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
D0Q31A : Vakdidactiek economie
D0Q34A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q35A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM10A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05316 : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q49A : Vakdidactiek economie
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
D0Q29A : Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef
HEM09A : Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef
Y05315 : Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HEM08A : Masterproef Educatieve master in de economie
Y05314 : Masterproef Educatieve master in de economie

Onderwijsleeractiviteiten

15 sp. Masterproef Educatieve master in de economie (B-KUL-D0Q28a)

15 studiepuntenNederlandsWerkvorm: MasterproefBeide semesters
De Witte Kristof |  Holz Oliver (medewerker)
OC Educatieve master in de economie FEB

De masterproef omvat de uitwerking van een onderwijs-economische probleemstelling en kan worden opgevat als een theoretische studie of een eerder empirische studie (ingebed in een theoretisch kader).

Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.

De masterproef bestaat uit drie componenten:
(1) Het bijwonen van seminaries/collectieve sessies
(2) Het schrijven van een wetenschappelijk artikel.
(3) Een mondelinge verdediging.

Meer gedetailleerde informatie over de verschillende componenten van deze masterproef op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Masterproef Educatieve master in de economie (B-KUL-D2Q28a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie


Evaluatiekenmerken
De masterproef spreekt de student aan op zijn analytisch en synthetisch vermogen tot zelfstandige probleemoplossing op academisch niveau. Het eindproduct moet kritisch-reflecterend en theoretisch onderbouwd zijn. Deze algemene criteria worden vertaald in een aantal afzonderlijke deelcriteria die tijdens het proces van de masterproef in aanmerking genomen worden:
1. Uitwerking onderzoeksvoorstel: motivering, centrale doelstelling masterproef en plan van aanpak
2. Uitwerking onderzoeksresultaten: theoretische positionering, wetenschappelijke kwaliteit, kritische reflectie en maatschappelijke relevantie of bedrijfsrelevantie
3. Presentatie onderzoeksresultaten: argumentatie, wetenschappelijk format, mondelinge presentatie en dialoog
4. Algemene attitude en motivatie: analytische vaardigheden, attitude van nauwgezetheid en motivatie om te leren, samenwerking met alle betrokkenen

De deadline voor het indienen van de masterproef en de data van de verdediging worden bekend gemaakt via Toledo.


Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de beoordelingscommissie. Het resultaat wordt  op twintig punten berekend  waarbij  een cijfer met één decimaal wordt gehanteerd.  Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is vereist. Gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.

Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de eindbeoordeling van de masterproef NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.


Tweede examenkans
*De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

 

Gedetailleerde informatie is te vinden op Toledo.

Deze examenkans kan enkel gebruikt worden om ontbrekende documenten aan te leveren.