Vakdidactische toepassingen (B-KUL-O0G71A)

3 studiepuntenNederlands12 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Mommaerts Veerle (coördinator) |  Bulckmans Daisy |  De Groote Heidi |  De Witte Kristof |  Mommaerts Veerle |  Van Nuffel Anneleen |  Castryck Inge (medewerker) |  Celis Wouter (medewerker) |  De Neve Els (medewerker) |  Delrue Kris (medewerker) |  Lammens Lieve (medewerker) |  Mestdagh Johan (medewerker) |  Pellicaen Joeri (medewerker) |  Van Doren Ann (medewerker) |  Van Haeren Inge (medewerker) |  Van der Straeten Bart (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master in de economie FEB

Leerresultaten

De student kan:

1. zelfstandig een lesvoorbereiding opmaken volgens de principes aangebracht in het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek economie’;

2. de beginsituatie van de leerlingen inschatten en de kenmerken die een invloed hebben op de kwaliteit van het leren herkennen en benoemen;

3. voor een les (bij het opstellen van een lesvoorbereiding) concrete en operationele doelstellingen formuleren, rekening houdend met leerplannen, eindtermen en de beginsituatie van de leerlingen;

4. leersituaties ontwerpen en structureren, aangepast aan de didactische beginsituatie, het verwerkingsniveau en de diversiteit van de leerlingen. Hierbij is ook aandacht voor onderzoekscompetenties en evaluatie van de lesdoelstellingen;

5. leermiddelen kiezen in functie van de doelstellingen van het vakgebied economie en de specifieke kenmerken van de leerlingen;

6. een aan de les gelinkte evaluatie voorbereiden: doelstellingsvalide vragen en opdrachten formuleren en beoordelingscriteria bepalen;

7. de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden, verbreden en verdiepen;

8. met behulp van een digitaal boekhoudpakket de principes van boekhouden overbrengen naar leerlingen;

9. een positieve interactie met de klas als groep opbouwen;

10. gericht observeren en op een positief-kritische wijze feedback geven aan anderen. De student kan acclimatiseren aan een praktische klassituatie in een gesimuleerde (veilige) klasomgeving;

11. lesmateriaal ontwikkelen gebruikmakend van relevante ICT-tools, al dan niet in te zetten in een digitale onderwijscontext;

12. gebruikmaken van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal.

 

Vormingsdoelen

De student erkent het belang van kritisch-positieve reflectie op de eigen onderwijspraktijk en die van de medestudenten, met als doel zijn eigen aanpak bij te sturen.

De student interesseert zich voor de actualiteit verbonden aan zijn eigen vakgebied en engageert zich om zijn enthousiasme voor het vakgebied over te dragen op de leerlingen.

De student toont zijn bereidheid om samen met andere studenten een lerend netwerk te vormen.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: ‘Vakdidactiek Economie’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( HEM10A ) OF GELIJKTIJDIG( Y05316 ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q31A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q34A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q35A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q49A )) EN (GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A ))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
HEM10A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05316 : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q31A : Vakdidactiek economie
D0Q34A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q35A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q49A : Vakdidactiek economie
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
D0Q20A : Initiatiestage economie
D0Q21A : Ingroeistage economie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
O0G70A : Vakdidactische toepassingen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vakdidactische toepassingen (B-KUL-O0G71a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College12 urenTweede semester
Bulckmans Daisy |  De Groote Heidi |  De Witte Kristof |  Mommaerts Veerle |  Van Nuffel Anneleen |  Castryck Inge (medewerker) |  Celis Wouter (medewerker) |  De Neve Els (medewerker) |  Delrue Kris (medewerker) |  Lammens Lieve (medewerker) |  Mestdagh Johan (medewerker) |  Pellicaen Joeri (medewerker) |  Van Doren Ann (medewerker) |  Van Haeren Inge (medewerker) |  Van der Straeten Bart (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master in de economie FEB

Via toepassingsgerichte seminaries en peerteaching worden de inhouden aangebracht in het opleidingsonderdeel vakdidactiek economie, geconcretiseerd en ingeoefend. Samen met de vakdidactiek economie vormt dit opleidingsonderdeel de basis van de vakdidactische stage.

In de vakdidactische seminaries wordt ingezoomd op:

  • Ontwerp van een uitgebreide lesvoorbereiding
  • Concrete voorbeelden en discussies rond klasmanagement en onderzoekscompetenties.
  • Concrete voorbeelden van een didactische boekhoudpakket.

Tijdens Peerteaching wordt ingezoomd op:

  • Opmaak van een lesvoorbereiding in functie van een specifieke leersituatie met extra aandacht voor binnenklasdifferentiatie en onderzoekscompetenties.
  • Uitvoering van de les in een veilige gesimuleerde klasomgeving met peers.
  • Ontwerpen en uitvoeren van een lesmoment onder de vorm van teamteaching.
  • Intervisiemoment waarbij de verworven theoretische inzichten getoetst worden aan de opgedane praktijkervaring onder de vorm van observaties van peers en eventueel vakleerkrachten.

Alle informatie is terug te vinden op Toledo.

Alle blanco-documenten nodig in functie van dit opleidingsonderdeel zijn eveneens beschikbaar op Toledo.

Dit opleidingsonderdeel wordt uitgewerkt gebruikmakend van een blended traject dat een combinatie is van contact- en afstandsonderwijs met aandacht voor individuele en groepsgerichte feedback.

Er zijn drie contactmomenten van 4 uur die in semester één ingericht worden op de campussen Leuven, Brussel, Antwerpen, Brugge, Gent, Kortrijk, Aalst, Diepenbeek, Geel. Ongeacht de plaats van inschrijving zijn studenten welkom om de lessen op een campus naar keuze. In semester twee worden de lessen enkel ingericht op campus Leuven.

Eerste contactmoment:

  • campus Leuven: Het contactmoment kan zowel on-campus als synchroon online gevolgd worden. De weblecture van dit contactmoment wordt op Toledo geplaatst en kan herbekeken worden.
  • andere campussen: Het contactmoment kan enkel on-campus gevolgd worden.

Tweede contactmoment:

  • alle campussen: Het contactmoment is enkel on-campus te volgen. Voor de peerteachingopdrachten geldt een verplichte deelname/aanwezigheid.

Derde contactmoment:

  • alle campussen: Het contactmoment is enkel on-campus te volgen. Voor de peerteachingopdrachten geldt een verplichte deelname/aanwezigheid.

Tijdens de contactmomenten wordt actieve deelname van de studenten verwacht. De studenten komen voorbereid naar de les en kunnen daartoe gebruikmaken van een ondersteunende digitale leeromgeving opgedeeld in webmodules.

Tijdens contactmomenten twee en drie nemen studenten deel aan de peerteachingopdrachten. Elke student bereidt een lesmoment voor, voert het uit en participeert in de kritische reflectie op lessen van peers. Contactmoment twee focust op de individuele uitwerking van een lesmoment terwijl contactmoment drie teamteaching betreft (duo-opdracht).

Verdere informatie is weergegeven op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactische toepassingen (B-KUL-O2G71a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Het examen betreft het schriftelijk uitwerken van een uitgebreide lesvoorbereiding en een digitale les, alsook de mondelinge voorstelling van de gehanteerde vakdidactische aanpak in het uitgewerkt materiaal. Verdere informatie is beschikbaar op Toledo.

Het behalen van een PASS voor de peerteachingoefeningen georganiseerd tijdens de contactmomenten van het opleidingsonderdeel (permanente evaluatie tijdens de contactmomenten) is een basisvoorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is vereist.

Gedetailleerde informatie betreffende de evaluatiemodaliteiten is beschikbaar op Toledo.

Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet-tolereerbaar voor de Educatieve master in de economie, het schakelprogramma Educatieve master in de economie en het voorbereidingsprogramma Educatieve master in de economie.

Informatie betreffende de evaluatiemodaliteiten bij herkansing is beschikbaar op Toledo.