Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (B-KUL-F0ZB6A)

Doelstellingen
Na het succesvol afronden van dit OPO kunnen de studenten:
(1) de ontstaanscontext, doelstellingen, opzet en normatief kader (eindtermen en leerplannen) van PAV-maatschappelijke vorming duiden
(2) kritisch reflecteren, vanuit theoretische kaders en onderzoeksliteratuur algemeen onderwijskundig en vanuit de verschillende betrokken vakdidactieken, over het profiel van de PAV-maatschappelijke vorming leerkracht, de uitdagingen verbonden aan de constellatie van dit vak en de maatschappelijke relevantie van dit vak
(3) kritisch en respectvol reflecteren, vanuit theoretische kaders en onderzoeksliteratuur algemeen onderwijskundig en vanuit de verschillende betrokken vakdidactieken, over de diversiteit van de BSO-leerlingen en hoe de PAV-maatschappelijke vorming leerkracht als leraar van àlle lerenden een krachtige leeromgeving kan creëren op maat van deze diverse doelgroep, met inschatting van de beginsituatie van leerlingen
(4) zelfstandig of in teamverband didactisch materiaal voor het vak PAV-maatschappelijke vorming of een project waarin MAVO/PAV is betrokken, selecteren, kritisch benaderen en aanpassen vanuit de inzichten uit de verschillende betrokken vakdidactieken (m.i.v. theoretische kaders en onderzoeksliteratuur), en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische inzichten.
(5) zelfstandig of in teamverband materiaal ontwikkelen om binnen één thema en/of project rond PAV-maatschappelijke vorming te werken aan de eindtermen met betrekking tot functionele taalvaardigheid, functionele rekenvaardigheid, oriëntatie in tijd en ruimte, informatieverwerking- en verwerving, wetenschap en samenleving en maatschappelijk en ethisch bewustzijn. Dit gebeurt door de ontwikkeling van didactisch materiaal dat tot doel heeft een inclusieve en krachtige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen, in de vorm van een geïntegreerde, multidisciplinaire thematisch opgezette lesvoorbereiding binnen dat PAV-thema, waarin de inzichten uit de verschillende betrokken vakdidactieken (m.i.v. theoretische kaders en onderzoeksliteratuur) worden toegepast evenals algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische inzichten.
(6) inzichten rond het competentie-ontwikkelend leren (COL) en breed evalueren duiden en toepassen
(7) Samenwerken met medestudenten en bijdragen aan het leerproces van medestudenten
Begintermen
De inhouden en activiteiten van dit OPO impliceren dat de studenten de inhouden, vaardigheden en attitudes van hun eerste vakdidactiek en ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ gelijktijdig met dit OPO verwerven of al hebben verworven.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(P0V17A) OF GELIJKTIJDIG(P0V22A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0YZ5A : Stage PAV-maatschappelijke vorming
O0G51A : Stage PAV-maatschappelijke vorming
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0BF8A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BF5A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (Brugge) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BF6A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (Aalst) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BF7A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BI0A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (B-KUL-F0ZB6a)




Inhoud
De inhouden van dit OPO worden opgehangen aan vijf thema’s:
1) Een krachtige leeromgeving creëren in BSO ~ profiel van de leerkracht PAV-maatschappelijke vorming ~ divers profiel BSO-leerling: hierin komen aan bod de visie op en normatief kader van PAV-maatschappelijke vorming, verticale leerlijnen, verwachtingen van de student jegens en kennismaking met BSO-leerlingen (via observatie), model voor krachtige leeromgeving in BSO, beginsituatie van de leerlingen in kaart brengen
2) Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming als een didactiek in meervoud: basisinzichten in de didactiek van de verschillende vakdomeinen die in het vak PAV geïntegreerd worden, komen hier aan bod. De inhouden uit de verschillende vakdidactieken worden geselecteerd in functie van de specifieke doelstellingen voor het vak PAV-maatschappelijke vorming. De verschillende vakdidactieken betreffen: functionele rekenvaardigheid (wiskunde), functionele taalvaardigheid (Nederlands), tijdsbewustzijn (geschiedenis), ruimtebewustzijn (aardrijkskunde), wetenschap en samenleving (natuurwetenschappen), functionele informatieverwerving en –verwerking en maatschappelijk en ethisch bewustzijn (burgerschapseducatie)
3) kenmerken van geïntegreerd, interdisciplinair en thematisch werken binnen een thema van PAV-maatschappelijke vorming: inzicht opbouwen in algemene principes en verschillende vormen van multidisciplinair, geïntegreerd werken, in thematisch werken als een manier om geïntegreerd inhouden aan te bieden en om de motivatie van leerlingen te verhogen, en in binnenklasdifferentiatie binnen een thematische aanpak.
4) competentie-ontwikkelend onderwijs binnen PAV-maatschappelijke vorming: methodieken voor competentie-ontwikkelend lesgeven binnen PAV (bv. OVUR en onderzoekend leren, probleemgestuurd onderwijs, ervaringsgericht onderwijs, coöperatief leren), holistisch en breed evalueren in het BSO, methodieken voor binnenklasdifferentiatie en brede basiszorg.
5) projectmatig werken: kenmerken en verschillen tussen thematisch en projectmatig werken, sleutelcompetenties van een project, analyse van een projectdraaiboek en assessment van praktijken
Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.
Studiemateriaal
Handboeken S.O. PAV
Artikels en literatuur
Handleiding
Voorbeeldmateriaal
Multimedia en presentatiesoftware
Toledo
Toelichting werkvorm
Dit OPO wordt aangeboden in de vorm van hoorcolleges (in contactonderwijs en in de vorm van modules digitaal afstandsleren) m.i.v. werksessies, en studenten gaan ook gericht een lesblok PAV-maatschappelijke vorming observeren in een BSO-school. Over te dragen inhouden en inzichten (theorievorming vanuit de verschillende vakdidactieken en vanuit multidisciplinair en geïntegreerd werken, en resultaten uit onderzoek) worden telkens afgewisseld met toepassing van de verworven inzichten op concreet-didactische producten PAV-maatschappelijke vorming. De studenten memoriseren niet alleen de inhoud van de cursus die in de colleges wordt aangeboden, ze leren ze ook kritisch verwerken en toepassen via de analyse van opgaven.
Aan het begin van het academiejaar wordt een kalender medegedeeld die aangeeft welke sessies (on-campus en (a)synchroon online) wanneer worden georganiseerd.
1 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (B-KUL-O0G58a)



Inhoud
De studenten wordt aangeleerd hoe een krachtige leeromgeving in een concreet sjabloon lesvoorbereiding te gieten. Tevens wordt een schoolbezoek gebracht, om de studenten voort kennis te laten maken met aspecten van de arbeidsmarktfinaliteit richtingen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (B-KUL-F2ZB6a)
Toelichting
Paper en examen maken 90% van het totaalpunt uit. 10% betreft permanente evaluatie in semester 2, gebaseerd op aanwezigheid en inbreng in de sessies.
De studenten dienen bij het begin van de examenperiode een paper in die het didactisch product bevat dat ze ontwikkelden op basis van de inzichten in de colleges en seminaries, en waarvoor ondersteuning en (experten)feedback is voorzien.
Het schriftelijk examen bestaat uit een analyse van een didactisch PAV-product, waarbij vragen worden gesteld, gerelateerd aan de inzichten uit de colleges. Vóór het examen krijgen de studenten een aantal PAV-producten opgegeven, die ze thuis al kunnen lezen en analyseren; één van die producten maakt dan deel uit van het examen.
De paper geldt voor de helft van de quotering; het examen ook voor de helft. Om een score te kunnen krijgen voor dit OPO is deelname aan beide onderdelen verplicht. D.w.z. dat het onvoldoende is om deel te nemen aan het schriftelijk examen. In dezelfde zittijd moet én de paper worden ingediend, én aan het schriftelijk examen deelgenomen.
Je moet minstens 8/20 halen voor elk van beide onderdelen, om te kunnen slagen voor het geheel. Indien je niet aan deze voorwaarde voldoet, kan je nog max. 7/20 halen voor het OPO in zijn geheel.
Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- F0ZB6a - Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (binnen academiejaar)
- O0G58a - Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (binnen academiejaar)