Muziek in het onderwijs 1 (B-KUL-O0G55A)
Doelstellingen
Na het succesvol afronden van dit OPO zijn de studenten in staat:
(1) op een gerichte manier lessen te observeren en kritisch te analyseren vanuit de muziek- en cultuurdidactische theorie. Daartoe behoren onder meer: de doelstellingen van een les; lesstructuur; de beginsituatie van de leerlingen; omgang met de leerlingen; timing; interactie tussen leerlingen en leraar (o.m. vraagstelgedrag van beiden); begeleiden van zelfstandig werk; gebruik van ICT; mogelijkheden en beperkingen qua infrastructuur.
(2) verschillen te zien in het gedrag van verschillende klasgroepen.
(3) in een assisterende rol leer- en onderwijsprocessen muziekgeschiedenis en/of kunstinitiatie op klasniveau voor te bereiden, te ondersteunen en te stimuleren.
(4) gaandeweg zelf leer- en onderwijsprocessen kunstgeschiedenis, muziekinitiatie en/of algemene muziekcultuur voor te bereiden en te geven.
(5) vanuit de bewustwording en identificatie van hun sterke kanten en werkpunten als leraar een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen, dat dient als leidraad voor het vervolg van de stage en als instrument voor het bereiken van de basiscompetenties van de leraar.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN GELIJKTIJDIG( O0G57A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
O0G57A : Vakdidactiek musicologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Muziek in het onderwijs 1 (B-KUL-O0G55a)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Muziek in het onderwijs 1 (B-KUL-O2G55a)
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.