Vakdidactiek geschiedenis: praktijk (B-KUL-F0YY8A)

Doelstellingen
Na het succesvol afronden van dit OPO zijn de studenten in staat:
1. vanuit geschieddidactische en algemeen onderwijskundig pedagogisch-didactische referentiekaders (theorie en onderzoeksgebaseerd inzicht) lessen en leeractiviteiten geschiedenis te ontwerpen en optimaliseren na feedback en kritische zelf- en peerevaluatie
2. domeinspecifieke inhouden te vertalen naar een leeromgeving voor leerlingen secundair onderwijs
3. lesmateriaal voor verschillende types geschiedenislessen in de hoogste twee graden van het secundair onderwijs (bv. leerboeken) te analyseren, uit te testen en kritisch te evalueren
4. webtools functioneel en zinvol in te zetten in lessen geschiedenis
5. basisbeginselen van het klasmanagement te hanteren in reële klassituaties
6. Samen te werken met medestudenten en bij te dragen aan het leerproces van medestudenten
Begintermen
De inhouden en activiteiten van dit OPO impliceren dat de studenten de inhouden, vaardigheden en attitudes van de OPO’s ‘Vakdidactiek geschiedenis’ en ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ gelijktijdig met dit OPO verwerven of al hebben verworven. De student heeft 30 studiepunten geschiedenis verworven of zal die verwerven aan het eind van het academiejaar waarin hij/zij dit OPO afrondt.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( F0YY6A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZI9A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZJ2A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZJ6A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZK5A ) OF GELIJKTIJDIG( F0BL1A )) EN (GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
F0YY6A : Vakdidactiek geschiedenis
F0ZI9A : Vakdidactiek geschiedenis (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZJ2A : Vakdidactiek geschiedenis (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZJ6A : Vakdidactiek geschiedenis (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZK5A : Vakdidactiek geschiedenis (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BL1A : Vakdidactiek geschiedenis (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0ZJ1A : Vakdidactiek geschiedenis - vertaling naar de praktijk (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZJ4A : Vakdidactiek geschiedenis - vertaling naar de praktijk (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZJ8A : Vakdidactiek geschiedenis - vertaling naar de praktijk (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZK7A : Vakdidactiek geschiedenis - vertaling naar de praktijk (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vakdidactiek geschiedenis: praktijk (B-KUL-F0YY8a)




Inhoud
Het OPO ‘Vakdidactiek geschiedenis – vertaling naar de praktijk’ betreft de voorbereiding op de stage binnen de educatieve master (vnl. ingroei- en doorgroeistage), via seminaries. Studenten leren er, mee vanuit de inzichten uit geschieddidactisch onderzoek opgedaan in Vakdidactiek geschiedenis 1 – basis en 2 – uitbreiding, en het inleidend algemeen onderwijskundig pedagogisch-didactisch OPO, een geschiedenisles voor te bereiden en oefenen een aantal geschieddidactische vaardigheden via microteaching. Tevens leren ze kritisch omgaan met ontwikkelingsmaterialen geschiedenis (vnl. leerboeken). Ook leren ze webtools inzetten in de geschiedenisles, en worden hen de basisbeginselen van klasmanagement bijgebracht. De studenten worden verdeeld over kleine 'stagegroepen'. Elke stagegroep wordt begeleid door een praktijklector. Deze praktijklector begeleidt ook - samen met één of meerdere stagementoren in de scholen - hun stage. Aanwezigheid voor deze seminaries is verplicht.
Studiemateriaal
Handboeken: Geschiedenisdidactiek // Historisch denken over bronnen
Artikels en literatuur
Handleiding
Voorbeeldmateriaal
Multimedia en presentatiesoftware
Ultra
Toelichting werkvorm
Studenten leren een geschiedenisles voor te bereiden en oefenen een aantal geschieddidactische vaardigheden via microteaching. Studenten leren verschillende werkvormen en webtools te integreren in het geschiedenisonderwijs, en bekwamen zich in klasmanagement. Dit alles gebeurt in kleine groepen onder begeleiding van een praktijklector, met veel ruimte voor intervisie. In de praktijkkalender die aan het begin van dit OPO wordt bezorgd, wordt meegegeven wanneer de seminaries vallen en in welke vorm (on-campus, en (a)synchroon online).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek geschiedenis: praktijk (B-KUL-F2YY8a)
Toelichting
Bij dit opleidingsonderdeel wordt aan permanente evaluatie gedaan. De eindevaluatie is gebaseerd op de kwaliteit van de gemaakte taken, het respecteren van de opgegeven deadlines in de kalender (bezorgd aan studenten aan het begin academiejaar) en aanwezigheid en kwaliteit van inbreng tijdens de bijeenkomsten. Die inbreng bestaat hoofdzakelijk uit feedback en feedforward t.a.v. de werkstukken en activiteiten van medestudenten. Om die redenen is een herkansing binnen hetzelfde academiejaar niet mogelijk.
Beoordeling: er wordt één score toegekend voor het geheel van dit OPO.
Voorwaarde: de studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de seminaries in de eigen instelling. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen, t.t.z. praktijklector en docent van het OPO, of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) kan leiden tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.
Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de educatieve master in de cultuurwetenschappen en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.