Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (B-KUL-P0X66A)

Doelstellingen
Aan het eind van dit opleidingsonderdeel :
- heeft de student zicht op een aantal frequent voorkomende leer- en gedragsproblemen die zich kunnen voordoen in het secundair onderwijs.
- is de student sensitief om deze problemen (vroegtijdig) te identificeren in de dagelijkse onderwijspraktijk.
- heeft de student kennis over verschillende interventiemogelijkheden die er bestaan binnen de onderwijscontext en hun inbedding in het brede veld van de jeugdhulpverlening. In het bijzonder is hij op de hoogte van zinvolle en efficiënte interventies voor leerkrachten en scholen wanneer ze met leer- of gedragsproblemen worden geconfronteerd.
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op module 7 'Verschillen tussen leerlingen in onderwijs' uit 'Leren in Maatschappelijk Betrokken Onderwijs, deel 1'.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 65 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (B-KUL-P0X66a)




Inhoud
Een aantal relevante leer- en gedragsproblemen worden besproken door middel van een status questionis van het wetenschappelijk onderzoek: definitie, diagnose, prevalentie, etiologie, prognose en behandeling. Aansluitend wordt ingegaan op gepaste school-, klas- en leerlinggerichte interventies.
Volgende thema's komen aan bod:
Deel 1: Leerproblemen
- Dyslexie
- Dyscalculie
Deel 2: Gedragsproblemen
- Aandachtstekortstoornissen
- Externaliserend probleemgedrag
- Internaliserend probleemgedrag
- Autismespectrumstoornissen
- Pesten op school
Deel 3: Zorg op school
- Handelingsgericht werken
- Centra voor Leerlingenbegeleiding
Studiemateriaal
Reader met literatuuropgaven.
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges wordt heel wat informatie meegegeven, maar wordt ook regelmatig ruimte gemaakt voor ervaringen en visies van studenten en uitwisseling tussen studenten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (B-KUL-P2X66a)
Toelichting
Evaluatievorm:
Het examen is een combinatie van eerder kennisgerichte vragen en toepassingsgerichte vragen.