Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (B-KUL-P0X66A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
Gadeyne Els (coördinator) |  Baeyens Dieter |  Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
OC Educatieve master gedragswetenschappen

Aan het eind van dit opleidingsonderdeel :

  • heeft de student zicht op een aantal frequent voorkomende leer- en gedragsproblemen die zich kunnen voordoen in het secundair onderwijs.
  • is de student sensitief om deze problemen (vroegtijdig) te identificeren in de dagelijkse onderwijspraktijk.
  • heeft de student kennis over verschillende interventiemogelijkheden die er bestaan binnen de onderwijscontext en hun inbedding in het brede veld van de jeugdhulpverlening. In het bijzonder is hij op de hoogte van zinvolle en efficiënte interventies voor leerkrachten en scholen wanneer ze met leer- of gedragsproblemen worden geconfronteerd.

Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op module 7 'Verschillen tussen leerlingen in onderwijs' uit 'Leren in Maatschappelijk Betrokken Onderwijs, deel 1'. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (B-KUL-P0X66a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Baeyens Dieter |  Ghesquière Pol |  Gadeyne Els (plaatsvervanger)
OC Educatieve master gedragswetenschappen

Een aantal relevante leer- en gedragsproblemen worden besproken door middel van een status questionis van het wetenschappelijk onderzoek: definitie, diagnose, prevalentie, etiologie, prognose en behandeling. Aansluitend wordt ingegaan op gepaste school-, klas- en leerlinggerichte interventies.

Volgende thema's komen aan bod:

Deel 1: Leerproblemen

  • Dyslexie
  • Dyscalculie

 

Deel 2: Gedragsproblemen

  • Aandachtstekortstoornissen
  • Externaliserend probleemgedrag
  • Internaliserend probleemgedrag
  • Autismespectrumstoornissen
  • Pesten op school

 

Deel 3: Zorg op school

  • Handelingsgericht werken
  • Centra voor Leerlingenbegeleiding

Reader met literatuuropgaven.

Tijdens de colleges wordt heel wat informatie meegegeven, maar wordt ook regelmatig ruimte gemaakt voor ervaringen en visies van studenten en uitwisseling tussen studenten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (B-KUL-P2X66a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatievorm:
Het examen is een combinatie van eerder kennisgerichte vragen en toepassingsgerichte vragen.