Taalverwerving (B-KUL-F0AR5A)
Doelstellingen
- Inzicht verwerven in 'taalverwerving' vanuit een linguïstische, cognitiepsychologische en sociolinguïstische invalshoek.
- Vertrouwdheid verwerven met de concepten en constructen die centraal staan in het onderzoeksdomein 'tweede- en vreemdetaalverwerving'
- Vertrouwdheid verwerven met gangbare onderzoeksmethoden en onderzoeksdesigns in het domein 'tweede- en vreemdetaalverwerving'
- De vaardigheid verwerven om zelf een onderzoeksvraag met betrekking tot taalverwerving in een schoolse context te formuleren en er een passend onderzoeksdesign voor voor te stellen.
- De vaardigheid verwerven om relevante onderzoeksliteratuur te vinden in relevant bibliografische databanken en die in het licht van de cursusinhouden te bespreken.
Begintermen
Het eerste jaar van de academische bachelor in de Taal- en Letterkunde of de Taal- en regiostudies met succes hebben afgerond.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Cultuur-historische minor) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taalkunde (Leuven) 16 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Taalverwerving (B-KUL-F0AR5a)
Inhoud
De cursus vertrekt van de inhouden die worden aangereikt in het cursus boek: Saville-Troike, M. & Barto, K. (2017) Introducting Second Language Acquisition (3rd edition). Cambridge: CUP. Daarnaast gaat de cursus in op een aantal methodologische aspecten van taalverwervingsonderzoek.
De thema's die aan bod komen zijn:
1. Inleiding tot de tweede/vreemdetaalverwerving.
2. De fundamenten van tweede/vreemdetaalverwerving.
3. Tweede/vreemdetaalverwerving uit linguïstisch perspectief.
4. Tweede/vreemdetaalverwerving uit cognitie-psychologisch perspectief
5. Tweede/vreemdetaalverwerving uit sociologisch perspectief
6. Taalverwerven uit functioneel perspectief
7. De rol van onderwijs in tweede/vreemdetaalverwerving.
8. Onderzoek naar tweede/vreemdetaalverwerving: inleiding tot de methodologie van SLA onderzoek.
Studiemateriaal
Saville-Troike, M. & Barto, K. (2017) Introducing Second Language Acquisition (3rd edition). Cambridge: CUP.
Slides bij de cursus, na elke les gepost op Toledo.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege met opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Taalverwerving (B-KUL-F2AR5a)
Toelichting
Mondeling examen: de vragen peilen naar
- kennis van terminologie i.v.m. taalverwervingsonderzoek;
- inzicht in de samenhang tussen cursusonderdelen;
- het vermogen om zelf een passend onderzoeksdesign voor een opgegeven onderzoeksvraag voor te stellen
Minipaper
De student select één recent empirisch onderzoeksartikel en bespreekt dat artikel kritisch in het licht van de cursusinhouden.
Het examencijfer wordt als volgt samengesteld:
75% mondelinge examen
25% minipaper
Beide examenonderdelen moeten worden afgelegd om te kunnen slagen. Te laat ingediende minipapers krijgen een 0.