Taalverwerving (B-KUL-F0AR5A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

 

- Inzicht verwerven in 'taalverwerving' vanuit een linguïstische, cognitiepsychologische en sociolinguïstische invalshoek.
- Vertrouwdheid verwerven met de concepten en constructen die centraal staan in het onderzoeksdomein 'tweede- en vreemdetaalverwerving'
- Vertrouwdheid verwerven met gangbare onderzoeksmethoden en onderzoeksdesigns in het domein 'tweede- en vreemdetaalverwerving'
- De vaardigheid verwerven om zelf een onderzoeksvraag met betrekking tot taalverwerving in een schoolse context te formuleren en er een passend onderzoeksdesign voor voor te stellen.
- De vaardigheid verwerven om relevante onderzoeksliteratuur te vinden in relevant bibliografische databanken en die in het licht van de cursusinhouden te bespreken.

 

Het eerste jaar van de academische bachelor in de Taal- en Letterkunde of de Taal- en regiostudies met succes hebben afgerond.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Taalverwerving (B-KUL-F0AR5a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De cursus vertrekt van de inhouden die worden aangereikt in het cursus boek: Saville-Troike, M. & Barto, K. (2017) Introducting Second Language Acquisition (3rd edition). Cambridge: CUP. Daarnaast gaat de cursus in op een aantal methodologische aspecten van taalverwervingsonderzoek. 

De thema's die aan bod komen zijn:
1. Inleiding tot de tweede/vreemdetaalverwerving.
2. De fundamenten van tweede/vreemdetaalverwerving.
3. Tweede/vreemdetaalverwerving uit linguïstisch perspectief.
4. Tweede/vreemdetaalverwerving uit cognitie-psychologisch perspectief
5. Tweede/vreemdetaalverwerving uit sociologisch perspectief
6. Taalverwerven uit functioneel perspectief
7. De rol van onderwijs in tweede/vreemdetaalverwerving.
8. Onderzoek naar tweede/vreemdetaalverwerving: inleiding tot de methodologie van SLA onderzoek.
 

Saville-Troike, M. & Barto, K. (2017) Introducing Second Language Acquisition (3rd edition). Cambridge: CUP.
Slides bij de cursus, na elke les gepost op Toledo.
 

Hoorcollege met opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Taalverwerving (B-KUL-F2AR5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk


Mondeling examen: de vragen peilen naar

  • kennis van terminologie i.v.m. taalverwervingsonderzoek;
  • inzicht in de samenhang tussen cursusonderdelen;
  • het vermogen om zelf een passend onderzoeksdesign voor een opgegeven onderzoeksvraag voor te stellen

Minipaper

De student select één recent empirisch onderzoeksartikel en bespreekt dat artikel kritisch in het licht van de cursusinhouden.

Het examencijfer wordt als volgt samengesteld:
75% mondelinge examen
25% minipaper

Beide examenonderdelen moeten worden afgelegd om te kunnen slagen. Te laat ingediende minipapers krijgen een 0.