Initiatiestage geschiedenis (B-KUL-F0YY9A)






Doelstellingen
Na het succesvol afronden van dit OPO zijn de studenten in staat:
(1) op een gerichte manier te kijken naar die elementen van het lesgeven die voor hen relevant zijn wanneer ze zelf gaan lesgeven, en die elementen kritisch te analyseren vanuit geschieddidactische theorie. Tot die elementen behoren onder meer: de doelstellingen van een les; lesstructuur; de beginsituatie van de leerlingen; omgang met de leerlingen; timing van een les ; interactie tussen leerlingen en leraar (o.m. vraagstelgedrag van beiden); begeleiden van zelfstandig werk; gebruik van ICT; mogelijkheden en beperkingen qua infrastructuur. Daarnaast leert de student verschillen zien in gedrag klasgroep volgens het ogenblik van de schooldag en het schoolvak.
(2) op een gerichte manier te kijken naar leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, en die kritisch te analyseren vanuit geschieddidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
(3) In een assisterende rol leer- en onderwijsprocessen op klasniveau voor te bereiden, te ondersteunen en te stimuleren, om zo een begin van ontwikkeling te maken van de vaardigheden, inzichten en attitudes die zij nodig hebben om de basiscompetenties van de leraar te bereiken.
(4) Vanuit de bewustwording en identificatie van hun sterke kanten en werkpunten als leraar een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen, als leidraad voor het vervolg van de stage, en als een instrument i.f.v. het bereiken van de basiscompetenties van de leraar.
Begintermen
De inhouden en activiteiten van dit OPO impliceren dat de studenten de inhouden, vaardigheden en attitudes van de OPO’s ‘Vakdidactiek geschiedenis’ en ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ gelijktijdig met dit OPO verwerven.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( F0YY6A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZI9A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZJ2A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZJ6A ) OF GELIJKTIJDIG( F0ZK5A ) OF GELIJKTIJDIG( F0BL1A )) EN (GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
F0YY6A : Vakdidactiek geschiedenis
F0ZI9A : Vakdidactiek geschiedenis (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZJ2A : Vakdidactiek geschiedenis (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZJ6A : Vakdidactiek geschiedenis (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZK5A : Vakdidactiek geschiedenis (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BL1A : Vakdidactiek geschiedenis (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
O0G47A : Stage geschiedenis 1
O0G49A : Stage geschiedenis 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Initiatiestage geschiedenis (B-KUL-F0YY9a)




Inhoud
Binnen de initiatiestage worden de studenten geacht minimaal deze activiteiten te volbrengen:
- minstens 4 lesuren observeren op de toegewezen school, in geschiedenis, in minstens 2 graden.
- Zelf lesgeven in geschiedenis gedurende 5 lesuren of assistentie bieden aan de vakmentor gedurende 5 lesuren geschiedenis (en in de voorbereiding ervan), bv. door historische bronnen en contextinformatie aan te reiken aan de leerkracht, door een individuele leerling of een groepje te begeleiden tijdens een groepswerk, door aan co- of team-teaching te doen met de vakmentor etc. Slechts één van de 5 lesuren mag een parallelles betreffen.
- aanwezig zijn op intervisiesessie (waarin teruggekoppeld wordt naar de ervaringen van de studenten op hun stage) en op een afsluitend (in voorkomend geval) evaluatiegesprek, waar ze hun portfolio en persoonlijke ontwikkeling(splan) toelichten. Studenten kunnen voor deze sessies en het evaluatiegesprek terecht op de campus waar ze de vakdidactiek volgen
Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.
Studiemateriaal
Alle documenten die voor de initiatiestage relevant zijn. Deze documenten omvatten onder andere vakdidactische literatuur, algemeen-pedagogische literatuur, alle formulieren m.b.t. de initiatiestage (observatieverslagen, activiteitenverslagen, reflecties), praktijkvoorbeelden aangereikt door de praktijklectoren, materiaal aangereikt door de studenten zelf (lesvoorbereidingen, concrete stage-ervaringen), en ook lerarenhandleidingen bij schoolboeken, internetmateriaal, verslagen van de vakwerkgroep, schoolreglement, pedagogisch project van de school, andere leermiddelen en professionele literatuur.
Toelichting werkvorm
Dit OPO bestaat vnl. uit stage-activiteiten in een door de opleiding toegekende stageplaats (secundaire school: 2e – 3e graad geschiedenis), waar de student een vakmentor krijgt toegewezen. De stage mag niet gelopen worden in de eigen oude secundaire school, en bij de vroegere geschiedenisleerkracht van de student; is er een familielid (tot in de 2e graad) werkzaam in de toegewezen stageschool, dan heeft de student hier een meldingsplicht van (de opleiding bekijkt dan of een andere school dient gezocht). Vanuit de opleiding wordt in begeleiding door een stagebegeleider voorzien. De studenten worden verwacht op enkele stageseminaries met verplichte aanwezigheid in de instelling (KU Leuven) (gecombineerd met volgen asynchrone digitale afstandsmodules): een inleidend seminarie, en een intervisiesessie (bij gewettigde afwezigheid wordt een vervangtaak voorzien). Daarnaast is de student ook aanwezig op een (in voorkomend geval) afsluitend evaluatiegesprek (m.i.v. mondelinge toelichting van het portfolio en POP) met de stagebegeleider (eventueel - wordt afgesproken met de stagebegeleider). Studenten kunnen voor deze sessies en het evaluatiegesprek terecht op de campus waar ze de vakdidactiek volgen. In een praktijkkalender die aan het begin van het academiejaar ter beschikking wordt gesteld, worden de te volgen seminaries en afstandsmodules, evenals de deadlines voor opdrachten, aangegeven.
Voor studenten uit de bachelor in de geschiedenis die het educatieve voorbereidingsprogramma van 15 stp volgen, worden aparte sessies voorzien. Die zijn aangegeven in de praktijkkalender en worden nader afgesproken met de begeleidende praktijklector.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Initiatiestage geschiedenis (B-KUL-F2YY9a)
Toelichting
Het OPO Initiatiestage geschiedenis wordt geëvalueerd aan de hand van deze elementen:
- een portfolio waarin de studenten verslagen van hun activiteiten bijhouden (reflecties, activiteitenverslag, taken etc.)
- een mondelinge toelichting bij de begeleidende praktijklector van het portfolio en de groeilijn
- de inschatting van de stagebegeleider en de vakmentor(en)
Er wordt één score toegekend voor dit OPO.
Herkansing binnen hetzelfde academiejaar is niet mogelijk voor de stage. Er is slechts één examenkans, deze kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.
Voorwaarde: de studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten in de stageplaats. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf met opgave van geldige reden aan de betrokkenen, t.t.z. vakmentor, stagebegeleider en stagecoördinator/docent van het OPO, of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.
Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de bachelor in de geschiedenis en van het voorbereidingsprogramma voor de educatieve master in de cultuurwetenschappen, en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.