Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering (B-KUL-G0R48A)
Doelstellingen
De student is op de hoogte van wat wordt verstaan onder duurzaamheid, duurzame ontwikkeling, opleiding voor duurzaamheid.
De student is op de hoogte van een aantal maatregelen, onderbouwd vanuit de diverse academische domeinen, die geschikt zijn om duurzaamheid te vergroten en welke impact ze (kunnen) hebben.
De student is op de hoogte van bepaalde didactische principes die kunnen worden aangewend in het kader van educatie voor duurzame ontwikkeling.
De student erkent het belang van transdisciplinaire samenwerking in het kader van duurzaamheid, duurzame ontwikkeling en educatie voor duurzaamheid.
De student durft een standpunt in te nemen over maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en duurzame ontwikkeling en durft hierbij verantwoordelijkheid opnemen.
De student kan uitgaande van haar/zijn eigen expertise duidelijk communiceren en respectvol samenwerken met betrokkenen uit verschillende disciplines.
De student kan de drie fasen - analyseren, oplossingen bedenken en implementeren - bij een vraagstuk van duurzame ontwikkeling effectief doorlopen.
De student kan didactische componenten aanwenden in het kader van educatie voor duurzame ontwikkeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0R50A : Science and Sustainability: a Socio-Ecological Approach
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de statistiek (Leuven) 120 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting media, cultuur en beleid) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Master in de biochemie en de biotechnologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de sterrenkunde (Leuven) 120 sp.
- Master in de wiskunde (Leuven) 120 sp.
- Master in de geologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de Europese studies: transnationale en mondiale perspectieven (Leuven) 60 sp.
- Master in de fysica (Leuven) 120 sp.
- Master in de biologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Master in de geografie (Leuven e.a.) 120 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (B-KUL-G0R85a)
Inhoud
Het vergaren van wetenschappelijke kennis over duurzaamheid en duurzame ontwikkeling vormt een belangrijke eerste pijler binnen dit OPO. Hierbij komen volgende aspecten zeker aan bod: zwakke versus sterke duurzaamheid, theoretische modellen, systeemdenken, levenscyclusanalyse, ecologische voetafdruk, het belang van transdisciplinaire samenwerking De behandelde theorie dient door de studenten te worden aangewend in de opdracht.
Studiemateriaal
Powerpointpresentatie, cursustekst, online bronnen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (B-KUL-G0R86a)
Inhoud
De opdracht omvat het schrijven van een individueel verslag.
Studiemateriaal
Zelfgekozen artikel uit de academische duurzaamheidsliteratuur.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
3 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (B-KUL-G0R87a)
Inhoud
Het OPO ‘Duurzaamheid als een socio-ecologische dynamiek’ is te beschouwen als een verbredend vak. Via projectwerk brengt het de studenten in contact met ecologische en sociale economie, met psychologische en sociologische ontwikkelingen en inzicht in de macht van geld en media. De projecten kaderen steeds binnen het jaarthema. Begin mei dient het project te worden gepresenteerd als afsluiting van een aantal workshops en teamwerk.
Studiemateriaal
Projectspecifiek materiaal.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering (B-KUL-G2R48a)
Toelichting
Voor het theoretisch luik wordt doorheen het eerste semester regelmatig een open vraag ter bespreking (digitale inzending) voorgelegd (open boek), om te verzekeren dat de theoretische kennis kan worden aangewend voor het teamwerk en de eind-opdracht. Via peer-evaluatie en een willekeurige docentencontrole haal je hiervoor individueel maximaal 3 punten van de 20. Er wordt ook teamwerk georganiseerd waarvoor je via peerevaluatie 2 van 20 punten verdiend. Gecombineerd levert deze permanente evaluatie tijdens het semester 25% van je individuele eindscore.
Het projectwerk wordt in groep uitgevoerd en resulteert dus in eerste instantie in één groepsscore, gebaseerd op een beoordeling van het wetenschappelijk verslag en de eindvoorstelling op de projectdag, met gelijke weging. Een individueel cijfer wordt vervolgens berekend o.b.v. peerreview binnen de groep. Dit cijfer weegt 75% door in de individuele eindscore.
Opmerking: Indien bij het projectwerk ernstige problemen worden vastgesteld in de medewerking, kan na overleg met alle betrokken partijen (projectbegeleider, coördinator en groepsleden) beslist worden een student uit te sluiten uit de groep. Dit gaat gepaard met een individuele score van 0/20 voor het projectwerk.
Toelichting bij herkansen
Voor het OPO Wetenschap en duurzaamheid is een herkansing in de derde examenperiode mogelijk voor het wetenschappelijk verslag, maar niet voor de permanente evaluatie van het eerste semester of voor de eindvoorstelling. Wanneer de student in de eindscore een onvoldoende scoort, moet het verslag in de derde examenperiode worden herkanst. Het punt van de permanente evaluatie van het eerste semester, en van de presentatie, wordt overgedragen. Na de herkansing wordt een nieuwe eindscore berekend.