Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (120 sp.) Master of Arts
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Het traject Arabistiek en islamkunde in deze master is enkel toegankelijk voor studenten met een bachelor diploma Arabistiek en islamkunde. Het traject Midden-Oostenstudies in deze master is toegankelijk voor alle studenten met een academisch bachelordiploma in de humane wetenschappen.
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor in de archeologie (Leuven)
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de musicologie (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (Kortrijk)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (Leuven)
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven)
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven)
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven)
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (Antwerpen, Brussel)
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven)
- Master in de wereldreligies (Leuven)
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de archeologie ( Leuven, 95 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de kunstwetenschappen ( Leuven, 75 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Het traject Arabistiek en islamkunde in deze master is enkel toegankelijk voor studenten met een bachelor diploma Arabistiek en islamkunde. Het traject Midden-Oostenstudies in deze master is toegankelijk voor alle studenten met een academisch bachelordiploma in de humane wetenschappen.
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:· Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
· Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Het traject Arabistiek en islamkunde in deze master is enkel toegankelijk voor studenten met een bachelor diploma Arabistiek en islamkunde. Het traject Midden-Oostenstudies in deze master is toegankelijk voor alle studenten met een academisch bachelordiploma in de humane wetenschappen.
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor in de archeologie (Leuven)
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de musicologie (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (Kortrijk)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (Leuven)
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven)
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven)
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven)
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (Antwerpen, Brussel)
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven)
- Master in de wereldreligies (Leuven)
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de archeologie ( Leuven, 95 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de kunstwetenschappen ( Leuven, 75 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Het traject Arabistiek en islamkunde in deze master is enkel toegankelijk voor studenten met een bachelor diploma Arabistiek en islamkunde. Het traject Midden-Oostenstudies in deze master is toegankelijk voor alle studenten met een academisch bachelordiploma in de humane wetenschappen.
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:· Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
· Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency.
-
-
Gemeenschappelijk deel
24 studiepunten verplicht op te nemen. Studenten uit de track Midden-Oostenstudies nemen het OPO Arabische en islamitische kunst en architectuur op in de tweede fase.
6 sp. Onderzoeksseminarie F0YP3A docenten Onderzoeksseminarie (6 sp.) F0YP3a docenten- N.
- M.Hamoud (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- M.Hamoud (plaatsvervanger)
6 sp. Arabische en islamitische kunst en architectuur F0WI2A docenten docenten
Arabische en islamitische kunst en architectuur (6 sp.) F0WI2a docenten docenten
6 sp. The Modern Middle East F0AT9A docenten- N.
- A.Post (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Post (plaatsvervanger)
The Modern Middle East (6 sp.) F0AT9a docenten- N.
- A.Post (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Post (plaatsvervanger)
6 sp. Muslims and Islam in Europe F0CB3A docenten Muslims and Islam in Europe (6 sp.) F0CB3a docenten
-
Afstudeerrichting arabistiek en islamkunde
De studenten volgen de afstudeerrichting arabistiek en islamkunde (toegankelijk voor studenten met een BA arabistiek en islamkunde) of de afstudeerrichting Midden-Oostenstudies (toegankelijk voor studenten met een BA in de humane wetenschappen).
Studenten met een diploma BA arabistiek en islamkunde die de afstudeerrichting Midden-Oostenstudies volgen, vervangen het pakket Modern Standaardarabisch door keuzeopleidingsonderdelen. Zij vervangen ‘Geschiedenis van het Midden- Oosten en Noord- Afrika vanaf WOI – met leesopdracht’ F0YP7A door Islamitische geschiedenis F0UV0A.
Studenten met een diploma BA in de toegepaste taalkunde met taalmodule Arabisch, krijgen toegang tot de afstudeerrichting arabistiek en islamkunde na het volgen van een voorbereidingsprogramma van 15 studiepunten dat bestaat uit F0VW7A Encyclopedie en methodologie in de islamkunde (3 sp.), F0YQ1A Modern Trends and Thinkers in Islam (4 sp.), F0AW7A Koran en Hadithwetenschappen (4 sp.), W0AG3A Arabische filosofie/Arabic Philosophy OF A05G1A Islamic Law and Fiqh (4 sp.). Studenten die dat wensen te doen, kunnen daarvoor contact opnemen met het ISP-team.-
Masterproef
26 studiepunten verplicht op te nemen.
26 sp. Masterproef arabistiek en islamkunde F0AV0A docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef arabistiek en islamkunde, conferentie (2 sp.) F0AV0a docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef arabistiek en islamkunde (24 sp.) F0YP0a docenten- N.
docenten
- N.
-
Taalmodule
12 studiepunten verplicht op te nemen.
6 sp. Academisch Arabisch I F0AT7A docenten Academisch Arabisch I (6 sp.) F0AT7a docenten 6 sp. Academisch Arabisch II F0AT8A docenten docenten
Academisch Arabisch II (6 sp.) F0AT8a docenten docenten
-
Regiomodule
-
Optiemodule
De studenten vullen hun programma aan tot 120 studiepunten. De studenten nemen maximaal één opleidingsonderdeel uit de buitenlandmodule en vullen hun programma verder aan met opleidingsonderdelen uit de keuzemodule (22 studiepunten). Studenten die een keuze-opleidingsonderdeel buiten het programma of de onderstaande lijst willen kiezen, richten daarvoor een gemotiveerde aanvraag via deze website. Het keuzevak dient in dat geval een duidelijke link te hebben met de masterproef of het buitenlandverblijf.
-
Buitenlandmodule
30 sp. Onderwijs buitenland: arabistiek en islamkunde F0YP1A docenten- N.
docenten
- N.
Onderwijs buitenland: arabistiek en islamkunde (30 sp.) F0YP1a docenten- N.
docenten
- N.
30 sp. Stage arabistiek en islamkunde F0YP2A docenten- J.Nawas (coördinator)
- N.
docenten
- J.Nawas (coördinator)
- N.
Stage arabistiek en islamkunde (30 sp.) F0YP2a docenten- N.
docenten
- N.
-
Keuzemodule
-
Verbreding uit sociale wetenschappen en recht
6 sp. European Foreign Policy S0B59B docenten docenten
European Foreign Policy (6 sp.) S0B59a docenten docenten
6 sp. The Law of International Organisations C00C5B docenten docenten
- J.Wouters (coördinator)
- G.Hernández
- J.Wouters
The Law of International Organisations (6 sp.) C00C5a docenten docenten
6 sp. Peace Research and Conflict Management S0C15B docenten docenten
Peace Research and Conflict Management (6 sp.) S0C15a docenten docenten
6 sp. Race, Ethnicity and the Postcolonial Condition S0E09B docenten Race, Ethnicity and the Postcolonial Condition (6 sp.) S0E09a docenten
-
Religiewetenschappen en filosofie
4 sp. Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed A05F7A docenten- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed (4 sp.) A05F7a docenten- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
4 sp. Islamitische ethiek A05F8A docenten- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
Islamitische ethiek (4 sp.) A05F8a docenten- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
6 sp. Christianity and Islam A07H3B docenten Christianity and Islam (6 sp.) A07H3a docenten 4 sp. Islamitische spirituele zorg A05F9A docenten docenten
Islamitische spirituele zorg (4 sp.) A05F9a docenten docenten
4 sp. Koranwetenschappen A05F6A docenten docenten
Koranwetenschappen (4 sp.) A05F6a docenten docenten
4 sp. Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven A05F5A docenten docenten
Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven (4 sp.) A05F5a docenten docenten
-
Geschiedenis
6 sp. Perspectives on Global History F0UD3A docenten- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
docenten
- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
Perspectives on Global History (6 sp.) F0UD3a docenten docenten
-
Psychologie
5 sp. Cross-culturele psychologie (m.i.v. psychologische aspecten van de multiculturele samenleving) P9X06A docenten- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
docenten
- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
Cross-culturele psychologie (4 sp.) P0M36a docenten- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
docenten
- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
Psychologische aspecten van de multiculturele samenleving (1 sp.) P0N12a docenten docenten
-
Taalkunde
6 sp. Linguistic Aspects of Ethno-Cultural Diversity N0A07A docenten docenten
Linguistic Aspects of Ethno-Cultural Diversity (6 sp.) N0A07a docenten docenten
-
Cultuur
6 sp. Intercultural Interaction: Concepts, Approaches, Practices F0XX1A docenten docenten
Intercultural Interaction: Concepts, Approaches, Practices (6 sp.) F0XX1a docenten docenten
6 sp. Culture, Migration and Mobility S0F75C docenten docenten
- K.Arnaut
- L.De Gaetano (medewerker)
- J.De Lannoy (medewerker)
Culture, Migration and Mobility (6 sp.) S0F75a docenten docenten
- K.Arnaut
- L.De Gaetano (medewerker)
- J.De Lannoy (medewerker)
-
-
-
-
Afstudeerrichting Midden-Oostenstudies
De studenten volgen de afstudeerrichting arabistiek en islamkunde (toegankelijk voor studenten met een BA arabistiek en islamkunde) of de afstudeerrichting Midden-Oostenstudies (toegankelijk voor studenten met een BA in de humane wetenschappen).
Studenten met een diploma BA arabistiek en islamkunde die de afstudeerrichting Midden-Oostenstudies volgen, vervangen het pakket Modern Standaardarabisch door keuzeopleidingsonderdelen. Zij vervangen ‘Geschiedenis van het Midden- Oosten en Noord- Afrika vanaf WOI – met leesopdracht’ F0YP7A door Islamitische geschiedenis F0UV0A.
Studenten met een diploma BA in de toegepaste taalkunde met taalmodule Arabisch, krijgen toegang tot de afstudeerrichting arabistiek en islamkunde na het volgen van een voorbereidingsprogramma van 15 studiepunten dat bestaat uit F0VW7A Encyclopedie en methodologie in de islamkunde (3 sp.), F0YQ1A Modern Trends and Thinkers in Islam (4 sp.), F0AW7A Koran en Hadithwetenschappen (4 sp.), W0AG3A Arabische filosofie/Arabic Philosophy OF A05G1A Islamic Law and Fiqh (4 sp.). Studenten die dat wensen te doen, kunnen daarvoor contact opnemen met het ISP-team.-
Masterproef
26 studiepunten verplicht op te nemen.
26 sp. Masterproef Midden-Oostenstudies F0AV1A docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef Midden-Oostenstudies, conferentie (2 sp.) F0AV1a docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef Midden-Oostenstudies (24 sp.) F0YP5a docenten- N.
docenten
- N.
-
Taalmodule
20 studiepunten verplicht op te nemen.
6 sp. Modern Standaardarabisch I, grammatica F0AV2A docenten docenten
Modern Standaardarabisch I, grammatica 1 (3 sp.) F0AV2a docenten docenten
Modern Standaardarabisch I, grammatica 2 (3 sp.) F0AV3a docenten docenten
14 sp. Modern Standaardarabisch I, taalbeheersing F0AV4A docenten docenten
Modern Standaardarabisch I, taalbeheersing 1 (7 sp.) F0AV4a docenten docenten
Modern Standaardarabisch I, taalbeheersing 2 (7 sp.) F0AV5a docenten docenten
-
Regiomodule
22 studiepunten verplicht op te nemen.
6 sp. Peace Research and Conflict Management S0C15B docenten docenten
Peace Research and Conflict Management (6 sp.) S0C15a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika vanaf WOI - met leesopdracht F0YP7A docenten docenten
Geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika vanaf WO I (4 sp.) F0WG8a docenten docenten
Voorbereiding: Inleiding tot de geschiedenis van de islam (2 sp.) F0YP7a docenten docenten
6 sp. Perspectives on Global History F0UD3A docenten- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
docenten
- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
Perspectives on Global History (6 sp.) F0UD3a docenten docenten
4 sp. Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed A05F7A docenten- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed (4 sp.) A05F7a docenten- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
-
Optiemodule
De studenten vullen hun programma aan tot 120 studiepunten. De studenten nemen maximaal één opleidingsonderdeel uit de buitenlandmodule of vullen hun programma verder aan met opleidingsonderdelen uit de keuzemodule. Studenten die een keuze-opleidingsonderdeel buiten het programma of de onderstaande lijst willen kiezen, richten daarvoor een gemotiveerde aanvraag via deze website. Het keuzevak dient in dat geval een duidelijke link te hebben met de masterproef of het buitenlandverblijf.
-
Buitenlandmodule
30 sp. Onderwijs buitenland: Midden-Oostenstudies F0YP8A docenten- N.
docenten
- N.
Onderwijs buitenland: Midden-Oostenstudies (30 sp.) F0YP8a docenten- N.
docenten
- N.
30 sp. Stage Midden-Oostenstudies F0YP9A docenten- J.Nawas (coördinator)
- N.
docenten
- J.Nawas (coördinator)
- N.
Stage Midden-Oostenstudies (30 sp.) F0YP9a docenten- N.
docenten
- N.
-
Keuzemodule
-
Verbreding uit sociale wetenschappen en recht
6 sp. European Foreign Policy S0B59B docenten docenten
European Foreign Policy (6 sp.) S0B59a docenten docenten
6 sp. The Law of International Organisations C00C5B docenten docenten
- J.Wouters (coördinator)
- G.Hernández
- J.Wouters
The Law of International Organisations (6 sp.) C00C5a docenten docenten
6 sp. Race, Ethnicity and the Postcolonial Condition S0E09B docenten Race, Ethnicity and the Postcolonial Condition (6 sp.) S0E09a docenten 6 sp. Anthropology of Religion S0D61C docenten docenten
Anthropology of Religion (6 sp.) S0D61a docenten docenten
-
Religiewetenschappen en filosofie
4 sp. Koranwetenschappen A05F6A docenten docenten
Koranwetenschappen (4 sp.) A05F6a docenten docenten
4 sp. Islamitische ethiek A05F8A docenten- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
Islamitische ethiek (4 sp.) A05F8a docenten- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
docenten
- C.Ahaddour
- T.Boulaouali (plaatsvervanger)
6 sp. Christianity and Islam A07H3B docenten Christianity and Islam (6 sp.) A07H3a docenten 4 sp. Islamitische spirituele zorg A05F9A docenten docenten
Islamitische spirituele zorg (4 sp.) A05F9a docenten docenten
4 sp. Religie, conflict en vrede A08M6A docenten docenten
Religie, conflict en vrede (4 sp.) A08M6a docenten docenten
4 sp. Religion, Conflict and Peace A08M5A docenten docenten
Religion, Conflict and Peace (4 sp.) A08M5a docenten docenten
4 sp. Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven A05F5A docenten docenten
Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven (4 sp.) A05F5a docenten docenten
-
Psychologie
5 sp. Cross-culturele psychologie (m.i.v. psychologische aspecten van de multiculturele samenleving) P9X06A docenten- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
docenten
- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
Cross-culturele psychologie (4 sp.) P0M36a docenten- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
docenten
- K.Phalet
- L.Meeussen (plaatsvervanger)
Psychologische aspecten van de multiculturele samenleving (1 sp.) P0N12a docenten docenten
-
Taalkunde
6 sp. Linguistic Aspects of Ethno-Cultural Diversity N0A07A docenten docenten
Linguistic Aspects of Ethno-Cultural Diversity (6 sp.) N0A07a docenten docenten
-
Cultuur
6 sp. Intercultural Interaction: Concepts, Approaches, Practices F0XX1A docenten docenten
Intercultural Interaction: Concepts, Approaches, Practices (6 sp.) F0XX1a docenten docenten
6 sp. Culture, Migration and Mobility S0F75C docenten docenten
- K.Arnaut
- L.De Gaetano (medewerker)
- J.De Lannoy (medewerker)
Culture, Migration and Mobility (6 sp.) S0F75a docenten docenten
- K.Arnaut
- L.De Gaetano (medewerker)
- J.De Lannoy (medewerker)
-
-
-
-