Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed (B-KUL-A05F7A)
Doelstellingen
Aan het einde van de module wordt verwacht dat de student kennis heeft verworven omtrent:
Belangrijkste mijlpalen in het leven van de Profeet Mohammed aan de hand van zijn biografie (sīra)
Het belang van de figuur van de profeet in heden en verleden.
De relevante terminologie op het gebied van de studie van het leven van de profeet, traditie en de zogeheten Ḥadīth literatuur.
Het process van verzameling en samenstelling van Hadīth collecties.
De plaats van Ḥadīth collecties binnen het corpus van traditionele Islamitische wetenschappen
Benaderingen en methodieken van Hadīth-kritiek binnen de Islamitische traditie.
De ontwikkeling van Hadīth studies binnen het academische veld van Islamologie en religiewetenschappen
Begintermen
Voorkennis over islam is nuttig, maar niet verplicht
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie religiestudie) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie wereldreligies en interreligieuze dialoog) 60 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting Midden-Oostenstudies) 120 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting arabistiek en islamkunde) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed (B-KUL-A05F7a)
Inhoud
In dit vak wordt aandacht besteed aan het leven van de profeet Mohammed en de geschiedenis en ontwikkeling van de Hadith-wetenschappen. De Hadith vormt de tweede gezaghebbende bron in de islam. Het eerste deel van het vak zal zich richten op het leven van de profeet Mohammed. Wie was Mohammed? Wat openbaren de meest gezaghebbende moslimtradities over hem? Hoe presenteren en ontwikkelen de Hadith en Sira literatuur een dergelijke profetische figuur? We zullen de bronnen over het leven van Mohammed en de hoofdkenmerken van de Sira-literatuur analyseren, met bijzondere aandacht voor het werk van Ibn Ishaq. Ook wordt aangedacht besteed aan het belang van de figuur van de de profeet Mohammed voor Moslims in heden en verleden.
Het tweede deel van dit vak richt zich op de studie van de ontwikkeling van de Hadith-literatuur met focus op het ontstaan, methodologieën (usul al-Hadith) en interpretatie van de Hadith. De Hadith wordt door veel moslims als de woorden van de profeet Mohammed beschouwd, die deel uitmaakt van openbaring maar niet van de koran. Studenten worden vertrouwd gemaakt me de historische context waarin de Hadith tot stand is gekomen, en de klassieke wetenschappen die over de studie van de Hadith in de islam zijn ontwikkeld. Studenten krijgen kennis van de inhoud van de Hadith en de betekenis hiervan binnen de islamitische traditie. Ze worden tevens vertrouwd gemaakt met de methodologische aspecten van de studie van de islam, zowel in normatieve als in wetenschappelijke zin.
De volgende thema's zullen behandeld worden:
- Het leven van de profeet Mohammed (Sira)
- Verschil tussen Sira en Soenna; Hadith en Soenna
- Belangrijke terminologieën binnen de Hadithwetenschappen
- Methodologieën van de Hadith (usul al-Hadith) (met focus op o.a. historisch-kritische methode)
- Canonisatie van de Hadith-verzamelingen
- Classificaties van de Hadith (met focus op validiteit en authenticiteit)
- Ontwikkelingen (hedendaagse onderzoeken rond Hadith)
- Het belang van de figuur van de Profeet voor Moslims in heden en verleden
Studiemateriaal
Materiaal wordt beschikbaar gesteld op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Dit vak wordt gedoceerd in het Nederlands
Toelichting werkvorm
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Sîra en Hadîth: de nalatenschap van Mohammed (B-KUL-A25F7a)
Toelichting
1. Bijwonen en actieve deelname aan de seminar sessies: 10%
2. Presentatie tijdens sessie over 1 van de cursusonderwerpen : 20%
3. Werkstuk (min.1500, max.2000 woorden) in antwoord op 1 van de vragen opgenomen in the syllabus: 70%