Koranwetenschappen (B-KUL-A05F6A)
Doelstellingen
Deze cursus heeft vijf hoofddoelstellingen:
1. De student(e) overzicht verschaffen van de ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran;
2. De student(e) overzicht verschaffen van de belangrijkste wetenschappen van de Koran zoals ze zich door de eeuwen heen hebben ontwikkeld;
3. De student(e) vertrouwd maken met de hoofdonderwerpen en genres van de Koran;
4. De student (e) inleiden in de hedendaagse debatten over de Koran;
5. De student(e) vertrouwd maken met de Nederlandse Koranvertalingen.
Begintermen
De cursus geeft een overzicht van de Koranwetenschappen zoals ze zich vanaf de zevende eeuw tot in de moderne tijd hebben ontwikkeld. Met inbegrip van: de ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran; de hoofdonderwerpen en genres van de Koran alsook de belangrijkste hedendaagse debatten over de Koran binnen en buiten de moslimwereld. De cursus is geschikt voor elke student(e) met of zonder kennis van het Standaard-Arabisch of de islam.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie religiestudie) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie wereldreligies en interreligieuze dialoog) 60 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting Midden-Oostenstudies) 120 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting arabistiek en islamkunde) 120 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Leuven) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Aalst) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Antwerpen) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brugge) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brussel) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Diepenbeek) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Geel) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Gent) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Kortrijk) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Microcredential academie islamitische theologie (Leuven) 20 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Koranwetenschappen (B-KUL-A05F6a)
Inhoud
Het vak wordt ingedeeld in vijf delen:
1. Ontstaansgeschiedenis (610 – 632) en samenstelling (632 – 656) van de Koran;
2. Koranwetenschappen;
3. Hoofdonderwerpen van de Koran;
4. Hedendaagse debatten over de Koran;
5. Nederlandse vertalingen van de Koran.
De ontstaansgeschiedenis van de Koran wordt geschetst. Eerst wordt het historisch kader geschetst: de belangrijkste data uit het leven van de profeet Mohammed komen kort aan bod. Vervolgens worden de eigenlijke ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran behandeld. Hierbij wordt ook aandacht aan de linguïstische bewerking van de Korantekst besteed. De eigenlijke Koranwetenschappen, vooral de exegese en de hermeneutiek, komen vervolgens aan bod. Ook de theologisch inhoud van de Koran wordt toegelicht middels een selectie van verzen die fundamentele theologische onderwerpen weergeven en een bijzondere aandacht in de exegese van de Koran genieten. Tot slot worden de belangrijkste hedendaagse debatten over de Koran én de Nederlandse Koranvertalingen besproken en belicht.
Vereiste teksten:
1. Al-Fātiḥah (soera 1)
2. Al-Naba’ (soera 78)
3. Al-Fağr (soera 89)
4. Al-Burūğ (soera 85)
5. Al-Ḍuḥā (soera 93)
6. Al Qadr (soera 97)
7. Al-Fīl (soera 105)
8. Al-’Iḫlāṣ (soera 112)
9. Al-Falaq (soera 113)
10. Al-Nās (soera 114).
Studiemateriaal
Abied Alsulaiman (2021). Syllabus Koranwetenschappen. Syllabus in ontwikkeling (wordt ter beschikking gesteld in Toledo).
Fred Leemhuis (2013). De Koran: een weergave van de betekenis van de Arabische tekst in het Nederlands. Amsterdam: Spectrum.
Toelichting onderwijstaal
Toelichting werkvorm
- Hoorcollege met mogelijkheid tot het stellen van vragen.
- Lezen en bespreken van geselecteerde teksten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Koranwetenschappen (B-KUL-A25F6a)
Toelichting
- Permanente evaluatie: aanwezigheid in de lessen en het respecteren van het tijdspad (40%)
- mondeling examen (20 minuten): 60%.
Toelichting bij herkansen
Permanente evaluatie: aanwezigheid in de lessen en het respecteren van het tijdspad (40%)
mondeling examen (20 minuten): 60%.