Koranwetenschappen (B-KUL-A05F6A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Deze cursus heeft vijf hoofddoelstellingen:

1. De student(e) overzicht verschaffen van de ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran;

2. De student(e) overzicht verschaffen van de belangrijkste wetenschappen van de Koran zoals ze zich door de eeuwen heen hebben ontwikkeld;

3. De student(e) vertrouwd maken met de hoofdonderwerpen en genres van de Koran;

4. De student (e) inleiden in de hedendaagse debatten over de Koran;

5. De student(e) vertrouwd maken met de Nederlandse Koranvertalingen.

De cursus geeft een overzicht van de Koranwetenschappen zoals ze zich vanaf de zevende eeuw tot in de moderne tijd hebben ontwikkeld. Met inbegrip van: de ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran; de hoofdonderwerpen en genres van de Koran alsook de belangrijkste hedendaagse debatten over de Koran binnen en buiten de moslimwereld. De cursus is geschikt voor elke student(e) met of zonder kennis van het Standaard-Arabisch of de islam. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Koranwetenschappen (B-KUL-A05F6a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Het vak wordt ingedeeld in vijf delen:

1. Ontstaansgeschiedenis (610 – 632) en samenstelling (632 – 656) van de Koran;

2. Koranwetenschappen;

3. Hoofdonderwerpen van de Koran;

4. Hedendaagse debatten over de Koran;

5. Nederlandse vertalingen van de Koran.

De ontstaansgeschiedenis van de Koran wordt geschetst. Eerst wordt het historisch kader geschetst: de belangrijkste data uit het leven van de profeet Mohammed komen kort aan bod. Vervolgens worden de eigenlijke ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran behandeld. Hierbij wordt ook aandacht aan de linguïstische bewerking van de Korantekst besteed. De eigenlijke Koranwetenschappen, vooral de exegese en de hermeneutiek, komen vervolgens aan bod. Ook de theologisch inhoud van de Koran wordt toegelicht middels een selectie van verzen die fundamentele theologische onderwerpen weergeven en een bijzondere aandacht in de exegese van de Koran genieten. Tot slot worden de belangrijkste hedendaagse debatten over de Koran én de Nederlandse Koranvertalingen besproken en belicht.  

Vereiste teksten:   

1. Al-Fātiḥah (soera 1)

2. Al-Naba’ (soera 78)

3. Al-Fağr (soera 89)

4. Al-Burūğ (soera 85)  

5. Al-Ḍuḥā (soera 93)

6. Al Qadr (soera 97)

7. Al-Fīl (soera 105)

8. Al-’Iḫlāṣ (soera 112)    

9. Al-Falaq (soera 113)

10. Al-Nās (soera 114).

Abied Alsulaiman (2021). Syllabus Koranwetenschappen. Syllabus in ontwikkeling (wordt ter beschikking gesteld in Toledo).   

Fred Leemhuis (2013). De Koran: een weergave van de betekenis van de Arabische tekst in het Nederlands. Amsterdam: Spectrum.

  

  • Hoorcollege met mogelijkheid tot het stellen van vragen.
  • Lezen en bespreken van geselecteerde teksten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Koranwetenschappen (B-KUL-A25F6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


  • Permanente evaluatie: aanwezigheid in de lessen en het respecteren van het tijdspad (40%)
  • mondeling examen (20 minuten): 60%.

  • Permanente evaluatie: aanwezigheid in de lessen en het respecteren van het tijdspad (40%)

  •  

    mondeling examen (20 minuten): 60%.