Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven)

Bachelor of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN BACHELOR SINOLOGIE


Algemene doelen van de opleiding

1.  Bijbrengen van een geïntegreerde kennis van het Mandarijn (gesproken en geschreven) en de regio in zijn verschillende aspecten: cultuur, geschiedenis, geografie, politiek, samenleving, religie, economie, recht, filosofie, enz.

2.  Bijbrengen van academische vaardigheden om deze informatie via moderne wetenschappelijke methodes te analyseren en inzichtelijk te maken.

3.  Aanbrengen van een wetenschappelijke houding aan de hand van vakken waarin de studenten kennis maken met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek (bibliografisch onderzoek, schrijven van papers, korte voordrachten houden tijdens de werkcolleges).

4.  Leren situeren van de kennis van een vakgebied in een brede wetenschappelijke, wetenschaps-filosofische en socio-culturele context en dit aan de hand van hoor- en werkcolleges waarbij de wetenschappelijke discussie een belangrijke plaats inneemt.

5.  Voorbereiden op een (internationale) loopbaan in het bedrijfsleven, de overheids- en culturele sector of de academische wereld.

6.  Studenten confronteren met gratuite en nutteloze kennis en vaardigheden en hen leren om te gaan met de onzekerheden die deze teweegbrengen.


Leerresultaten

Opleiding specifieke competenties

1.  De student bezit een intermediaire beheersing van het Mandarijn, zowel gesproken als geschreven (gelijkwaardig aan het B2 niveau van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK)) en een basiskennis van het Klassiek Chinees.

2.  De student kan werken met sinologische taalhulpmiddelen.

3.  De student bezit een geïntegreerde kennis van het Mandarijn in interactie met de historische, culturele en maatschappelijke context.

4.  De student heeft kennis van de Chinese cultuur, geschiedenis, geografie, politiek, samenleving, religie, economie, recht, filosofie.

Algemeen wetenschappelijke competenties

5.  De student beheerst relevante wetenschappelijke methodologieën binnen de sinologie: het vermogen wetenschappelijke vragen te identificeren en te formuleren en deze kritisch te evalueren.

6.  De student kan een literatuurstudie uitvoeren, met inbegrip van bronnen in het Chinees.

7.  De student is in staat moderne (referentie)technieken uit de informatiekunde toe te passen.

8.  De student heeft kennis van een specifieke discipline (minor) en kan die toepassen op de regio China.

9.  De student kan onder begeleiding een onderzoeksvraag formuleren, analyseren, uitwerken en aan andere vakgenoten rapporteren.


Algemene competenties

10.  De student is open ten aanzien van andere culturen, heeft waardering voor de wetenschappelijke studie van de verschillende uitdrukkingsvormen van menselijke beschaving en een algemene kritische ingesteldheid.

11.  De student is in staat zich op een heldere en gestructureerde manier schriftelijk en mondeling te uiten, zelfstandig te werken en een positiebepaling te ontwikkelen.

12.  De student kan samenwerken met anderen.

13.   De student leert omgaan met onzekerheden als leereffect van de gratuite en nutteloze kennis.

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document BLAUWDRUK_BA_Chinese studies.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Chinese studies.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA fiche_BA_Chinese studies.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: