Islamitische ethiek (B-KUL-A05F8A)
Doelstellingen
Dit vak is vereist door de Moslimexecutieve voor leerkrachten islamitische godsdienst.
Doelstellingen
- de studenten zijn in staat om uit te leggen wat bedoeld wordt met ‘islamitische ethiek’;
- de studenten zijn vertrouwd met de verschillende bronnen (zowel traditionistische als rationalistische) voor ‘islamitische ethiek’ en kunnen deze discipline onderscheiden van bijvoorbeeld ‘fiqh’ (islamitische jurisprudentie);
- de studenten zijn vertrouwd met de verschillende theologische kaders van het begrip ‘islamitische ethiek’ en kunnen deze beschouwen binnen een West-Europese context;
- de studenten weten waar en hoe zij relevante beschikbare materialen voor islamitische ethiek kunnen opsporen (heuristiek);
- de studenten zijn vertrouwd met enkele voorbeelden van islamitische toegepaste ethiek (e.g. bio-ethiek, Islamitische financiën, seksuele ethiek);
- de studenten zijn in staat de ethische dimensies in een vraagstuk te duiden, over ethische vraagstukken te reflecteren en over eigen ethische uitgangspunten te communiceren met een gevarieerd publiek en in een gevarieerde context (e.g. onderwijs, gezondheidszorg etc.).
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie religiestudie) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie wereldreligies en interreligieuze dialoog) 60 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Module religie en filosofie) 180 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting Midden-Oostenstudies) 120 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting arabistiek en islamkunde) 120 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Leuven) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Aalst) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Antwerpen) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brugge) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brussel) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Diepenbeek) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Geel) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Gent) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Kortrijk) (Optie islamitische godsdienst) 51 sp.
- Microcredential academie islamitische theologie (Leuven) 20 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg vanuit islamitisch perspectief (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Islamitische ethiek (B-KUL-A05F8a)
Inhoud
Deze cursus is een inleiding tot islamitische ethiek, waarbij specifieke aandacht wordt gericht op toegepaste vraagstukken (waaronder bio-ethische vraagstukken, seksualiteit, islamitische financien, oorlog etc.). Deze cursus behandelt verscheidene basisthema’s van ethiek vanuit een islamitisch perspectief. In deze cursus staan de volgende vragen centraal:
- Wat houdt islamitische ethiek in en wat zijn haar bronnen en grondslagen?
- Wat is het verschil tussen islamitische ethiek en islamitisch recht (fiqh)?
- Wat is de plaats van de discipline islamitische ethiek in het islamitisch denken in het algemeen en het islamitische theologisch denken in het bijzonder?
- Wat zijn de verschillende soorten islamitische ethiek en hoe kunnen deze toegepast worden?
- Wat is het verschil tussen normatieve ethiek en geleefde religie?
- Hoe verhoudt islamitische ethiek zich tot andere soorten ethiek (seculier, christelijk enzovoort)?
- Wat zijn (majeure) islamitische ethische principes en hoe passen geleerden en moslims deze toe?
- Kan de discipline islamitische ethiek bijdragen aan oplossingen van door moslims en hun omgeving ervaren spanningen? Op welke manier?
- Hoe kan islamitische ethische reflectie bevorderd worden? Hoe kan deze reflectie bijdragen aan een beter verstaan van de islamitische traditie en aan een betere dialoog met de omgeving?
- Wat zijn de toepassingsmogelijkheden van islamitische ethiek in de verschillende facetten van het privé- en het publieke leven (gezondheidszorg, onderwijs, politiek enzovoort)?
Studiemateriaal
Zie materiaal op Toledo
Toelichting werkvorm
Discussie - Literatuurstudie - Paper - Presentatie
Dit vak bestaat uit werkcolleges. Elk student presenteert een topic, waarna een (groeps)discussie volgt. Studenten worden verwacht literatuur te lezen ter voorbereiding van elke les. Van studenten wordt tevens verwacht dat zij aandachtig en actief aan de colleges deelnemen: zij worden aangemoedigd via vragen en discussie kritisch mee te denken en te reflecteren over de inhoud. Daarnaast schrijven studenten korte reflectieverslagen op basis van de presentaties. Er wordt verwacht van de studenten dat zij een examenpaper schrijven. Meer gedetailleerde richtlijnen zijn beschikbaar zijn op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Islamitische ethiek (B-KUL-A25F8a)
Toelichting
De evaluatie voor dit vak bestaat uit de volgende componenten: (i) aanwezigheid en actieve participatie tijdens de colleges (10%); (ii) reflectieverslagen (10%); (iii) de kwaliteit van de presentatie (30%), (vi) de kwaliteit van het eindwerkstuk (50%). De examenpaper omvat een bespreking van het door de student gekozen thema, en een theologisch-ethische reflectie daarop. De examenpaper moet tussen de 3500 en 4000 woorden bevatten (exclusief bibliografie en bijlagen) en wordt ingediend vóór de deadline van de faculteit voor het inleveren van papers. Te late indiening leidt tot een nul voor dit deel van het cijfer
Voor werkstudenten gelden er andere afspraken (zie zelfstudiepakket voor meer details):
- Werkstudenten nemen tijdig contact op met de docent in verband met opdrachten en examenpaper.
- Het thema van de examenpaper wordt in overleg met de docent vastgelegd en dient geschreven te worden conform de academische richtlijnen zoals die staan aangegeven op Toledo.
Toelichting bij herkansen
In geval van een onvoldoende op het geheel schrijft de student een nieuwe paper. Wie niet geslaagd was voor het geheel, maar wel voor presentatie, aanwezigheid en reflectieverslagen neemt die scores mee naar de derde examenperiode.