Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de theologie en de religiewetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Leerresultaten

De opleidingsspecifieke leerresultaten die door studenten worden bereikt na het doorlopen van de opleiding Master of Arts in de theologie en de religiewetenschappen, zijn de volgende:
De student
1. Verwerft verdiepte kennis van de inhouden en methoden van de theologie- en religiestudie.
2. Getuigt van een grondige kennismaking met en inoefening van de inhouden en methodes van één van de subdisciplines van theologie en religiewetenschappen .
3. Is in staat om religieuze vraagstukken in hun veelvormigheid (bronnen van de godsdienst, ethische kwesties, enz.) te onderkennen.
4. Kan een visie formuleren over de relatie van de studie van religiewetenschappelijke problemen met de actuele maatschappelijke context die gekenmerkt is door een religieus, levensbeschouwelijk en ethisch pluralisme en een groeiende globalisering.
5. Is bekwaam om nieuwe zinvragen, theologische en religiewetenschappelijke problemen en religieuze uitdagingen te onderkennen en te verwoorden.
6. Is in staat om wetenschappelijke en andere literatuur inzake theologie en religiewetenschappen kritisch te lezen en te benutten.
7. Is in staat om de studie-inhoud zelfstandig te verwerken en creatief oplossingen voor te stellen voor theologische en religiewetenschappelijke problemen.
8. Is in staat om op een zelfstandige wijze theologische en religiewetenschappelijke problemen, concepten en inzichten uit te leggen in het kader van onderwijs en pastoraat en met een gevoeligheid voor de maatschappelijke en globale context waarin deze problemen, concepten en inzichten zich situeren.
9. Verwerft inzicht in attitudes, methodes en kennis die nodig zijn om een theologisch of religiewetenschappelijk onderzoek op een wetenschappelijk correcte manier te schrijven en kan zo’n onderzoek onder begeleiding zelf verrichten en hierover zelfstandig rapporteren.
10. Is bekwaam om de theoretische inzichten te hanteren in concrete praktijken en om praktijken en ervaringen theoretisch te kaderen en/of als aanzet tot vernieuwde of verdiepte theorievorming te erkennen.

Vormingsdoelen
- Studenten staan open voor deelname aan discussies en het beargumenteren van eigen ideeën.
- De afgestudeerde masterstudenten tonen bereidheid het handelen af te stemmen op de opgebouwde kennis en inzichten.
- Studenten hebben aandacht voor de ondersteuning van anderen in hun spiritualiteit en levensbeschouwing.
- Studenten zijn zich bewust van hun eigen levensbeschouwing en spiritualiteit.
- Studenten zijn bereid om continu bij te leren en tonen tijdens hun studie interesse voor de navorming die de Faculteit organiseert.
- Studenten ontwikkelen een onderzoeksgerichte attitude door continu, autonoom, genuanceerd en kritisch te reflecteren op en te oordelen over de relatie tussen maatschappelijke, theologische en religiewetenschappelijke thema’s.
- Studenten staan open voor opdrachten die gericht zijn op een concrete bijdrage aan relevante maatschappelijke of religieuze problemen (bijdrage aan websites als Thomas/Elisabeth/Vaticanum II, blogs, ….).
- Studenten hebben aandacht voor de integratie van de gehele persoon in het vormings- en leerproces aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen, bijvoorbeeld door deelname aan evenementen als Faculty Stars, liturgie en rituelen, toneel, muziek, sport, excursies of door het opnemen van stage-opleidingsonderdelen, het volgen van geestelijke begeleiding, het werken aan de eigen persoonlijkheid en interpersoonlijke vaardigheden ….
- Studenten zijn alert voor thema’s als solidariteit en rechtvaardigheid, met aandacht voor de meest kwetsbaren, en dit zowel binnen de lessen als daarbuiten (inzet voor medestudenten; deelname aan solidariteitsacties of sociaal activisme rond thema’s als diversiteit, duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid, vrede, fair trade, …).

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Theologie en religiewetenschappen.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_theologie en religiewetenschappen 2023.pdf
Bestand PDF document COBRA fiche_MATRW 2020.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_master_theologie en religiewetenschappen 16 okt 2017.docx

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: