Religie, conflict en vrede (B-KUL-A08M6A)
Doelstellingen
Doelstellingen zijn het aanscherpen van:
- Het inzicht in de relatie van de studie van godsdienstwetenschappelijke problemen met de actuele maatschappelijke context die gekenmerkt is door een religieus, levensbeschouwelijk en ethisch pluralisme en processen van (de)secularisering en (de)globalisering.
- Bekwaamheid om nieuwe zinvragen en godsdienstwetenschappelijke problemen en religieuze uitdagingen te onderkennen en te verwoorden.
- Bekwaamheid om methodes en inzichten uit verschillende disciplines (historische, politieke, ethische en godsdienstwetenchappelijke) te combineren en toe te passen
- Bekwaamheid om de theoretische inzichten praktisch te hanteren
Na het volgen van dit opleidingsonderdeel zijn de studenten in staat:
- Kenmerken van hedendaagse internationale of interne conflicten in hun complexiteit en in hun relatie met globaliseringsprocessen te analyseren.
- De actuele geopolitieke rol van religies vanuit de historische context te verklaren en te duiden
- De rol van religieuze identiteiten/drijfveren bij deze conflicten te beschrijven en kritisch te evalueren.
- De rol van religieuze actoren bij conflictpreventie, conflictbeheersing en conflictoplossing te onderkennen en te evalueren.
- Het belang van religieuze vrijheid en de verdediging van het pluralisme in een samenleving te kunnen aantonen.
Begintermen
Academische bacheloropleiding. Studenten hebben een basiskennis van en grondige interesse voor internationale politieke actualiteit en religieuze pluraliteit.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A08M5A : Religion, Conflict and Peace
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie religiestudie) 60 sp.
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie wereldreligies en interreligieuze dialoog) 60 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Afstudeerrichting Midden-Oostenstudies) 120 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Leuven) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Aalst) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Antwerpen) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brugge) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Brussel) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Diepenbeek) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Geel) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Gent) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor educatieve masters) (Kortrijk) (Optie rooms-katholieke godsdienst) 51 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Religie, conflict en vrede (B-KUL-A08M6a)
Inhoud
Studenten schrijven een paper (min 4 en max 7 pagina’s) waarbij ze de rol van een religieuze actor of van de religieuze dimensie in een actueel gewapend conflict analyseren, in dialoog met één hoofdstuk naar keuze uit één van volgende werken: Manlio Graziano, Holy Wars & Holy Alliance: the return of religion to the global political stage (New York: Columbia University Press, 2017) ofwel Jan De Volder (Ed), The Geopolitics of Pope Francis (Leuven: Peeters, 2019) ofwel Gerard Bodifee, Oorlog, hoelang nog? (Antwerpen, Ertsberg 2024) en op basis van 1 ander wetenschappelijk artikel en min. 3 journalistieke bronnen. (8 punten)
Het mondelinge examen staat op 12 punten (2 hoofdvragen van 4 punten, 2 bijvragen op 2 punten) en is gebaseerd op de inhoud van de colleges en de bijhorende materialen die ter beschikking worden gesteld op Toledo.
Colleges:
- Kennismaking – taken – planning / Inleiding: Secularisatie, desecularisatie, hersecularisatie
- Globalisering en deglobalisering: Rol van religie in internationale relaties; Huntington en kritiek
- Geopolitiek van religies in historisch perspectief: Orthodoxie 1 (Patriarchaat van Moskou)
- Geopolitiek van religies in historisch perspectief: Orthodoxie 2 (Patriarchaat van Constantinopel)
- Geopolitiek van religies in historisch perspectief: Heilige Stoel 1
- De geopolitiek van paus Franciscus
- Geopolitiek van religies in historisch perspectief: islam 1
- Geopolitiek van religies in historisch perspectief: islam 2
- Interreligieuze dialoog en peacebuilding 1
- Interreligieuze dialoog en peacebuilding 2
- Gastcollege, gesprek met auteur Gerard Bodifee of Manlio Graziano
- Laatste les: actuele casussen – feedback papers - vragen – discussie
Ieder jaar krijgen twee studenten de kans een internationale interreligieuze vredesbijeenkomst “in de geest van Assisi” bij te wonen. Hun reis- en verblijfskosten worden vergoed door de Cusanus Leerstoel. Deze studenten houden tijdens de bijeenkomst een blog bij. Deze bijeenkomst en de blog tellen niet mee voor de beoordeling van het opo, maar is een extra kans die gemotiveerde studenten krijgen om zich in de thematiek te verdiepen.
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Aangeraden literatuur:
- Manlio Graziano, Holy Wars and Holy Alliance, The return of religion to the global political stage, New York: Columbia, 2017.
- Jan De Volder (Ed.), The Geopolitics of Pope Francis, Leuven: Peeters, 2019.
- Gerard Bodifee, Oorlog, hoelang nog?, Antwerpen: Ertsberg, 2024.
Ander materiaal wordt ter beschikking gesteld van de studenten via Toledo.
Toelichting werkvorm
Discussie - Gastcollege
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Religie, conflict en vrede (B-KUL-A28M6a)
Toelichting
Studenten schrijven een paper (min 4 en max 7 pagina’s) waarbij ze de rol van een religieuze actor of van de religieuze dimensie in een actueel gewapend conflict analyseren, in dialoog met één hoofdstuk naar keuze uit één van volgende werken: Manlio Graziano, Holy Wars & Holy Alliance: the return of religion to the global political stage (New York: Columbia University Press, 2017) ofwel Jan De Volder (Ed), The Geopolitics of Pope Francis (Leuven: Peeters, 2019) ofwel Gerard Bodifee, Oorlog, hoelang nog? (Antwerpen, Ertsberg 2024) en op basis van 1 ander wetenschappelijk artikel en min. 3 journalistieke bronnen. (8 punten)
Het mondelinge examen staat op 12 punten (2 hoofdvragen van 4 punten, 2 bijvragen op 2 punten) en is gebaseerd op de inhoud van de colleges en de bijhorende materialen die ter beschikking worden gesteld op Toledo.