Schakelprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) (75 sp.)
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma's behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Nederlandstalige professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)
- Educatieve bachelors in het secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)
- Nederlandstalige professionele bachelors en banaba's uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (zie 'uitgebreid zoeken' op hogeronderwijsregister voor een overzicht van de opleidingen binnen dit studiegebied)
- Professionele bachelors in het sociaal werk: personeelswerk
- Professionele bachelors in het human resources management
Na toelating
- Professionele bachelors in de toegepaste informatica worden toegelaten mits voldoende voorkennis kan aangetoond worden van economie, bedrijfsmanagement en professionele vaardigheden.
Studenten die beschikken over onderstaande diploma’s worden toegelaten indien ze voldoen aan de minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Engelstalige professionele bachelors en banaba's uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (zie 'uitgebreid zoeken' op hogeronderwijsregister voor een overzicht van de opleidingen binnen dit studiegebied)
- Professionele bachelors of Applied Computer Science worden toegelaten mits voldoende voorkennis kan aangetoond worden van economie, bedrijfsmanagement en professionele vaardigheden.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma's behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Nederlandstalige professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)
- Educatieve bachelors in het secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)
- Professionele bachelors en banaba's uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (zie 'uitgebreid zoeken' op hogeronderwijsregister voor een overzicht van de opleidingen binnen dit studiegebied)
- Professionele bachelors in het sociaal werk: personeelswerk
- Professionele bachelors in het human resources management
Na toelating
- Professionele bachelors in de toegepaste informatica worden toegelaten mits voldoende voorkennis kan aangetoond worden van economie, bedrijfsmanagement en professionele vaardigheden.
Studenten die beschikken over onderstaande diploma’s worden toegelaten indien ze voldoen aan de minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:
• Een certificaat dat bewijst dat minstens 1 jaar (secundaire of hogere studies) met succes afgerond werden in voltijds Nederlandstalig onderwijs
• Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency.
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Engelstalige professionele bachelors en banaba's uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (zie 'uitgebreid zoeken' op hogeronderwijsregister voor een overzicht van de opleidingen binnen dit studiegebied)
- Professionele bachelors of Applied Computer Science worden toegelaten mits voldoende voorkennis kan aangetoond worden van economie, bedrijfsmanagement en professionele vaardigheden.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het schakelprogramma bestaat uit een:
- Economisch luik van 60 sp.
- Onderwijsluik van 15 sp.
-
Economisch luik
De student neemt verplicht alle opleidingsonderdelen van dit luik op, naar keuze in avondonderwijs (HTH-codes) of dagonderwijs (HSH-codes).
-
Micro-economie
3 sp. Micro-economie (BL) HTH11A docenten- K.De Brucker (coördinator)
docenten
- K.De Brucker (coördinator)
Micro-economie (BL) (3 sp.) HTH11a docenten docenten
3 sp. Micro-economie (S) HSH12A docenten- K.De Brucker (coördinator)
docenten
- K.De Brucker (coördinator)
Micro-economie (S) (3 sp.) HSH12a docenten docenten
-
Strategie en ondernemerschap
3 sp. Strategie en ondernemerschap (BL) HTH81A docenten- V.Molly (coördinator)
docenten
- V.Molly (coördinator)
Strategie en ondernemerschap (BL) (3 sp.) HTH81a docenten docenten
3 sp. Strategie en ondernemerschap (S) HSH84A docenten- V.Molly (coördinator)
docenten
- V.Molly (coördinator)
Strategie en ondernemerschap (S) (3 sp.) HSH84b docenten docenten
-
Interne en externe financiële verslaggeving
6 sp. Interne en externe financiële verslaggeving (BL) HTH82A docenten- A.Reheul (coördinator)
- M.Van den Bogaerd
docenten
- A.Reheul (coördinator)
- M.Van den Bogaerd
Interne en externe financiële verslaggeving (BL) (6 sp.) HTH82a docenten docenten
6 sp. Interne en externe financiële verslaggeving (S) HSH85A docenten- V.Ghijselinck (coördinator)
docenten
- V.Ghijselinck (coördinator)
Interne en externe financiële verslaggeving (S) (6 sp.) HSH85b docenten docenten
-
Wiskunde voor bedrijfswetenschappen
De student kiest in deze groep twee opleidingsonderdelen, één variant A (semester 1) en één variant B (semester 2).
3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL) HTH92A docenten- T.Moons (coördinator)
docenten
- T.Moons (coördinator)
Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL) (3 sp.) HTH92a docenten docenten
3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) HSH96A docenten- A.Laeremans (coördinator)
docenten
- A.Laeremans (coördinator)
Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (3 sp.) HSH96a docenten docenten
3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen B (BL) HTH93A docenten- T.Moons (coördinator)
docenten
- T.Moons (coördinator)
Wiskunde voor bedrijfswetenschappen B (BL) (3 sp.) HTH93a docenten docenten
3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen B (S) HSH97A docenten- A.Laeremans (coördinator)
docenten
- A.Laeremans (coördinator)
Wiskunde voor bedrijfswetenschappen B (S) (3 sp.) HSH97a docenten docenten
-
Statistiek voor bedrijfswetenschappen
6 sp. Statistiek voor bedrijfswetenschappen (BL) HTH85A docenten- K.Luwel (coördinator)
docenten
- K.Luwel (coördinator)
Statistiek voor bedrijfswetenschappen (BL) (6 sp.) HTH85a docenten docenten
6 sp. Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S) HSH89A docenten- J.Walrave (coördinator)
docenten
- J.Walrave (coördinator)
Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S) (6 sp.) HSH89a docenten docenten
-
Mens, samenleving en economie
3 sp. Mens, samenleving en economie (BL) HTH87A docenten docenten
- Y.Segers (coördinator)
- S.Adriaenssens
- Y.Segers
- A.Van den Broeck
Mens, samenleving en economie (BL) (3 sp.) HTH87a docenten 3 sp. Mens, samenleving en economie (S) HSH90A docenten docenten
- Y.Segers (coördinator)
- S.Adriaenssens
- Y.Segers
- A.Van den Broeck
Mens, samenleving en economie (S) (3 sp.) HSH90a docenten
-
Personeel en organisatie
3 sp. Personeel en organisatie (BL) HTH89A docenten- R.Caers
- A.Decramer (plaatsvervanger)
docenten
- R.Caers
- A.Decramer (plaatsvervanger)
Personeel en organisatie (BL) (3 sp.) HTH89a docenten- R.Caers
- A.Decramer (plaatsvervanger)
docenten
- R.Caers
- A.Decramer (plaatsvervanger)
3 sp. Personeel en organisatie (S) HSH91A docenten- R.Caers (coördinator)
- A.Decramer (plaatsvervanger)
docenten
- R.Caers (coördinator)
- A.Decramer (plaatsvervanger)
Personeel en organisatie (S) (3 sp.) HSH91a docenten- R.Caers
- A.Decramer (plaatsvervanger)
docenten
- R.Caers
- A.Decramer (plaatsvervanger)
-
Multinationals en Europese instellingen
3 sp. Multinationals en Europese instellingen (BL) HTH90A docenten- K.De Brucker (coördinator)
- A.Sels
docenten
- K.De Brucker (coördinator)
- A.Sels
Multinationals en Europese instellingen (BL) (3 sp.) HTH90a docenten docenten
3 sp. Multinationals en Europese instellingen (S) HSH92A docenten docenten
- K.De Brucker (coördinator)
- A.Sels
- A.Slangen
Multinationals en Europese instellingen (S) (3 sp.) HSH92a docenten docenten
-
Macro- en internationale economie
6 sp. Macro- en internationale economie (BL) HTH80A docenten- J.Lambrecht (coördinator)
docenten
- J.Lambrecht (coördinator)
Macro- en internationale economie (BL) (6 sp.) HTH80c docenten docenten
6 sp. Macro- en internationale economie (S) HSH83A docenten docenten
- I.Molderez (coördinator)
- K.Coucke
- I.Molderez
- E.Poelmans
Macro- en internationale economie (S) (6 sp.) HSH83b docenten docenten
-
Marketing
-
ICT-management
3 sp. ICT-management (BL) HTH84A docenten- I.Vanderfeesten (coördinator)
docenten
- I.Vanderfeesten (coördinator)
ICT-management (BL) (3 sp.) HTH84a docenten docenten
3 sp. ICT-management (S) HSH87A docenten- I.Vanderfeesten (coördinator)
docenten
- I.Vanderfeesten (coördinator)
ICT-management (S) (3 sp.) HSH87a docenten docenten
-
Onderzoeksmethoden
6 sp. Onderzoeksmethoden (BL) HTH86A docenten docenten
- S.Grieten (coördinator)
- S.De Jaeger
- S.Grieten
Kwantitatieve onderzoeksmethoden (4 sp.) HTH86b docenten docenten
Kwalitatieve onderzoeksmethoden (2 sp.) HTH86c docenten docenten
6 sp. Onderzoeksmethoden (S) HSH93A docenten- A.De Ridder (coördinator)
- S.Grieten
docenten
- A.De Ridder (coördinator)
- S.Grieten
Kwantitatieve onderzoeksmethoden (4 sp.) HSH93b docenten docenten
Kwalitatieve onderzoeksmethoden (2 sp.) HSH93c docenten docenten
-
Ondernemingsfinanciering
6 sp. Ondernemingsfinanciering (BL) HTH88A docenten docenten
- N.
- W.Creemers (medewerker)
- S.Van Cutsem (medewerker)
Ondernemingsfinanciering (BL) (6 sp.) HTH88a docenten docenten
- N.
- W.Creemers (medewerker)
- S.Van Cutsem (medewerker)
6 sp. Ondernemingsfinanciering (S) HSH94A docenten- B.D'Espallier (coördinator)
- D.van Hemert (medewerker)
docenten
- B.D'Espallier (coördinator)
- D.van Hemert (medewerker)
Ondernemingsfinanciering (S) (6 sp.) HSH94a docenten- B.D'Espallier
- D.van Hemert (medewerker)
docenten
- B.D'Espallier
- D.van Hemert (medewerker)
-
Inleiding tot fiscaliteit
3 sp. Inleiding tot fiscaliteit (BL) HTH91A docenten- E.Debruyne (coördinator)
docenten
- E.Debruyne (coördinator)
Inleiding tot fiscaliteit (BL) (3 sp.) HTH91a docenten docenten
3 sp. Inleiding tot fiscaliteit (S) HSH95A docenten docenten
- E.Debruyne (coördinator)
- I.De Troyer
- E.Debruyne
Inleiding tot fiscaliteit (S) (3 sp.) HSH95a docenten docenten
-
-
Onderwijsluik
-
Algemene educatieve vorming
De student neemt verplicht het opleidingsonderdeel 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1' op. Dit kan in het eerste of tweede semester.
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) P0V17A docenten- K.Aesaert (coördinator)
- O.Agirdag
- F.Depaepe
- J.Elen
- B.Henkens
- S.Nijs
- M.Simons
- S.Van Ruyskensvelde
- K.Van den Branden
- E.Vanassche
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) (6 sp.) P0V17a docenten- K.Aesaert
- O.Agirdag
- F.Depaepe
- J.Elen
- B.Henkens
- S.Nijs
- M.Simons
- S.Van Ruyskensvelde
- K.Van den Branden
- E.Vanassche
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2) P0V22A docenten- J.Elen (coördinator)
- K.Aesaert
- O.Agirdag
- F.Depaepe
- J.Elen
- B.Henkens
- S.Nijs
- M.Simons
- S.Van Ruyskensvelde
- K.Van den Branden
- E.Vanassche
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2) (6 sp.) P0V22a docenten- K.Aesaert
- O.Agirdag
- F.Depaepe
- J.Elen
- B.Henkens
- S.Nijs
- M.Simons
- S.Van Ruyskensvelde
- K.Van den Branden
- E.Vanassche
-
Vakdidactisch luik
De student neemt verplicht beide opleidingsonderdelen op in het eerste of tweede semester.
Beide opleidingsonderdelen, ‘Vakdidactiek economie’ en ‘Vakdidactische toepassingen', zijn niet tolereerbaar.
Een overlappingsvrij college- en examenrooster kan niet gegarandeerd worden. Op Campus Leuven wordt gewerkt met het systeem van de vervroegde examenplanning. Er dient eveneens rekening te worden gehouden met de verplaatsingstijd tussen de campussen.
-