Statistiek voor bedrijfswetenschappen (BL) (B-KUL-HTH85A)

Doelstellingen
5a: Gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen. Definieert kanstheoretische modellen, grafisch en algebraïsch. Toetst de kwaliteit van kanstheoretische kaders voor het modelleren van (bedrijfs)economische problemen.
5b: Gebruikt beschrijvende en inferentiële statistische methoden en technieken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen. Past beschrijvende statistische methoden en technieken toe. Gebruikt betrouwbaarheidsintervallen en hypothesetoetsen voor parameters van verdelingen bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
5c: bestudeert en interpreteert met behulp van lineaire regressietechnieken verbanden tussen variabelen.
6c: Kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante en (bedrijfs)economische probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data. Kiest en gebruikt de correcte beschrijvende statistische technieken voor analyse en interpretatie van data. Kiest en gebruikt de correcte inferentiële statistische technieken voor analyse en interpretatie van data.
6e: Trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten. Trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwantitatieve onderzoeksresultaten.
Begintermen
Er is geen voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00266 : Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S)
HSH89A : Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S)
HSA10A : Statistics for Business (B)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Statistiek voor bedrijfswetenschappen (BL) (B-KUL-HTH85a)



Inhoud
Hoofdstuk 1 :Grafieken voor verdelingen
Hoofstuk 2: Verdelingen beschrijven met kengetallen
Hoofdstuk 3: Normale verdeling
Hoofdstuk 4: Verbanden tussen variabelen
Hoofdstuk 5: Kansrekening
Hoofdstuk 6: Discrete en continue kansverdelingen
Hoofdstuk 7: Binomiale verdeling
Hoofdstuk 8: Steekproefverdelingen
Hoofdstuk 9: Betrouwbaarheidsintervallen
Hoofdstuk 10: Significantietoetsen
Hoofdstuk 11: t-toetsen
Hoofdstuk 12: z-toets voor proporties
Hoofdstuk 13: ANOVA
Hoofdstuk 14: Chi-kwadraattoets
Hoofdstuk 15: Enkelvoudige lineaire regressie
Studiemateriaal
Moore, D.S. & McCabe, G.P. (2006). Statistiek in de praktijk, 5e herziene druk. Meppel: Boom. (handboek aanbevolen + opgavenboek verplicht).
Slides + screencasts op Toledo
Rekentoestel TI-84
http://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20279
Toelichting werkvorm
Onderwijsmethoden.
Dit opleidingsonderdeel wordt in een ‘blended’ formaat aangeboden waarbij er gewerkt met een ‘flipped classroom’ aanpak. Concreet nemen de studenten de theorie op voorhand zelf door op basis van screencasts. In deze screencasts wordt de theorie uitgelegd aan de hand van uitgewerkte voorbeelden. Nadat een nieuw begrip of een nieuwe methode aangebracht wordt, wordt de aanpak van oefeningen en/of problemen die daarop betrekking hebben 'gedemonstreerd'. Er wordt ook gedemonstreerd hoe er moet gewerkt worden met het rekentoestel, de TI-84.
Tijdens de contactmomenten krijgen de studenten de gelegenheid om vragen te stellen over de theorie die ze voor dat specifieke contactmoment dienden door te nemen. Vervolgens worden er op interactieve wijze oefeningen gemaakt die betrekking hebben op de betreffende theorie en begeleidt de docent de studenten via onderwijsleergesprekken doorheen hun oplossingsproces.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Statistiek voor bedrijfswetenschappen (BL) (B-KUL-H74411)
Toelichting
-
Het examen bestaat voornamelijk uit oefeningen die inzicht in en toepassing van de leerstof vereisen en kan ook inzichtsvragen bevatten. De oefeningen zijn analoog aan de oefeningen die in de syllabus opgenomen zijn. Men moet evenwel bedenken dat er tijdens het leerproces aanvankelijk eenvoudige oefeningen gemaakt worden zodat de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op het examen hoger ligt dan de gemiddelde moeilijkheidsgraad van de oefeningen uit de syllabus.
Er wordt van uitgegaan dat de student tijdens het examen een grafisch rekentoestel (type TI-84) meebrengt.
De student mag op het examen gebruik maken van een 'formularium' bestaande uit één A4-blad dat hij/zij aan beide zijden zelf beschreven heeft (gedrukte of gekopieerde formularia zijn niet toegelaten) en dat hij/zij handtekent. Dit formularium mag enkel formules bevatten, eventueel voorzien van een steekwoord. Het formularium mag geen (delen van) oefeningen of formuleringen voor hypothesen bevatten.
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten van het examen voor de tweede examenkans zijn identiek als deze bij de eerste examenkans.