Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S) (B-KUL-Y00266)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
5.a gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.
5.b gebruikt beschrijvende en inferentiële statistische methoden en technieken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
5.c bestudeert en interpreteert met behulp van lineaire regressietechnieken verbanden tussen variabelen.
6.c kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante en (bedrijfs)economische probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data.
6.e trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten.
Begintermen
Er is geen speciale voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HSH89A : Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S)
HSA10A : Statistics for Business (B)
HTH85A : Statistiek voor bedrijfswetenschappen (BL)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S) (B-KUL-Y50234)



Inhoud
Dit opleidingsonderdeel geeft een overzicht van alle relevante, statistische topics uit het bachelorprogramma.
In het bijzonder wordt aandacht geschonken aan:
- descriptieve maatstaven voor het beschrijven van één variabele,
- descriptieve maatstaven voor het beschrijven van relaties tussen twee en drie variabelen,
- continue en discrete verdelingen
- de centrale limietstelling en de wet der grote getallen
- eigenschappen van schattingen
- betrouwbaarheidsintervallen en toetsen van hypothesen (incl. Chi² en niet-parameterische)
- tijdreeksanalyse
- het (niet) lineaire regressiemodel
Studiemateriaal
Verplicht leermateriaal
Slides en cursusmaterialen zijn toegankelijk via een leerplatform dat gekoppeld is aan het handboek:
Wessa, P. (2022) "Statistical Analytics for Small and Big Data", Big Analytics Ltd, 6th edition
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
/
Toelichting werkvorm
Via hoorcolleges wordt de inhoud van het handboek uitgelegd en geïllustreerd. Wanneer men vragen heeft kan men zich wenden tot de docent (voor of na de colleges). Er bestaat ook de mogelijkheid om vragen te stellen via e-mail. Het leerplatform Toledo wordt niet gebruikt.
Het handboek voorziet in een zeer groot aantal oefeningen die men zelfstandig kan uitvoeren om de leerstof te verwerken (oplossingen worden uitgebreid toegelicht in het handboek). Vermits het gebruikte leerplatform toelaat om alle statistische berekeningen te reproduceren, kan de student op een diepgaande manier de oefeningen bestuderen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Statistiek voor bedrijfswetenschappen (S) (B-KUL-Y70266)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Er is een examen waarbij men gebruik maakt van een eigen laptop met Internet verbinding.
Indien meerkeuzevragen worden gesteld, moet men (per meerkeuzevraag) twee keer een antwoord selecteren: (a) het antwoord op de gestelde vraag en (b) de statistische methode die men heeft gebruikt om het antwoord te bepalen. Om de score van een meerkeuzevraag te berekenen, worden volgende regels gebruikt:
- als er geen antwoord wordt gegeven op (a) en (b) dan wordt een nulscore toegekend
- als (b) juist is en (a) fout (of blanco) dan wordt een positieve deelscore toegekend (dit is maximaal een derde van de volledige score voor de bewuste vraag)
- als (b) fout is (maar niet blanco) dan wordt een nulscore toegekend
- als (a) juist is en (b) blanco dan wordt een deelscore voor de vraag toegekend
- als (a) fout is en (b) blanco dan wordt een giscorrectie toegekend die ervoor zorgt dat de wiskundige verwachting van gokken gelijk is aan nul (de correctie hangt dus af van het aantal antwoordmogelijkheden van (a))
- als (a) en (b) juist zijn dan wordt de volledige score voor de vraag toegekend
Vermits de lijst van mogelijke statistische methoden in deel (b) zeer groot is, is de kans dat men (a) en (b) juist gokt bijzonder klein (er wordt dus geen giscorrectie toegepast als men deel (b) invult). Het is dus altijd mogelijk om negatieve scores te vermijden indien men steeds een antwoord geeft op deel (b). Indien de totale som van toegekende scores kleiner is dan nul (door toepassing van de giscorrecties) dan wordt de totaalscore herleid naar nul.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.