Macro- en internationale economie (S) (B-KUL-HSH83A)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student:
- Detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in (3.a.).
- Interpreteert en analyseert op macro-economisch niveau het gedrag van de verschillende economische agenten op de diverse binnenlandse en buitenlandse markten (3.e)
- Omschrijft, analyseert en interpreteert het gedrag van de verschillende economische agenten (gezinnen, bedrijven, overheid, buitenland) op de markten (reële sector, geldmarkt, financiële markt, wisselmarkt) op basis van macro-economische theorieën (3.c.; 3.e.)
- Analyseert en onderbouwt, grafisch en modelmatig, de belangrijkste theorieën van internationale handel en de belangrijkste instrumenten voor handelsbeleid, en schat de gevolgen hiervan in voor consumenten, organisaties en overheid (3.f).
- Heeft inzicht in macro-economische concepten en variabelen (bv. BBP, nationaal inkomen, groei, inflatie, werkloosheid, devaluatie, betalingsbalans) (3.f.1).
- Analyseert het simultane evenwichtsmodel op de markten en licht het simultane evenwichtsherstel toe, zowel grafisch als in woorden (3.f.2).
- Evalueert de effectiviteit van overheidsingrijpen (zoals bijvoorbeeld budgettair en monetair beleid, tewerkstellingsbeleid, wisselkoersbeleid) (3.f.3).
- Situeert, analyseert en evalueert vanuit een multidisciplinaire invalshoek (economisch, juridisch, historisch en sociaal) de belangrijkste bevoegdheden en het beleid van internationale organisaties inzake internationale handel en investeringen (3.g)
- Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten (3.h).
- Beschrijft de invalshoeken van de economische wetenschap, hanteert deze in een (bedrijfs)economische context en reflecteert er kritisch over (3.i).
- Begrijpt de macro-economische verslaggeving, situeert deze in een macro-economisch denkkader en kan er constructief-kritisch over oordelen (8.g).
- Reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt (12.c)
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat het volgende opleidingsonderdeel reeds is afgewerkt: ‘Micro-economie’
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y05067 : Macro- en internationale economie (S)
HSA08A : Macro- and International Economics (B)
HTH80A : Macro- en internationale economie (BL)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Macro- en internationale economie (S) (B-KUL-HSH83b)



Inhoud
I. Macro-Economie
Hoofdstuk 1: Macro-economische begrippen
Hoofdstuk 2: De reële sector: productie en groei
Hoofdstuk 3: De monetaire sector: geldmarkt en inflatie
Hoofdstuk 4: De open economie
Hoofdstuk 5: IS/LM analyse
Hoofdstuk 6: AV/AA analyse
Hoofdstuk 7: Macro-economisch beleid
Hoofdstuk 8: Actuele macro-economische topics
II. Internationale Economie
Hoofdstuk 1: Inleiding
Hoofdstuk 2: Een overzicht van de wereldhandel
Hoofdstuk 3: Arbeidsproductiviteit en comparatieve voordelen: het Ricardiaans model
Hoofdstuk 4: Specifieke factoren en inkomensverdeling
Hoofdstuk 5: Productiefactoren en handel: het Heckscher-Ohlin model
Hoofdstuk 7 en 8: Externe Schaalvoordelen (7) en Interne Schaalvoordelen (8)
Hoofdstuk 9: Instrumenten van een handelsbeleid
Studiemateriaal
-Voor het onderdeel "Macro-economie":
-Voor het onderdeel "Internationale Economie":
1.) Verplicht studiemateriaal:
- Slides op Toledo
- Ter beschikking gesteld vooraf opgenomen studiemateriaal (pre-recorded video’s)
- Notities te nemen door de studenten tijdens de lessen.
- Het is mogelijk dat ik tijdens het semester eveneens artikels opgeef. Dit zal dan duidelijk vermeld worden op Toledo.
2.) Aanbevolen studiemateriaal:
- Krugman, P., Obstfeld, M., Melitz, M. International Trade: Theory and Policy, 2018.
ISBN: 9781292216355
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Flipped classroom - Hoorcollege - Lesopname - Oefensessie
-Betreffende het deel "Internationale Economie:
• Het deel internationale economie bestaat uit een combinatie van ter beschikking gesteld online studiemateriaal (pre-recorded video’s) en on-campus hoorcolleges. Voor bepaalde colleges is het verplicht om op voorhand bepaalde video’s door te nemen. De bedoeling is inzichten over te brengen en deze toe te passen op de actualiteit
• Een beperkt aantal hoofdstukken kan worden aangeboden via begeleide zelfstudie.
• Tevens wordt verwacht dat de studenten de recente evoluties m.b.t. handelsrelaties en de Europese integratie kritisch analyseren en opvolgen in de media.
• De inhoud van de onderdelen zelfstudie en eventuele conferenties/gastcolleges, alsook de kennis van de economische actualiteit behoren tot de examenleerstof.
• Van de student wordt ook verwacht dat hij notities neemt gedurende de colleges.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Macro- en internationale economie (S) (B-KUL-H74918)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De vragen en punten zullen verdeeld worden over macro-economie en internationale economie volgens het gewicht van de onderdelen.
In het geval van meerkeuzevragen wordt een gis-correctie gebruikt.
Het eindresultaat is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de resultaten van het deel macro-economie (2/3de) en het deel internationale economie (1/3de). Studenten die niet slagen op basis van dit eindresultaat moeten het geheel hernemen. Er worden dus geen deelvrijstellingen gegeven.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
De vragen en punten zullen verdeeld worden over macro-economie en internationale economie volgens het gewicht van de onderdelen.
Het eindresultaat is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de resultaten van het deel macro-economie (2/3de) en het deel internationale economie (1/3de). Studenten die niet slagen op basis van dit eindresultaat moeten het geheel hernemen. Er worden dus geen deelvrijstellingen gegeven.