Macro- en internationale economie (S) (B-KUL-Y05067)

6 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
Dejonghe Trudo (coördinator) |  Benijts Tim |  Dejonghe Trudo |  Saerens Farah (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.a        analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.

2.q        onderscheidt en verduidelijkt de verschillende internationaliseringstrategieën en -processen van organisaties.

3.a        detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in.
3.d        analyseert kritisch vanuit het economisch denkkader de impact van verschillende soorten overheidsregulering op de belangrijkste marktvormen.
3.e        interpreteert en analyseert op macro-economisch niveau het gedrag van de verschillende economische agenten op de diverse binnenlandse en buitenlandse markten.
3.f         analyseert en onderbouwt, grafisch en modelmatig, de belangrijkste theorieën van internationale handel en de belangrijkste instrumenten voor handelsbeleid, en schat de gevolgen hiervan in voor consumenten, organisaties en overheid.
3.g        situeert, analyseert en evalueert vanuit een multidisciplinaire invalshoek (economisch, juridisch, historisch en sociaal) de belangrijkste bevoegdheden en het beleid van internationale organisaties inzake internationale handel en investeringen.
3.h.       definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.
3.i         beschrijft de invalshoeken van de economische wetenschap, hanteert deze in een (bedrijfs)economische context en reflecteert er kritisch over.

8.c        identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
8.g        toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.

12.c      reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt.

Toelichting

 In dit opleidingsonderdeel verwerven studenten kennis van het economisch beleid en de internationale economie.

Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student 

  • de verschillende componenten van het beleid opsommen en beschrijven (3g, 3e, 3h)
  • de verschillende vormen van economisch beleid identificeren, beschrijven en classificeren (3d, 3e, 3f, 3h)
  • de verklaringen voor economische keuzes kunnen opsommen, identificeren, beschrijven en classificeren (3e, 3f, 3g, 3h)
  • monetair beleid, budgettair beleid, arbeidsmarktbeleid, wisselkoersbeleid, aanbodbeleid, prijsbeleid en betalingsbalansbeleid identificeren, beschrijven, uitleggen, in eigen woorden toelichten en verduidelijken (3h)
  • de gevolgen uitleggen en verklaren van monetair en/of budgettair beleid op het gemiddeld prijspeil en economische activiteit door middel van het AA-AV denkkader en dit zowel op korte als op lange termijn en dit bij zowel wijzigende als niet-wijzigende verwachtingen (1a, 3a, 3h)
  • de gevolgen uitleggen en verklaren van monetair en/of budgettair beleid op het gemiddeld intrestpeil en economische activiteit door middel van het IS-LM denkkader en dit zowel op korte als op lange termijn (3f, 3h)
  • de theoretische modellen in de internationale handel analyseren en toepassen op de werkelijkheid (2q, 3a, 3d, 3 e, 3f, 3i, 8c, 8g)
  • de welvaartswinsten en verliezen interpreteren en de relatie met de politieke en economische werkelijkheid leggen (2q, 3a, 3d, 8g)
  • kritisch omgaan met het fenomeen globalisering (3a, 3d, 3 e, 3f, 8g)
  • de impact van handelsbelemmeringen detecteren (2q, 3 e, 3f)
  • kennis hebben met betrekking tot institutionele factoren en concepten in relatie tot de internationale economie en hun onderlinge verbanden (1a, 3a, 3d, 3g, 12c)
  • objectief en kritisch omgaan met fenomenen als globalisering, de ontwikkelingsproblematiek, duurzaamheid, internationale handel, internationale instellingen en multinationals omgaan, zowel in het heden als vanuit een historisch perspectief (1a, 3 e, 3f, 8g, 12c)

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HSH83A : Macro- en internationale economie (S)
HSA08A : Macro- and International Economics (B)
HTH80A : Macro- en internationale economie (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Macro-economie (S) (B-KUL-YF3018)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De volgende thema’s komen aan bod in macro-economie:

Thema 1: Doelstellingen en instrumenten van economisch beleid (o.a. macro-economische begrippen)

Thema 2: Budgettair beleid (de reële sector)

Thema 3: Monetair beleid (de monetaire sector)

Thema 4: IS/LM analyse

Thema 5: AV/AA analyse

Thema 6: Macro-economisch beleid (wisselkoersbeleid, aanbodeconomisch beleid, arbeidsmarktbeleid, …)

Thema 7: Actuele macro-economische topics (conjunctuur, groei, hoe zijn beleidskeuzes te verklaren, …)

Cursus ter beschikking gesteld door de docent

Slides en de mondelinge toelichting bij de slides

Er wordt gebruik gemaakt van Toledo

3 sp. Internationale economie (S) (B-KUL-YF3019)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Dejonghe Trudo |  Saerens Farah (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Deel 1 De internationale economie in vogelvlucht

Deel 2 Theorie van de internationale handel

Deel 3 Internationale handelspolitiek

Slides en de mondelinge toelichting bij de slides aangeleverd via Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Macro- en internationale economie (S) (B-KUL-Y75067)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

Het examen macro economie en internationale economie is schriftelijk en vindt plaats in de tweede examenperiode.

Bepaling eindresultaat

Het OPO-eindresultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één van de OLA-(deel)evaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Indien elke OLA-deelscore minstens 8,00 (gemeten tot twee cijfers na de komma) op 20 bedraagt, dan wordt het OPO-eindresultaat het rekenkundig gemiddelde van de twee OLA-deelscores (dit OPO-eindresultaat wordt afgerond tot op een geheel getal). Anders wordt de laagste behaalde OLA-deelscore toegewezen als OPO-eindresultaat (afgerond tot op een geheel getal).

Concreet betekent dit dat een student een OLA-deelscore van minstens 8,00 op 20 moet halen (gemeten tot twee cijfers na de komma) en een OPO-eindresultaat van tenminste 10 op 20, om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • YF3018 - Macro-economie (S) (binnen academiejaar)
  • YF3019 - Internationale economie (S) (binnen academiejaar)

Indien geen credit werd behaald voor het OPO en het OPO in de derde examenperiode hernomen wordt, dan geldt dat het OLA waarop:

  • een OLA-deelscore van minstens 10,00 op 20 werd behaald (gemeten tot twee cijfers na de komma), niet wordt hernomen. De eerder behaalde OLA-deelscore wordt verrekend in het nieuwe OPO-eindresultaat.
  • een OLA-deelscore van minder dan 10,00 op 20 werd behaald (gemeten tot twee cijfers na de komma), wel wordt hernomen. Het 'beste resultaat principe' is niet van toepassing op OLA-niveau!

Indien het OPO in een volgend academiejaar hernomen wordt, dan dienen alle deelexamens hernomen te worden. Er zijn geen deeloverdrachten mogelijk over academiejaren heen.