Strategie en ondernemerschap (BL) (B-KUL-HTH81A)

Doelstellingen
Wat maakt een organisatie uniek en hoe slaagt ze erin waarde te creëren voor de klanten, medewerkers, aandeelhouders, en andere stakeholders. Dat is de essentie van strategie. Het opleidingsonderdeel Strategie en Ondernemerschap heeft tot doel studenten inzicht te geven in het belang van strategie, en hoe je strategie kan ontwikkelen en uitvoeren uitgaande van de interne en externe omgeving van een organisatie. Aandacht zal eveneens gaan naar de link tussen strategie en ondernemerschap waarbij zal ingegaan worden op het belang van business modeling, business planning en het ondernemerschapsproces. Diverse methoden, tools en theoretische denkkaders zullen worden aangereikt die studenten/ondernemers zullen toelaten om kritisch na te denken over de strategische keuzes die dienen gemaakt te worden in organisaties, en om strategisch management en ondernemerschap in te zetten in de praktijk.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
Analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in (1.a).
Analyseert de externe en interne omgeving waarin een organisatie actief is aan de hand van de aangereikte theorieën en kaders en hanteert deze als basis om strategie te ontwikkelen en te implementeren (1.a.3).
Heeft inzicht in de diverse relaties van de onderneming met zijn stakeholders en integreert deze inzichten in de ontwikkeling van strategie (1.a.4).
Begrijpt basistheorieën, -begrippen en -concepten van strategisch management en gebruikt deze om de organisatiestrategie kritisch te evalueren en voorstellen te formuleren om deze strategie bij te sturen (1.b).
Heeft inzicht in de strategische beleidsvorming van ondernemingen en kan in die context ook klassieke en actuele managementtheorieën plaatsen (1.b.1).
Analyseert en vergelijkt de verschillende stromingen, denkrichtingen, zienswijzen, concepten en trends in de theorie en praktijk van het strategisch management (1.b.2).
Past relevante modellen en benaderingen in het domein van strategisch management toe in de praktijk (1.b.3).
Brengt theorie en praktijk rond strategisch management met mekaar in verband (1.b.4).
Werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie (1.c).
Interpreteert een (bedrijfs)economisch probleem in relatie tot de strategie van een onderneming (1.c.3).
Selecteert relevante modellen en technieken om een (bedrijfs)economisch probleem te kaderen binnen de strategie van de onderneming (1.c.4).
Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a).
Analyseert en reflecteert kritisch over wetenschappelijk onderzoek in de discipline van strategisch management en ondernemerschap (2.a.4).
Heeft inzicht in het proces van idee ontwikkeling tot bedrijfsmodel in het kader van de opstelling van een business plan (2.a.5).
Reflecteert kritisch over de verworvenheden en de beperkingen van de eigen discipline en heeft inzicht in de verbanden tussen diverse disciplines (2.a.6)
Begrijpt en onderbouwt voor elk managementdomein het kritisch belang voor een succesvolle organisatie en de samenhang met andere managementdomeinen (2.c).
Heeft inzicht in de diverse managementaspecten van het bedrijfsgebeuren en in hun onderlinge relatie tot de algemene ondernemingsstrategie (2.c.1).
Werkt binnen de verschillende managementdomeinen voorstellen uit voor de implementatie van een bepaalde organisatiestrategie, analyseert kritisch de gevolgen ervan en formuleert op basis van deze analyse voorstellen om de organisatiestrategie bij te sturen (2.d).
Formuleert op basis van de verschillende managementdomeinen voorstellen om de organisatiestrategie en het bedrijfsmodel bij te sturen (2.d.1).
Begrijpt de integratie van verschillende kennisdomeinen in de ontwikkeling van een business plan (2.d.2).
Formuleert voorstellen om (onderdelen van) een business plan bij te sturen op basis van een kritische analyse en evaluatie (2.d.3)
Detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de compleBiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in (3.a).
Verduidelijkt het belang en de relevantie van de internationaliseringsstrategie voor het bedrijfsbeleid (3.a.2).
Kent en herkent de belangrijste internationaliseringsbenaderingen en –strategieën (3.a.3).
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen reeds zijn afgewerkt:
Bedrijfsmanagement
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HSH84A : Strategie en ondernemerschap (S)
Y05068 : Strategie en ondernemerschap (S)
HSA13A : Strategy and Entrepreneurship (B)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Strategie en ondernemerschap (BL) (B-KUL-HTH81a)



Inhoud
1. Wat is strategie?
- Definitie van strategie
- Belang van strategie
- Strategische missie, visie, waarden, purpose, doelstellingen
2. Interne en externe analyse
- Financiële analyse
- Concurrentieanalyse
- Sector en trendanalyse
3. Ontwikkeling van strategie
- Strategie typologieën
- Internationalisering
- Diversificatie
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
4. Uitvoering van strategie
5. Ondernemerschap
- Idee generatie en opportuniteiten
- Bedrijfsmodel ontwikkeling en testing
- Haalbaarheidsstudie
- Business planning
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal omvat weblectures en powerpoint presentaties die beschikbaar zijn op Toledo, aangevuld met relevante artikels en studies rond strategisch management en ondernemerschap.
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Gastcollege - Groepsopdracht - Hoorcollege - Paper
De sessies worden aangeboden in een blended-learning format waarbij online cursusmateriaal als voorbereiding ter beschikking wordt gesteld, in combinatie met on-campus interactieve colleges met discussie rond academisch onderzoek en actualiteit, case studies en gastcolleges.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Strategie en ondernemerschap (BL) (B-KUL-H74407)
Toelichting
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en in de examenregeling.
De docent peilt inzicht en toepassingsvermogen van de leerinhoud aan de hand van een schriftelijk gesloten boek examen. Het schriftelijk examen zal beoordeeld worden op 15 van de 20 punten.
Op de meerkeuzevragen zal er een giscorrectie worden toegepast.
Studenten dienen daarnaast een groepsopdracht uit te voeren die zal gequoteerd worden op 5 van de 20 punten.
Verwachte studiebelasting van de opdracht: 24 uur
Toelichting bij herkansen
De evaluatie bij de 2de examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1ste examenkans. De punten van de opdracht kunnen echter slechts éénmalig (standaard tijdens de 1ste examenkans) ingezet worden.