Micro-economie (S) (B-KUL-HSH12A)
Doelstellingen
1.a Analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.
3.b Analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën.
3.b.2 Analyseert gebruikmakend van micro-economische concepten (bv.: prijselasticiteit) voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën.
3.c Interpreteert en onderbouwt het gedrag van producenten en consumenten aan de hand van economische basisbegrippen en -theorieën.
3.d Analyseert kritisch vanuit het economisch denkkader de impact van verschillende soorten overheidsregulering op de belangrijkste marktvormen.
3.d.1. Analyseert kritisch vanuit het academisch, micro-economisch denkkader de impact van niet-marktconforme en marktconforme overheidsingrepen op de belangrijkste marktvormen
3.d.2. Analyseert onder welke voorwaarden overheidsinterventie de welvaart in de maatschappij kan verhogen.
3.h Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.
3.h.1. Kan zowel grafisch als modelmatig micro-economische concepten (bv. externe effecten, belastingen en subsidies, etc.) definiëren, uitleggen en gebruiken.
3.h.2 Heeft inzicht in de werking van de vrije markt, het principe van elasticiteiten, en de impact van vraag- en aanbodschokken.
3.h.3 Heeft economisch inzicht in externe effecten, zoals milieuvervuiling, en kan aantonen hoe men deze kan internaliseren.
3.i Beschrijft de invalshoeken van de economische wetenschap, hanteert deze in een (bedrijfs)economische context en reflecteert er kritisch over.
3.i.2. Kan als een econoom en met academisch onderbouw op een kritische manier redeneren ten opzichte van het ondernemersgebeuren.
8g. Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
12.c Reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt
Begintermen
De toelatingsvoorwaarden voor de opleiding staan vermeld in de programmagids.
Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist
De docent(en) wens(t)(en) echter de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
- Kritische ingesteldheid
- Gezonde interesse voor de economische actualiteit
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HSA01A : Principles of Managerial Economics (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05066 : Micro-economie (S)
HSA20A : Microeconomics (B)
HVE10A : Principles of Managerial Economics
HTH11A : Micro-economie (BL)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Micro-economie (S) (B-KUL-HSH12a)
Inhoud
- Algemene basisprincipes van economie
- Denkpatronen in de economie
- Het marktmechanisme van vraag en aanbod
- Het begrip elasticiteit en zijn diverse toepassingen
- Determinanten van de vraag: Theorie van het consumentengedrag
- Determinanten van het aanbod: Gedrag van bedrijven in competitieve markten
- Consumentensurplus, producentensurplus en efficiëntie.
- Prijsmechanisme en welvaart
- Evaluatie beleidsmaatregelen met behulp van het model van vraag en aanbod
- Publieke goederen en gemeenschappelijke hulpbronnen
- Externe effecten
- Productietechnologie, factorproductiviteiten en kostenstructuur
- Productiebeslissingen van producenten op korte en lange termijn
- Classificatie van markten en marktvormen (marktkarakteristieken)
- Monopolie
- Maatstaven voor marktconcentratie
- Monopolistische concurrentie
- Oligopolie (en duopolie)
- Welvaartseffecten van prijszetting en marktmacht
- Speltheorie in oligopolie-setting
- Strategische interactie in oligopolie-setting
- Types van productdifferentiatie (homogeen vs heterogeen)
- De markt voor productiefactoren
- Contesteerbare markten
- Informatie- en gedragseconomie
- Heterodoxe theorieën (politieke en institutionele economie)
Studiemateriaal
- De Brucker, K. (2024), Syllabusboek Micro-economie, Leuven: Acco (ISBN 2024: 9789033405570). (De editie 2021 van het syllabusboek is ook nog bruikbaar, maar de edities van ervoor zijn niet meer bruikbaar) (Verplicht)
- Mankiw N.G en Taylor M.P (2020), Economics, Andover (UK): Cengage, 5th edition (ISBN 5de editie paper versie: 9781473768543) (maar het boek is ook verkrijgbaar in ebook-versie of tweedehands op papier, ook oudere versies zoals bv. de 4e of 3e editie zijn nog bruikbaar en er bestaan ook vertaalde versies, bv. naar het Frans; meer info volgt via Toledo en in de eerste les) (Verplicht)
- Het aandachtig bijwonen van de colleges en de notities die tijdens deze colleges dienen te worden genomen (Verplicht)
- Aanvullend studiemateriaal kan eventueel via Toledo worden aangeboden (Verplicht)
- Oefeningen te maken via website handboek Mankiw of papieren study guide in bibliotheek of ander kanaal (Verplicht)
Toelichting onderwijstaal
De (video)lessen zijn in het Nederlands.
Het syllabusboek van de docent (die de vorm aanneemt van een bundeling van synthetische lesschema's) is in het Nederlands. Het onderliggende handboek 'Economics' van Mankiw & Taylor is in het Engels.
Toelichting werkvorm
Het opleidingsonderdeel wordt onderwezen onder de vorm van hoorcolleges (en een heel beperkt aantal werkcolleges). Deze colleges sluiten nauw aan bij het gebruikte handboek ('Economics') van Mankiw en Taylor. De cursus brengt niet alleen de beginselen van de micro-economische theorie over, het handboek bevat ook heel wat concrete oefeningen en case-studies. Tijdens de hoor- en werkcolleges wordt een actieve medewerking van de studenten verwacht. Tijdens de hoorcolleges worden zowel de theorie, alsook een aantal bij de actualiteit aansluitende praktijkvoorbeelden besproken. Er is slechts in heel beperkte mate ruimte om oefeningen en toepassingen uit te werken tijdens de werkcolleges. Wel worden er alternatieve mogelijkheden om te oefenen (o.m. meerkeuzevragen, teksten, open vragen, etc.) aangeboden via Toledo of ander kanaal. Studenten worden verwacht zich op die manier de leerstof zelfstandig verder eigen te maken. Studenten hebben ook de mogelijkheid om te communiceren met de docent tijdens het wekelijkse spreekuur (zie briefje aan deur van mijn kantoor of via mijn wie-is-wie pagina van KU Leuven: https://www.kuleuven.be/wieiswie/nl/person/00071591, klik op 'Persoonlijke links') of ga rechtstreeks naar: https://www.kuleuven.be/cv/persoonlijkelinks/u0071591.htm.
Wanneer nieuwe en onvoorziene omstandigheden nopen tot een aanpassing van de onderwijsvorm (of andere modaliteiten) zullen de precieze details hiervan via Toledo worden meegedeeld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Micro-economie (S) (B-KUL-H70968)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en in de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Traditioneel schriftelijk examen (gesloten boek) op het einde van het semester waarin de cursus plaatsvindt. Op het examen wordt niet alleen gepeild naar het vermogen tot reproductie, maar ook naar inzicht en het kunnen leggen van verbanden. Daarbij wordt zowel het vermogen tot analyse als synthese getest.
Naast inhoudelijke elementen worden de antwoorden ook geëvalueerd op een aantal vormelijke aspecten zoals correct taalgebruik, stijl, accuratesse, klaarheid, bondigheid, non redundantie, ondubbelzinnigheid, enz.
Het examen omvat naast open vragen in principe ook gesloten vragen zoals meerkeuzevragen met giscorrectie. De precieze details m.b.t. de giscorrectie worden meegedeeld bij de start van de cursus. Het aandeel van de gesloten (of meerkeuze)vragen bedraagt ten hoogste 12 punten van de 20. Bij de tweede examenkans kan het aandeel van de gesloten (of meerkeuze)vragen worden gereduceerd.
De leerstof van het examen omvat alle studiemateriaal, ook de onderdelen zelfstudie.
Bepaling eindresultaat
Het eindresultaat wordt volledig bepaald door de score op het schriftelijk examen.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Het examen is identiek van opzet in alle zittijden (of examenkansen). De enige uitzondering hierop is dat voor de tweede examenkans het aandeel van de gesloten (of meerkeuze)vragen soms wat lager kan zijn, zoals hierboven uiteengezet.
Mogelijke aanpassingen
Wanneer nieuwe en onvoorziene omstandigheden nopen tot een aanpassing van de evaluatie- (of andere) modaliteiten zullen de precieze details hiervan via Toledo worden meegedeeld.