ICT-management (S) (B-KUL-HSH87A)

Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student...
- Werkt op basis van de analyse van een (bedrijfs)economisch probleem een voorstel tot oplossing uit in lijn met de organisatiestrategie (1.c).
- Heeft inzicht in de onderlinge afstemming van bedrijfsstrategie en informaticastrategie (1.c.1).
- Stelt voor bedrijfsprocessen een conceptueel gegevensmodel op (voor bedrijfsprocessen). Zet dit conceptueel model om in een logisch relationeel gegevensmodel en implementeert dit in een fysiek gegevensmodel (1.c.2).
- Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a).
- Begrijpt basistheorieën, -begrippen en concepten van het informatica managementdomein en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a.1).
- Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd (2.b).
- Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd met behulp van informatica (2.b.1).
- Onderscheidt en verduidelijkt de technieken en strategieën die organisaties hanteren voor het beheren van informatie en data (2.r).
- Onderscheidt en verduidelijkt de informaticatechnieken en -strategieën die organisaties hanteren voor het beheren van informatie en data (2.r.1).
- Beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem (7.d).
- Analyseert met business intelligence tools informatie en data in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs-)economisch probleem (7.d.1).
- Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g).
- Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g.1).
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HTH84A : ICT-management (BL)
HSA17A : ICT Management (B)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. ICT-management (S) (B-KUL-HSH87a)



Inhoud
Hoofdstuk 1. Inleiding tot ICT
- Inleiding tot ICT in een bedrijfsomgeving.
- De levenscyclus, architectuur en methodologie van Bedrijfsinformatiesystemen.
- Business and IT alignment en Enterprise Architecture.
Hoofdstuk 2. Procesmodellering
- Fundamenten van procesbeheer: de BPM cyclus
- Bedrijfsprocesmodellering via BPMN.
Hoofdstuk 3. Datamodelering
- UML classediagrammen en relationale modellen
Studiemateriaal
Het studiemateriaal zal op Toledo worden aangebracht
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Flipped classroom - Hoorcollege
Voor hoofdstuk 2 en 3 wordt een flipped classroom benadering toegepast. Voor de overige hoofstukken zijn ook online quizzen voorzien. Een en ander zal worden verduidelijkt via Toledo en het eerste hoorcollege.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: ICT-management (S) (B-KUL-H74922)
Toelichting
- Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen (typisch 25).
- Een giscorrectie zal worden toegepast; meer details zullen worden gecommuniceerd via Toledo en de hoorcolleges.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.