Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL) (B-KUL-HTH92A)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semester
Moons Theo (coördinator) |  Moons Theo
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

In Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL) bouw je je wiskundige kennis en vaardigheden verder uit. Je leert wiskundige begrippen en methoden inzichtelijk gebruiken in economische toepassingen en de confrontatie met de denkpatronen die eigen zijn aan de wiskunde scherpt je kritische zin en je probleemoplossend vermogen verder aan.

Dit opleidingsonderdeel  draagt bij tot de volgende leerresultaten:

De student …

LR 3 h: Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.

  • Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, een aantal economische concepten zoals marginaliteit en optimalisatie vanuit wiskundig standpunt.

LR 5 a: Gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.

  • Beschikt over kennis van en inzicht in functies van één en meerdere variabelen en gebruikt deze om (bedrijfs)economische problemen, grafisch en algebraïsch, te analyseren en op te lossen. 

LR 8d: Werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem. 

  • Werkt een logische en coherente argumentatie uit voor de gekozen wiskundige techniek bij het oplossen van een (bedrijfs)economisch probleem.

LR 11 g: Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

  • Is vertrouwd met ICT-toepassingen voor de gebruikte wiskundige technieken.

 

De student dient te beschikken over algebraïsche vaardigheden (o.a. rekenen met breuken en exponenten, rekenen met lettervormen, oplossen van vergelijkingen en ongelijkheden van de eerste en de tweede graad, grafische voorstelling van eerste- en tweedegraadsfuncties, exponentiële en logaritmische functies van één veranderlijke, elementaire vlakke analytische meetkunde). De student dient bovendien te beschikken over een logisch en abstract redeneervermogen.

Vóór de start van het academiejaar wordt er een opfriscursus ingericht in verband met de hierboven vermelde algebraïsche vaardigheden.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X44A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A
Y05157 : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S)
HSA21A : Mathematics for Business A (B)
HSH96A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL) (B-KUL-HTH92a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

 

1.  Het begrip functie van één en van meerdere veranderlijken en bijbehorende begrippen zoals domein, grafiek, niveauverzamelingen, kaart, impliciet gedefinieerde functie, tekenonderzoek. Oplossen van (lineaire en niet-lineaire) ongelijkheden met twee onbekenden. 

2.  Afgeleiden van een functie van één veranderlijke, inclusief toepassingen op stijgen / dalen, convex / concaaf, buigpunten en economische toepassingen.

3.  Afleiden van impliciet gedefinieerde functies.

4.  Partiële afgeleiden (van eerste en van hogere orde). 

5.  Taylor-ontwikkeling van een functie van één en van meerdere veranderlijken. 

6.  Optimalisatie van een functies van één veranderlijke (vrije extrema, extrema op een interval, economische toepassingen).

7.  Optimalisatie van een functie van meerdere veranderlijken (vrije extrema, economische toepassingen).

 

Verplicht studiemateriaal

         Multimediaal studiemateriaal op Toledo


Aanbevolen studiemateriaal

          Sydsæter, K., Hammond, P., Strøm, A., & Carvajal, A.,

                 Essential Mathematics for Economic Analysis (5th edition),

                 Pearson, 2017

                 paperback:  ISBN  9781292074610

                 e-book:  ISBN  9781292074702

 

De handboeken en de kennisclips in het digitaal studiemateriaal zijn in het Engels.

Er worden verschillende onderwijsvormen gehanteerd. In de eerste plaats zijn er hoorcolleges, waarin de belangrijkste onderdelen van de leerinhoud en de belangrijkste oplossingsschema’s geïntroduceerd worden. Tijdens de hoorcolleges is er tijd voor het stellen van vragen. In elk hoorcollege krijgen de studenten telkens opdrachten voor de verdere uitdieping van de leerinhoud en voor het maken van oefeningen. De concrete planning en informatie over deze opdrachten zal na elk college te vinden zijn op het elektronisch leerplatform. Daarnaast worden er illustraties en aanvullingen op de leerinhoud van de hoorcolleges en inleidingen op onderdelen van de leerinhoud die niet expliciet tijdens de colleges aan bod komen en via zelfstudie verwerkt dienen te worden, in multimediale vorm aangeboden via de elektronische leeromgeving. De leerinhoud wordt verder ingeoefend in werkzittingen waarbij er herhalingsoefeningen gemaakt worden en (bedrijfs)economische vraagstukken opgelost worden onder begeleiding van de docent.

De hoorcolleges, de werkcolleges en de multimediale ondersteuning samen laten de studenten toe om zich de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel, zoals beschreven in het schriftelijk studiemateriaal, eigen te maken. Om de studievorderingen te evalueren worden er in de loop van het semester enkele toetsen en opdrachten aangeboden, die de studenten via het elektronisch leerplatform kunnen indienen. Een toets test de kennis en het inzicht in verband met een welbepaald thema van de leerinhoud en een opdracht peilt naar de probleemoplossende vaardigheden in verband met dat thema. Van de studenten wordt verwacht dat zij aan de toetsen en de opdrachten deelnemen. Verder kunnen de studenten met al hun vragen steeds terecht bij de docent. De praktische modaliteiten worden tijdens het eerste college meegedeeld en toegelicht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL) (B-KUL-H75157)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer


De eindevaluatie van Wiskunde voor Bedrijfswetenschappen A (BL) is gebaseerd op een examen dat deels mondeling met een uitgebreide schriftelijke voorbereiding en deels schriftelijk is. Dit betekent dat je ruim de tijd krijgt om je antwoorden volledig schriftelijk uit te werken en dat je bepaalde onderdelen ervan daarna ook mondeling kan toelichten. Bij het mondelinge gedeelte kan de examinator bovendien meer informatie vragen, de vraagstelling variëren, een bijkomende vraag stellen, ... 

Het examen bestaat hoofdzakelijk uit oefeningen die inzicht in en toepassing van de leerstof vereisen. Deze oefeningen zijn gelijkaardig aan de oefeningen die tijdens de hoorcolleges en de werkcolleges en in de opdrachten behandeld werden en aan de oefeningen die in het schriftelijk en digitaal studiemateriaal opgenomen zijn. Je moet evenwel bedenken dat er tijdens het leerproces aanvankelijk eenvoudige oefeningen gemaakt worden zodat de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op het examen hoger ligt dan de gemiddelde moeilijkheidsgraad van de oefeningen uit de hoorcolleges en de werkcolleges, de opdrachten en het schriftelijk en digitaal studiemateriaal. Het feit dat er weinig theorievragen gesteld worden, neemt niet weg dat het nodig is om de "theorie" grondig in te studeren. Een goed inzicht in de behandelde begrippen en methoden is onontbeerlijk om de oefeningen op het examen te kunnen oplossen.

Tijdens het examen mag er gebruik gemaakt worden van de computerprogramma's VisuMath en Excel en van een gevorderde grafische rekenmachine (equivalent met de TI-84 Plus CE-T van Texas Instruments). Meer geavanceerde rekenmachines of software (bijvoorbeeld een rekenmachine waarmee symbolische berekeningen gemaakt kunnen worden) is toegelaten en mag bijvoorbeeld gebruikt worden om gevonden resultaten te controleren. De oplossingen die aan de examinator voorgelegd worden, mogen echter nergens steunen op de meer gevorderde functies van zo’n geavanceerder rekentoestel of software. 

De evaluatiemodaliteiten (vorm, aard en beoordeling van het examen) bij een tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.