Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (B-KUL-HSH96A)

Doelstellingen
LR 3h: Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.
- Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, een aantal economische concepten zoals marginaliteit en optimalisatie vanuit wiskundig standpunt.
LR 5a: Gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.
- Beschikt over kennis van en inzicht in functies van één en meerdere variabelen en gebruikt deze om (bedrijfs)economische problemen, grafisch en algebraïsch, te analyseren en op te lossen.
LR 8d: Werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
- Werkt een logische en coherente argumentatie uit voor de gekozen wiskundige techniek bij het oplossen van een (bedrijfs)economisch probleem.
LR 11g: Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
- Is vertrouwd met ICT-toepassingen voor de gebruikte wiskundige technieken.
Begintermen
De student dient te beschikken over algebraïsche vaardigheden (o.a. rekenen met exponenten, rekenen met lettervormen, oplossen van vergelijkingen en ongelijkheden van de eerste en de tweede graad) en over kennis van eerstegraadsfuncties, tweedegraadsfuncties, exponentiële en logaritmische functies. Daarnaast is ook kennis van elementaire vlakke analytische meetkunde noodzakelijk (vergelijkingen van rechten en cirkels). De student dient bovendien te beschikken over een logisch en abstract redeneervermogen.
Voor het academiejaar start wordt een opfriscursus ingericht waarin de hierboven vermelde voorkennis opgefrist wordt. Studenten met ernstige tekorten op vlak van deze voorkennis zullen daarenboven via bvb.het voorbereidingstraject wiskunde deze tekorten moeten wegwerken. De opfriscursus alleen zal niet altijd volstaan.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X44A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A
Y05157 : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S)
HSA21A : Mathematics for Business A (B)
HTH92A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (B-KUL-HSH96a)



Inhoud
Het begrip functie van één en van meerdere veranderlijken en bijbehorende begrippen zoals domein, grafiek, niveauverzamelingen, kaart, impliciet gedefinieerde functie, tekenonderzoek. Oplossen van (lineaire en niet-lineaire) ongelijkheden met twee onbekenden.
Afgeleiden van een functie van één veranderlijke, inclusief toepassingen op stijgen / dalen, convex / concaaf en buigpunten, economische toepassingen.
Optimalisatie van functies van één veranderlijke (vrije extrema, extrema op een interval, economische toepassingen).
Partiële afgeleiden (van eerste en van hogere orde).
Optimalisatie van functies van meerdere veranderlijken (vrije extrema, extrema onder nevenvoorwaarden, economische toepassingen).
Studiemateriaal
Biront, C., & Deprez, J. (2012). Wiskundige begrippen en methoden Deel 1A. Plantyn.
Biront, C., & Deprez, J. (2012). Wiskundige begrippen en methoden Deel 2. Plantyn.
Deprez, J. & Laeremans, A. (2022). Oefeningen voor de werkcolleges Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A(S) . Kursusdienst Ekonomika.
Slides zullen ter beschikking gesteld worden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Werkcollege
Onderwijsmethoden.
Hoorcolleges
Nadat een nieuw begrip of een nieuwe methode aangebracht werd, wordt de aanpak van oefeningen en problemen die daarop betrekking hebben gedemonstreerd. Studenten gaan zelf aan de slag met enkele (basis)oefeningen en problemen. Er wordt tevens verwacht dat ze een beperkt aantal (basis)oefeningen oplossen als voorbereiding op het betreffende werkcollege.
Werkcolleges
Studenten krijgen de kans vragen te stellen over de voor te bereiden (basis)oefeningen. Daarna gaan de studenten zelf aan de slag met nieuwe oefeningen en problemen, vaak in een economische context. De docent/studiebegeleider biedt daarbij zoveel mogelijk individuele hulp aan en geeft bijkomende klassikale uitleg bij veel voorkomende moeilijkheden. Op het einde van het werkcollege krijgen de studenten een aantal oefeningen opgegeven die ze zelfstandig verder oplossen.
Begeleid studiemoment
Bovendien kan elke student, vrijblijvend, deelnemen aan het begeleid studiemoment. Studenten studeren en oefenen tijdens deze momenten in groepjes, helpen elkaar en kunnen bijkomend terecht voor een hint of extra uitleg bij de docent/studiebegeleider die hierbij aanwezig is.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S) (B-KUL-H75155)
Toelichting
Het examen bestaat volledig uit oefeningen die inzicht in en toepassing van de leerstof vereisen. Deze oefeningen zijn vergelijkbaar met de oefeningen die tijdens de (werk)colleges opgelost werden en aan de oefeningen die in de cursusteksten en oefeningenbundel voor de werkcolleges opgenomen zijn, met evenwel twee bedekingen:
- Tijdens het leerproces worden aanvankelijk eenvoudige oefeningen gemaakt, zodat de moeilijkheidsgraad van de oefeningen op het examen hoger ligt dan de gemiddelde moeilijkheidsgraad van de oefeningen uit de (werk)colleges en cursusteksten.
- Het is ook mogelijk dat de examenvragen leerstof uit verschillende delen van de cursus combineren, wat minder gebruikelijk is in de oefeningen tijdens het leerproces.
Het feit dat er geen theorievragen gesteld worden, neemt niet weg dat het nodig is om de theorie grondig in te studeren. Een goed inzicht in de behandelde begrippen en methoden is onontbeerlijk om de oefeningen op het examen te kunnen oplossen.
Er wordt van uitgegaan dat de student tijdens het examen over een gevorderde grafische rekenmachine beschikt (equivalent met de TI84 Plus van Texas Instruments).
De student mag tijdens het examen gebruik maken van een 'formularium' bestaande uit één dubbelzijdig A4-blad dat door de student zelf beschreven en van een handtekening voorzien is.
Een proefexamen wordt georganiseerd in de loop van het eerste semester.
Een voorbeeld van een volledig examen met antwoorden kan op het einde van het semester gevonden worden op de elektronische leeromgeving.
Toelichting bij herkansen
De examenmodaliteiten tijdens de tweede examenkans zijn identiek aan die tijdens de eerste examenkans.