Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (B-KUL-D0X44A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Kortrijk

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten.

De student

3.h     definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten.
5.a     gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.
5.d gebruikt methoden en technieken van operationeel onderzoek om (bedrijfs)economische problemen te modelleren en op te lossen.
8.d     werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem. 
11.g   is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

 

Toelichting

 

Elke bachelor in de handelswetenschappen moet een inzicht hebben in wiskundige begrippen en hun toepassingen binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. In dit opzicht is wiskunde een hulpwetenschap in dienst van andere opleidingsonderdelen. Tegelijkertijd bevat wiskunde een vormende component waarbij ernaar gestreefd wordt dat de student abstract en kritisch kan redeneren.

Wiskunde zorgt samen met andere opleidingsonderdelen voor een universele vorming van de student binnen een academische opleiding. Een correct wiskundig taalgebruik is hierbij vereist, met aandacht voor redeneervermogen, studie-, abstractie- en informatievaardigheden naast onderzoekscompetenties. De kern van wiskundige probleemoplossende activiteiten bestaat, naast logisch redeneren en kritische reflectie, uit het ordenen, structureren, analyseren, modelleren en synthetiseren van data. Grafisch en modelmatig algebraïsch inzicht in de begrippen en de gebruikte methoden is onontbeerlijk.

 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om op gestructureerde wijze probleemoplossend te werken. Hij bouwt voldoende wiskundekennis en –competenties op om de weg te vinden in de (bedrijfs)economische literatuur, gebaseerd op een attitude van levenslang leren.

 

Specifiek zijn de volgende competenties verworven.

•De student is vertrouwd met wiskundige onderzoeksmethoden binnen het domein van de bedrijfseconomische wetenschappen en kan deze hanteren. In het bijzonder kan hij micro- en macro-economische concepten grafisch en modelmatig analyseren (3.h).

•De student heeft basiskennis rond en -inzicht in een aantal analysetechnieken, i.h.b. optimalisatie en het gebruik van wiskundige methoden bij modelbouw binnen "management science".. Hij kan statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, gebruiken om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen (3.h, 5.a).

•De student kan zelfstandig een redenering opbouwen en een logische en coherente argumentatie uitwerken (8.d).

•De student is vertrouwd met de werking van een elektronisch rekenblad (MS Excel). Hij kan deze kennis en vaardigheden gebruiken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (11.g).

 

 

De student dient te beschikken over algebraïsche en meetkundige vaardigheden en inzichten (o.a. rekenen met exponenten; rekenen met lettervormen; oplossen van eerstegraads en kwadratische vergelijkingen, gebruik van de regel van Horner bij ontbinding in factoren van veeltermen; grafische voorstelling in het vlak van eerste- en tweedegraadsfuncties, naast beheersing van exponentiële en logaritmische functies en het oplossen van eenvoudige stelsels vergelijkingen; elementaire vlakke analytische meetkunde; elementaire goniometrie; afgeleiden van veeltermfuncties) en over een logisch en abstract redeneervermogen.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y05157 : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S)
HSA21A : Mathematics for Business A (B)
HSH96A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (S)
HTH92A : Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (B-KUL-D0X44a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Kortrijk

Na een heropfrissing van het oplossen van (on)gelijkheden in verband met één variabele, worden reële functies in één variabele bestudeerd. Deze studie omvat achtereenvolgens de begrippen continuïteit, limieten, asymptoten, afgeleiden en integralen. Extra aandacht wordt besteed aan de grafische voorstellingen en economische toepassingen, waaronder het oplossen van extremaalproblemen, het gebruik van vraag- en aanbodfunctie, het maximaliseren van belastingsopbrengsten, de bespreking van kost-, omzet- en winstfuncties, toepassingen rond prijselasticiteit van vraag en aanbod, elementaire voorraadproblemen en consumenten/producenten surplus.

 

 

Tijdens de hoorcolleges ligt het accent voornamelijk op de praktische toepasbaarheid van wiskundige methoden in de economie. Er wordt wel een theoretisch kader geschetst, doch bewijsvoeringen worden achterwege gelaten. Geregeld wordt er verwezen naar oefeningen die gemaakt kunnen worden om de leerstof beter te begrijpen. Oplossingen van deze oefeningen zijn eveneens beschikbaar.
Elektronische begeleide zelfstudie (via usolvit) wordt ter beschikking gesteld.
Naast de mogelijkheid tot vragen stellen aan de docent, zijn werkcolleges voorzien. 

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wiskunde voor bedrijfswetenschappen A (B-KUL-D2X44a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


 

Het OPO-eindresultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20

 

 

 

 

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.