Mens, samenleving en economie (BL) (B-KUL-HTH87A)

3 studiepuntenNederlands12 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

De economische wetenschap bestudeert economische en bedrijfseconomische feiten gebeurtenissen. Deze discipline heeft evenwel geen monopolie op de studie van problemen met betrekking tot ondernemingen en de economie. Andere gedrags- en sociale wetenschappen, zoals de geschiedkunde, de psychologie en de sociologie, doen dat ook. Bovendien zijn andere wetenschappen gegroeid uit problemen die niet enkel economisch zijn. Daarom zijn ze vaak goed geplaatst om de interactie tussen de (bedrijfs)economie en andere menselijke of maatschappelijke verschijnselen te kaderen.

4.a. Heeft  een functionele multidisciplinaire kennis om maatschappelijke fenomenen te duiden en erover te reflecteren, ook vanuit wijsgerig-ethisch perspectief, en deze op een onderbouwde manier te verbinden met de bedrijfs- en markteconomische werkelijkheid.

4.b. Situeert actuele (bedrijfs)economische feiten en gebeurtenissen in hun historische ontwikkeling.

4.c. Analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.

4.d. Wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van bedrijfseconomische problemen.

8.b. Neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.

8.g Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op. 

12.a Schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.

12.b. Verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de bedrijfseconomische werkelijkheid.

12.c. Reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X43A : Mens, samenleving en economie
Y05071 : Mens, samenleving en economie (S)
HSH90A : Mens, samenleving en economie (S)
HSA12A : Behaviour, Society and Economy (B)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Mens, samenleving en economie (BL) (B-KUL-HTH87a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College12 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Het opleidingsonderdeel wordt gedoceerd aan de hand van een aantal topics die de brede gedrags- en sociaalwetenschappelijke benadering illustreren. Volgende topics worden gedoceerd (inter alia):

’Klant is koning’
Een historisch overzicht van reclame en marketing, aan de hand van enkele cases (bier en frisdranken, zeep en wasproducten, auto’s).

Globalisering: bedreiging of kans?
Historisch overzicht van een globaliserende Europese en later wereldeconomie, en reacties van overheid en bedrijven.

De welvaartsstaat
Overzicht van de dragende instituties van de welvaartsstaat.

Sociaal overleg
Inleiding tot de overlegeconomie, economische ne sociale effecten, relatie en interactie met politieke besluitvorming in de enge zin (neocorporatisme), crisis van collectief overleg

Ongelijkheid in de samenleving

  • Historisch overzicht van evolutie ongelijkheid in België/West-Europa
  • Effectiviteit en kosten van sociaal beleid/welvaartsstaat om ongelijkheid aan te pakken

Economie of economieën?
Overzicht van kritieken op paradigma dat alle economische beslissingen ook volgens de logica van een markttransactie plaatsvinden. Literatuur over gifteconomieën, huishoudelijke beslissingen, collectivisering en collectieve-actie problemen etc.

Motivatie
Meerdimensionale motivatie voor werk (in tegenstelling tot de meer economische georiënteerde intuïtie dat enkel inkomen zou motiveren)

Cases met behavioral economics
Topics: koopgedrag van mensen, keuzegedrag (interactie tussen vormen van rationaliteit, en met emoties)

Het nieuwe werken
Effectiviteit en efficiëntie van flexibele kantoren, ... Hoeveel willen/kunnen we economisch besparen op kantoorruimte en wat mag dat kosten op andere vlakken?

Werkbaar werk / burnout
Effecten op productiviteit, efficiëntie, en welbevinden.

Per thema wordt lesmateriaal (artikels, hoofdstukken uit boeken, slides) ter beschikking gesteld op Toledo. Daarbij wordt duidelijk gemaakt welk deel leerstof is, en welk materiaal achtergrondinformatie bevat.

http://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20283

De lessen worden georganiseerd in een blended learning-vorm. De hoorcolleges worden op Toledo geplaatst en kunnen gevolgd worden in het tempo dat de student verkiest. Gedurende het semester worden er met regelmatige tussenpozen drie persoonlijke sessies georganiseerd, één voor elke discipline. Hier kunnen studenten een seminarachtige sessie bijwonen waarin dieper op de stof wordt ingegaan.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Mens, samenleving en economie (BL) (B-KUL-H74413)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.