Mens, samenleving en economie (S) (B-KUL-Y05071)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student:
4.a heeft een functionele multidisciplinaire kennis om maatschappelijke fenomenen te duiden en erover te reflecteren, ook vanuit wijsgerig-ethisch perspectief, en deze op een onderbouwde manier te verbinden met de bedrijfs- en markteconomische werkelijkheid..
4.b situeert actuele (bedrijfs)economische feiten en gebeurtenissen in hun historische ontwikkeling.
4.c analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
4.d wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
8.b neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
8.g toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
12.a schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.
12.b verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid.
12.c reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt.
Toelichting
In dit opleidingsonderdeel worden de studenten wegwijs gemaakt in de menswetenschappen en de wijze waarop deze disciplines bedrijfseconomische beslissingen sturen. De studenten worden vertrouwd gemaakt met de theoretische kaders en onderzoeksmethoden die gangbaar zijn bij elk van deze disciplines. Studenten leren om bedrijfseconomische problemen te analyseren en aan te pakken met behulp van inzichten in individueel en sociaal gedrag en processen alsook met behulp van maatschappelijke fenomenen. Doorheen de cursus komen de ethische (en duurzaamheids) aspecten) van bedrijfsvoering aan bod
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd rond een aantal bedrijfseconomische vraagstukken die geïntegreerd benaderd worden vanuit de verschillende menswetenschappelijke disciplines
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X43A : Mens, samenleving en economie
HSH90A : Mens, samenleving en economie (S)
HSA12A : Behaviour, Society and Economy (B)
HTH87A : Mens, samenleving en economie (BL)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de handelswetenschappen / Master of Business Administration (Antwerpen) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Mens, samenleving en economie (S) (B-KUL-Y55071)
Inhoud
Het OPO bestaat uit drie delen van gelijk gewicht. Deze delen representeren de disciplinaire bijdragen van de sociologie, psychologie en geschiedkunde. Alle illustreren ze dat analyse van en reflectie over het economische ook gebeurt vanuit andere mens- en gedragswetenschappen dan de economie. Topics zijn zo gekozen dat ze de toegevoegde waarde van deze disciplines tonen in het opbouwen van een meer complete beschrijving en verklaring van feiten, gebeurtenissen en instituties met betrekking tot de economie.
Deel I. Economische geschiedenis (Yves Segers)
Topic 1.1. Economische groei en ongelijkheid (4 uur)
In deze module bekijken we op welke manier economen, historici en andere wetenschappers de relatie tussen economische groei (sinds de Industriële Revolutie) en ongelijkheid hebben bestudeerd en tot welke (soms tegenstrijdige) inzichten zij kwamen. Hierbij komen meerdere invalshoeken aan bod, zoals inkomen, koopkracht, consumptie, onderwijs en demografische factoren. We starten de analyse in Engeland en West-Europa, om vervolgens de hele wereld in beeld te brengen.
Topic 1.2. Honger en overvloed (4 uur)
Naar verwachting zal de wereld in 2050 circa 9 miljard mensen tellen. Sinds enkele jaren wonen ook voor het eerst in de geschiedenis meer mensen in de stad dan op het platteland. Reeds eeuwenlang bestuderen wetenschappers de interactie tussen bevolkingsdynamiek, voedselproductie en levensstandaard. In deze module bekijken we hoe sinds de vroege 19de eeuw het voedselverbruik is geëvolueerd en hoe we dit kunnen verklaren aan de hand van sociale, economische en culturele modellen. Er wordt daarbij niet alleen naar het verleden gekeken, maar ook de uitdagingen van de toekomst komen aan bod.
Deel II. Psychologie (Rein De Cooman)
Thema 1: Keuze – De rationele keuzetheorie suggereert dat mensen bij het maken van hun keuze rationeel te werk gaan. Dat wil zeggen dat ze hun doelen helder voor ogen hebben, hun keuzemogelijkheden kennen en hier voldoende informatie over hebben, en vervolgens de meest optimale keuze (kunnen) maken. Keuzes kunnen maken, draagt vervolgens bij aan ons geluk. Maar onderzoek binnen de psychologie en ‘behavioral economics’ toont aan dat mensen niet zo makkelijk kunnen kiezen en heel wat (voorspelbare) fouten maken. Binnen dit thema vergelijken we deze rationele keuzetheorie met andere visies op keuze.
Thema 2: Belonen – Hoe omgaan met beloningen om het menselijk gedrag te beïnvloeden? Binnen de klassieke economische visie, leun je hiervoor best aan bij de principes van operante conditionering: wanneer je mensen voor iets beloont, gaan ze dat gedrag herhalen, wanneer je mensen voor iets straft gaan ze dat gedrag vermijden. Binnen de motivatie psychologie wordt echter heel wat kritiek geleverd op dit model. Extrinsieke beloningen (gelinkt aan uitkomsten van het gedrag) hebben niet altijd het verwachtte effect (zelfs integendeel) en er zijn nog heel wat andere manieren om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Binnen dit thema vergelijken we het behaviorisme met moderne visies op belonen zoals de zelfdeterminatietheorie die belonen linkt aan psychologische basisbehoeften en modellen die rekening houden met verwachtingen en rechtvaardigheid. Vanuit de kennis die we zo opbouwen, bekijken we hoe organisaties effectieve performance management systemen kunnen opzetten.
Deel III. Sociologie (Stef Adriaenssen)
Dit disciplinaire deel begint met de belangrijkste uitgangspunten van een sociologische benadering van het economische. Naast een sterkere evolutionaire of historiserende benadering en de inbedding van het economische in de samenleving, is het uitgangspunt gestructureerd door Polanyi’s driedeling van instituties van economische coördinatie (ruil, reciprociteit en redistributie). De latere hoofdstukken gaan dan dieper in op economische instituties die gebaseerd zijn op respectievelijk ruil, reciprociteit en redistributie.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Per thema wordt lesmateriaal (artikels, hoofdstukken uit boeken, slides, cursustekst) ter beschikking gesteld op Toledo. Daarbij wordt duidelijk gemaakt welk deel leerstof is, en welk materiaal achtergrondinformatie bevat.
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal (niet verplicht)
Toelichting werkvorm
Voor elk discipline , nl. psychologie, sociologie en geschiedkunde, wordt 8 contacturen voorzien. Studenten kunnen bij de docent van elke discpline terecht voor vragen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Mens, samenleving en economie (S) (B-KUL-Y75071)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie gebeurt op basis van een schriftelijk examen.
Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Er wordt een schriftelijk examen ingericht. Elke discipline (psychologie, sociologie en economische geschiedenis) telt mee voor 1/3de van de totaalscore.
Er wordt een giscorrectie toegepast op meerkeuzevragen.
Indien de student niet deelneemt aan het examen, krijgt de student NA (niet afgelegd). .
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.