Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven) (120 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na schakelprogramma
Na het behalen aan KU Leuven van het schakelprogramma: master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven of Kortrijk) worden volgende diploma's toegelaten:
Professionele bachelor/Educatieve bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs / lager onderwijs / secundair onderwijs
Professionele bachelor in het sociaal werk
Professionele bachelor in de ergotherapie
Professionele bachelor in de orthopedagogie
Professionele bachelor in de toegepaste psychologie
Professionele bachelor in de logopedie
Professionele bachelor in de audiologie
Professionele bachelor in de verpleegkunde
Professionele bachelor in de gezinswetenschappen
Professionele bachelor in de pedagogie van het jonge kind
Professionele bachelor in de sociale readaptatiewetenschappen
Professionele bachelor in de vroedkunde
Na het behalen van een gelijkaardig schakelprogramma aan een andere universiteit, op grond van een individuele toelatingsproef.
De toelatingsproef bestaat erin aan te tonen dat de doelstellingen van het Leuvense of Kortrijkse programma werden behaald. Deze gegevens, inclusief een kopie van het gevolgde programma en behaalde getuigschrift moeten worden bezorgd via dit formulier
Na voorbereidingsprogramma
Na het behalen aan KU Leuven van het voorbereidingsprogramma: master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven of Kortrijk):
- Academische bachelor in de humane wetenschappen. Hieronder verstaan we diploma's in het hoger onderwijsregister onder de studiegebieden psychologie en pedagogische wetenschappen; onderwijs; sociaal-agogisch werk; gezondheidszorg; politieke en sociale wetenschappen; sociale gezondheidswetenschappen; wijsbegeerte en moraalwetenschappen; archeologie en kunstwetenschappen; economische en toegepast economische wetenschappen; geschiedenis; godgeleerdheid, godsdienstwetenschappen en kerkelijk recht; rechten, notariaat en criminologische wetenschappen; taal- en letterkunde; architectuur; audiovisuele en beeldende kunst; handelswetenschappen en bedrijfskunde; muziek en dramatische kunst; toegepaste taalkunde.
- Academische bachelordiploma's uit de studiegebieden geneeskunde en bewegings- en revalidatiewetenschappen.
- Alle masterdiploma's
Na het behalen van een gelijkaardig voorbereidingsprogramma aan een andere universiteit, op grond van een individuele toelatingsproef.
De toelatingsproef bestaat erin aan te tonen dat de doelstellingen van het Leuvense of Kortrijkse programma werden behaald. Deze gegevens, inclusief een kopie van het gevolgde programma en behaalde getuigschrift moeten worden bezorgd via dit formulier.
Na verkort programma
Na het behalen van verkorte bachelor onderwijskunde worden volgende diploma's toegelaten:
Alle professionele of academische bachelordiploma's of masterdiploma's.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:• Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
• Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na schakelprogramma
Na het behalen aan KU Leuven van het schakelprogramma: master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven of Kortrijk) worden volgende diploma's toegelaten:
Professionele bachelor/Educatieve bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs / lager onderwijs / secundair onderwijs
Professionele bachelor in het sociaal werk
Professionele bachelor in de ergotherapie
Professionele bachelor in de orthopedagogie
Professionele bachelor in de toegepaste psychologie
Professionele bachelor in de logopedie
Professionele bachelor in de audiologie
Professionele bachelor in de verpleegkunde
Professionele bachelor in de gezinswetenschappen
Professionele bachelor in de pedagogie van het jonge kind
Professionele bachelor in de sociale readaptatiewetenschappen
Professionele bachelor in de vroedkunde
Na het behalen van een gelijkaardig schakelprogramma aan een andere universiteit, op grond van een individuele toelatingsproef.
De toelatingsproef bestaat erin aan te tonen dat de doelstellingen van het Leuvense of Kortrijkse programma werden behaald. Deze gegevens, inclusief een kopie van het gevolgde programma en behaalde getuigschrift moeten worden bezorgd via dit formulier
Na voorbereidingsprogramma
Na het behalen aan KU Leuven van het voorbereidingsprogramma: master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven of Kortrijk):
- Academische bachelor in de humane wetenschappen. Hieronder verstaan we diploma's in het hoger onderwijsregister onder de studiegebieden psychologie en pedagogische wetenschappen; onderwijs; sociaal-agogisch werk; gezondheidszorg; politieke en sociale wetenschappen; sociale gezondheidswetenschappen; wijsbegeerte en moraalwetenschappen; archeologie en kunstwetenschappen; economische en toegepast economische wetenschappen; geschiedenis; godgeleerdheid, godsdienstwetenschappen en kerkelijk recht; rechten, notariaat en criminologische wetenschappen; taal- en letterkunde; architectuur; audiovisuele en beeldende kunst; handelswetenschappen en bedrijfskunde; muziek en dramatische kunst; toegepaste taalkunde.
- Academische bachelordiploma's uit de studiegebieden geneeskunde en bewegings- en revalidatiewetenschappen.
- Alle masterdiploma's
Na het behalen van een gelijkaardig voorbereidingsprogramma aan een andere universiteit, op grond van een individuele toelatingsproef.
De toelatingsproef bestaat erin aan te tonen dat de doelstellingen van het Leuvense of Kortrijkse programma werden behaald. Deze gegevens, inclusief een kopie van het gevolgde programma en behaalde getuigschrift moeten worden bezorgd via dit formulier.
Na verkort programma
Na het behalen van verkorte bachelor onderwijskunde worden volgende diploma's toegelaten:
Alle professionele of academische bachelordiploma's of masterdiploma's.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:• Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
• Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
-
Studenten volgen de gemeenschappelijke stam, maken een masterproef en lopen een stage. Daarnaast kiezen ze voor afstudeerrichting onderwijs- en vormingswetenschappen of voor afstudeerrichting orthopedagogiek.
De afstudeerrichting onderwijs- en vormingswetenschappen onderging in 2022-2023 een hervorming. Studenten die de opleiding nieuw starten vanaf 2023-2024 volgen het nieuwe programma. Studenten die gestart waren vóór 2023-2024 en zich ononderbroken herinschrijven in deze opleiding vanaf 2023-2024 volgen het uitdovende programma.-
Gemeenschappelijke stam
-
Masterproef
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
10 sp. Masterproef, deel 1 P0R51A docenten docenten
- W.Schaeken (coördinator)
- R.Janssen
- W.Schaeken
Masterproef, deel 1 (10 sp.) P0R51a docenten docenten
14 sp. Masterproef, deel 2 P0Q63A docenten docenten
- W.Schaeken (coördinator)
- R.Janssen
- W.Schaeken
Masterproef, deel 2 (14 sp.) P0Q63a docenten docenten
-
Methodologie
Studenten kiezen verplicht één opleidingsonderdeel uit onderstaande lijst. Studenten kunnen een gemotiveerd uitzonderingsverzoek indienen om een ander methodologisch opleidingsonderdeel te volgen dan de in deze lijst genoemde opleidingsonderdelen. Studenten die dit verzoek willen indienen, moeten dit vóór de tweede woensdag van het academiejaar aanvragen via de procedure beschreven op het studentenportaal. De programmadirecteur evalueert de uitzonderingsverzoeken en de studenten worden uiterlijk op de derde maandag van het academiejaar op de hoogte gebracht van de beslissing.
Let op: uitzonderingen worden niet verleend voor vrijstellingsaanvragen.5 sp. Thema's uit de kwantitatieve methodologie P0S37A docenten docenten
Thema's uit de kwantitatieve methodologie (5 sp.) P0S37a docenten docenten
5 sp. Thema's uit de kwalitatieve methodologie P0U04A docenten- N.
docenten
- N.
Thema’s uit de kwalitatieve methodologie (5 sp.) P0U04a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
Afstudeerrichting onderwijs- en vormingswetenschappen - uitdovend programma (voor studenten gestart vóór 2023-2024)
Studenten volgen alle opleidingsonderdelen uit de verplichte richtingsstam en de stage. Daarnaast kiezen ze in het tweede semester van zowel de eerste als tweede fase een opleidingsonderdeel uit de rubriek 'Verbreding en verdieping'. Verder vullen ze hun programma in het tweede semester van de tweede fase aan tot 120 studiepunten met opleidingsonderdelen uit de vaste keuzelijst of met een derde opleidingsonderdeel uit de rubriek 'Verbreding en verdieping’.
-
Richtingsstam
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
5 sp. Educational Policy P0P42A docenten- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
docenten
- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
Educational Policy (5 sp.) P0P42a docenten- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
docenten
- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
5 sp. Educational Psychology P0P56A docenten- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
docenten
- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
Educational Psychology (5 sp.) P0P56a docenten- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
docenten
- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
6 sp. Onderwijsvernieuwing en schoolontwikkeling P0R57A docenten docenten
Onderwijsvernieuwing en schoolontwikkeling (6 sp.) P0R57a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
5 sp. Gemeenschapseducatie en publieke pedagogiek P0S44A docenten docenten
Gemeenschapseducatie en publieke pedagogiek (5 sp.) P0S44a docenten docenten
5 sp. Didactiek van de lerarenopleiding P0P62A docenten docenten
Didactiek van de lerarenopleiding (5 sp.) P0P62a docenten docenten
5 sp. Educatieve erfgoedstudies P0S42A docenten docenten
Educatieve erfgoedstudies (3 sp.) P0S42a docenten docenten
Op verkenning in het Vlaams cultureel erfgoedveld (2 sp.) P0S43a docenten docenten
5 sp. Procesgerichte teamcoaching P0R27A docenten docenten
Procesgerichte teamcoaching (5 sp.) P0R27a docenten docenten
-
Stage
Alle studenten onderwijs- en vormingswetenschappen volgen de stage onderwijs- en vormingswetenschappen.
20 sp. Praktijk- en onderzoeksstage onderwijs- en vormingswetenschappen P0U86A docenten docenten
Stage onderwijs- en vormingswetenschappen (17 sp.) P0U86a docenten Begeleiding en casuïstiek stage onderwijs- en vormingswetenschappen (3 sp.) P0V98a docenten
-
Verbreding en verdieping
Studenten kiezen minstens twee opleidingsonderdelen uit de lijst. Eén opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het tweede semester van de eerste fase en één opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het tweede semester van de tweede fase.
De opleidingsonderdelen P0U87A ‘Ontwerpen van leeromgevingen’ en P0S40B ‘Ontwerpen van educatieve praktijken’ worden niet meer in dezelfde vorm ingericht. Reeds verworven credits voor deze opleidingsonderdelen blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel binnen de categorie ‘Verbreding en verdieping’. Studenten die toch (één van) deze OPO’s wensen op te nemen, moeten vanaf 2023-2024 de nieuwe variant(en) opnemen en vijf extra studiepunten in de keuzeruimte. Voor P0U87A ‘Ontwerpen van leeromgevingen’ is dat P0X88A ‘Designing Learning Environments’ (5 stp.) en voor P0S40B ‘Ontwerpen van educatieve praktijken’ is dat P0U17A ‘Designing Educational Practices’ (5 stp.). Studenten vinden deze nieuwe varianten terug onder de rubriek ‘Keuze’. Belangrijk om rekening mee te houden is dat beide opleidingsonderdelen afwisselend tweejaarlijks worden ingericht.10 sp. Diversiteit in onderwijs & educatieve praktijken P0U88A docenten- O.Agirdag (coördinator)
- L.De Haene
docenten
- O.Agirdag (coördinator)
- L.De Haene
Issues in Culture & Migration in Educational Relationships (5 sp.) P0Q68a docenten docenten
Onderwijs en diversiteit (5 sp.) P0U88a docenten docenten
10 sp. Ontwerpen van leeromgevingen P0U87A docenten- A.Raes (coördinator)
- N.
docenten
- A.Raes (coördinator)
- N.
Ontwerpen van leeromgevingen (10 sp.) P0U87a docenten- N.
docenten
- N.
10 sp. Ontwerpen van educatieve praktijken P0S40B docenten docenten
- M.Simons
- N.
- J.Vandenabeele (plaatsvervanger)
Designing Educational Practices (5 sp.) P0P60a docenten docenten
- M.Simons
- N.
- J.Vandenabeele (plaatsvervanger)
Labo: methoden, technieken en ontwerp (5 sp.) P0S40a docenten- M.Simons
- N.
docenten
- M.Simons
- N.
10 sp. Educatie, pedagogiek en samenleving: Wijsgerig-pedagogische theorievorming als maatschappelijke interventie P0U89A docenten docenten
- J.Vlieghe (coördinator)
- S.Ramaekers
- J.Vlieghe
Pedagogische cinematheek en theorievorming (5 sp.) P0U89a docenten docenten
Pedagogische bibliotheek en theorievorming (5 sp.) P0U90a docenten docenten
10 sp. Onderwijseffectiviteit en -evaluatie P0U91A docenten Educational Effectiveness (5 sp.) P0P43a docenten docenten
Meten en evalueren in onderwijs en opleiding (5 sp.) P0P57a docenten docenten
-
Keuze
Studenten vullen hun programma in de tweede fase aan tot minstens 120 studiepunten met opleidingsonderdelen uit deze keuzelijst of door een extra opleidingsonderdeel op te nemen uit de rubriek 'Verbreding en verdieping'. Eventueel kan in functie van de masterproef een opleidingsonderdeel buiten de keuzelijst worden opgelegd. In dat geval vult de student dit formulier in.
Deze keuzeopleidingsonderdelen worden aangeboden in verschillende opleidingen. Een overlapvrij uur- en examenrooster is daarom niet gegarandeerd.-
Onderwijsgerelateerde opleidingsonderdelen
Studenten kunnen het opleidingsonderdeel P0X88A ‘Designing Learning Environments’ NIET kiezen indien ze binnen de categorie ‘Verbreding en verdieping’ het opleidingsonderdeel P0U87A ‘Ontwerpen van leeromgevingen’ hebben opgenomen.
Studenten kunnen het opleidingsonderdeel P0U17A ‘Designing Educational Practices’ NIET kiezen indien ze binnen de categorie ‘Verbreding en verdieping’ het opleidingsonderdeel P0S40B ‘Ontwerpen van educatieve praktijken’ hebben opgenomen.
De opleidingsonderdelen P0X88A ‘Designing Learning Environments’ en P0U17A ‘Designing Educational Practices’ worden afwisselend tweejaarlijks ingericht.
S0D36A ‘Onderwijssociologie’ wordt niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor dit opleidingsonderdeel blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.6 sp. Issues in Teacher and School Development P0P35B docenten docenten
Issues in Teacher and School Development (6 sp.) P0P35a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
5 sp. Designing Educational Practices P0U17A docenten docenten
- M.Simons (coördinator)
- N.
- J.Vandenabeele (plaatsvervanger)
Designing Educational Practices (5 sp.) P0P60a docenten docenten
- M.Simons
- N.
- J.Vandenabeele (plaatsvervanger)
5 sp. Designing Learning Environments P0X88A docenten Designing Learning Environments (5 sp.) P0X88a docenten
-
Arbeidsgerelateerde opleidingsonderdelen
6 sp. Personeelspsychologie, deel 2 P0P83A docenten docenten
Personeelspsychologie, deel 2 (6 sp.) P0P83a docenten docenten
-
Sociaal- culturele opleidingsonderdelen
S0F75B 'Culture, Migration and Mobility', S0E08B 'Anthropology of social change: margins, performances and publics' en S0E62A ‘Gender en Diversiteit: wetenschap en zorg’ worden niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor deze opleidingsonderdelen blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.
4 sp. Development Cooperation S0B91A docenten docenten
Development Cooperation (4 sp.) S0B91a docenten docenten
3 sp. Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving H0O00A docenten- K.Van Acker (coördinator)
docenten
- K.Van Acker (coördinator)
Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (3 sp.) H0O00a docenten- K.Allacker
- K.Biedenkopf
- B.De Coninck
- J.Driesen
- J.Eyckmans
- G.Govers
- O.Honnay
- I.Nicaise
- T.Smits
- G.Storms
- K.Van Acker
- J.Van Bavel
- G.Van Calster
- N.Van Lipzig
- P.Vansteenwegen
6 sp. Inleiding in de kunsteducatie F4ZP2A docenten- N.
docenten
- N.
Inleiding in de kunsteducatie (6 sp.) F4ZP2a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Anthropology and Social Media S0K30A docenten docenten
Anthropology and Social Media (5 sp.) S0K30a docenten docenten
6 sp. Culture and Inequality S0K12B docenten docenten
Culture and Inequality (6 sp.) S0K12a docenten docenten
-
Orthopedagogische opleidingsonderdelen
Studenten mogen niet zowel de 4- als 3-studiepuntenvariant van ‘Thema’s uit de orthopedagogiek: leerstoornissen’ opnemen. Hetzelfde geldt voor de 4- en 5 studiepuntenvariant van ‘Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden’. Studenten die de bachelor in de pedagogische wetenschappen niet hebben gevolgd en graag ‘Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden’ opnemen, worden aangeraden de 5-studiepuntenvariant te kiezen.
4 sp. Thema's uit de gezinspedagogiek P0W89A docenten docenten
Thema's uit de gezinspedagogiek: college (4 sp.) P0W89a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen P0W90A docenten Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen: college (3 sp.) P0W90a docenten Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen: opdracht (1 sp.) P0W91a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen P0W93A docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: college (3 sp.) P0W92a docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: practicum (1 sp.) P0W93a docenten docenten
3 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen P0W92A docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: college (3 sp.) P0W92a docenten docenten
5 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden P0Q82B docenten docenten
Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: college (4 sp.) P0Q82a docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: opdracht (1 sp.) P0W88a docenten docenten
4 sp. Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden P0W94A docenten docenten
Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: college (4 sp.) P0Q82a docenten docenten
-
Schoolpsychologische opleidingsonderdelen
4 sp. Leer- en motivationele ontwikkeling P0W69A docenten docenten
- J.Spilt (coördinator)
- W.Schaeken
- H.Stuyck (plaatsvervanger)
- J.Spilt
Leer- en motivationele ontwikkeling: hoorcollege (4 sp.) P0W69a docenten docenten
- W.Schaeken
- H.Stuyck (plaatsvervanger)
- J.Spilt
4 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen P0W65A docenten docenten
Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (2 sp.) P0W65a docenten docenten
Opdracht Wegwijs in het Onderwijs (2 sp.) P0W66a docenten docenten
4 sp. Preventie: kinderen en jongeren P0W58A docenten docenten
Preventie: kinderen en jongeren (2 sp.) P0W58a docenten docenten
Preventie Kinderen en Jongeren: Groepsopdracht (2 sp.) P0W59a docenten docenten
-
Methodologische opleidingsonderdelen
S0C96A 'Survey-onderzoek en opiniepeilingen' en S0D53C 'Ethnographic Fieldwork: Analysis and Communication' worden niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor deze opleidingsonderdelen blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.
4 sp. Structural Equations G0B65A docenten docenten
Structural Equations (2 sp.) G0B65a docenten docenten
Deepening: Structural Equations (2 sp.) G0T87a docenten docenten
4 sp. Sampling Theory G0B72A docenten docenten
Sampling Theory (4 sp.) G0B72a docenten docenten
4 sp. Meta Analysis G0B75A docenten docenten
Systematic Reviews (1 sp.) G0S74a docenten docenten
Meta Analysis (3 sp.) G0B75a docenten docenten
4 sp. Concepts of Multilevel, Longitudinal and Mixed Models G0B76A docenten docenten
Concepts of Multilevel, Longitudinal and Mixed Models (4 sp.) G0B76a docenten docenten
4 sp. Systematic Reviews: Qualitative Evidence Synthesis P0T88A docenten docenten
Qualitative Evidence Synthesis (4 sp.) P0T88a docenten docenten
6 sp. Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten, met practicum P0M29B docenten- R.Janssen (coördinator)
- W.Vanpaemel
docenten
- R.Janssen (coördinator)
- W.Vanpaemel
Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten: hoorcollege (4 sp.) P0M29a docenten docenten
Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten: practicum (2 sp.) P0R86a docenten docenten
-
Universiteitsbrede opleidingsonderdelen
P0U05A ‘Interdiciplinary Project’ kan enkel toegevoegd worden aan het programma na goedkeuring. Neem hiervoor contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel.
-
-
-
Afstudeerrichting onderwijs- en vormingswetenschappen - nieuw programma (voor studenten gestart in 2023-2024 of later)
Studenten volgen alle opleidingsonderdelen uit de verplichte richtingsstam en de stage. Daarnaast kiezen ze in het tweede semester van de eerste fase een opleidingsonderdeel uit de rubriek 'Verbreding en verdieping'. In het tweede semester van de tweede fase kiezen studenten een tweede opleidingsonderdeel uit de rubriek ‘Verbreding en verdieping’ of vullen ze hun programma verder aan tot 120 studiepunten met opleidingsonderdelen uit de vaste keuzelijst.
-
Richtingsstam
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
De opleidingsonderdelen P0X88A ‘Designing Learning Environments’ en P0U17A ‘Designing Educational Practices’ worden afwisselend tweejaarlijks ingericht.5 sp. Educational Policy P0P42A docenten- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
docenten
- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
Educational Policy (5 sp.) P0P42a docenten- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
docenten
- M.Simons
- M.Berghmans (plaatsvervanger)
5 sp. Educational Psychology P0P56A docenten- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
docenten
- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
Educational Psychology (5 sp.) P0P56a docenten- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
docenten
- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
6 sp. Onderwijsvernieuwing en schoolontwikkeling P0R57A docenten docenten
Onderwijsvernieuwing en schoolontwikkeling (6 sp.) P0R57a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
5 sp. Gemeenschapseducatie en publieke pedagogiek P0S44A docenten docenten
Gemeenschapseducatie en publieke pedagogiek (5 sp.) P0S44a docenten docenten
5 sp. Didactiek van de lerarenopleiding P0P62A docenten docenten
Didactiek van de lerarenopleiding (5 sp.) P0P62a docenten docenten
5 sp. Designing Educational Practices P0U17A docenten docenten
- M.Simons (coördinator)
- N.
- J.Vandenabeele (plaatsvervanger)
Designing Educational Practices (5 sp.) P0P60a docenten docenten
- M.Simons
- N.
- J.Vandenabeele (plaatsvervanger)
5 sp. Designing Learning Environments P0X88A docenten Designing Learning Environments (5 sp.) P0X88a docenten 5 sp. Procesgerichte teamcoaching P0R27A docenten docenten
Procesgerichte teamcoaching (5 sp.) P0R27a docenten docenten
5 sp. Educatieve erfgoedstudies P0S42A docenten docenten
Educatieve erfgoedstudies (3 sp.) P0S42a docenten docenten
Op verkenning in het Vlaams cultureel erfgoedveld (2 sp.) P0S43a docenten docenten
-
Stage
Alle studenten onderwijs- en vormingswetenschappen volgen de stage onderwijs- en vormingswetenschappen.
20 sp. Praktijk- en onderzoeksstage onderwijs- en vormingswetenschappen P0U86A docenten docenten
Stage onderwijs- en vormingswetenschappen (17 sp.) P0U86a docenten Begeleiding en casuïstiek stage onderwijs- en vormingswetenschappen (3 sp.) P0V98a docenten
-
Verbreding en verdieping
Studenten kiezen minstens één opleidingsonderdeel uit de lijst. Dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het tweede semester van de eerste fase. Het tweede opleidingsonderdeel kan opgenomen worden in het tweede semester van de tweede fase.
10 sp. Diversiteit in onderwijs & educatieve praktijken P0U88A docenten- O.Agirdag (coördinator)
- L.De Haene
docenten
- O.Agirdag (coördinator)
- L.De Haene
Issues in Culture & Migration in Educational Relationships (5 sp.) P0Q68a docenten docenten
Onderwijs en diversiteit (5 sp.) P0U88a docenten docenten
10 sp. Educatie, pedagogiek en samenleving: Wijsgerig-pedagogische theorievorming als maatschappelijke interventie P0U89A docenten docenten
- J.Vlieghe (coördinator)
- S.Ramaekers
- J.Vlieghe
Pedagogische cinematheek en theorievorming (5 sp.) P0U89a docenten docenten
Pedagogische bibliotheek en theorievorming (5 sp.) P0U90a docenten docenten
10 sp. Onderwijseffectiviteit en -evaluatie P0U91A docenten Educational Effectiveness (5 sp.) P0P43a docenten docenten
Meten en evalueren in onderwijs en opleiding (5 sp.) P0P57a docenten docenten
-
Keuze
Studenten vullen hun programma in de tweede fase aan tot minstens 120 studiepunten met opleidingsonderdelen uit deze keuzelijst of door een extra opleidingsonderdeel op te nemen uit de rubriek 'Verbreding en verdieping'. Eventueel kan in functie van de masterproef een opleidingsonderdeel buiten de keuzelijst worden opgelegd. In dat geval vult de student dit formulier in.
Deze keuzeopleidingsonderdelen worden aangeboden in verschillende opleidingen. Een overlapvrij uur- en examenrooster is daarom niet gegarandeerd.-
Onderwijsgerelateerde opleidingsonderdelen
S0D36A ‘Onderwijssociologie’ wordt niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor dit opleidingsonderdeel blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.
6 sp. Issues in Teacher and School Development P0P35B docenten docenten
Issues in Teacher and School Development (6 sp.) P0P35a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
-
Arbeidsgerelateerde opleidingsonderdelen
6 sp. Personeelspsychologie, deel 2 P0P83A docenten docenten
Personeelspsychologie, deel 2 (6 sp.) P0P83a docenten docenten
-
Sociaal-culturele opleidingsonderdelen
S0E62A‘Gender en Diversiteit: wetenschap en zorg’ wordt niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor deze opleidingsonderdelen blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.
4 sp. Development Cooperation S0B91A docenten docenten
Development Cooperation (4 sp.) S0B91a docenten docenten
3 sp. Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving H0O00A docenten- K.Van Acker (coördinator)
docenten
- K.Van Acker (coördinator)
Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (3 sp.) H0O00a docenten- K.Allacker
- K.Biedenkopf
- B.De Coninck
- J.Driesen
- J.Eyckmans
- G.Govers
- O.Honnay
- I.Nicaise
- T.Smits
- G.Storms
- K.Van Acker
- J.Van Bavel
- G.Van Calster
- N.Van Lipzig
- P.Vansteenwegen
6 sp. Inleiding in de kunsteducatie F4ZP2A docenten- N.
docenten
- N.
Inleiding in de kunsteducatie (6 sp.) F4ZP2a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Anthropology and Social Media S0K30A docenten docenten
Anthropology and Social Media (5 sp.) S0K30a docenten docenten
6 sp. Culture and Inequality S0K12B docenten docenten
Culture and Inequality (6 sp.) S0K12a docenten docenten
-
Orthopedagogische opleidingsonderdelen
Studenten mogen niet zowel de 4- als 3-studiepuntenvariant van ‘Thema’s uit de orthopedagogiek: leerstoornissen’ opnemen. Hetzelfde geldt voor de 4- en 5 studiepuntenvariant van ‘Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden’. Studenten die de bachelor in de pedagogische wetenschappen niet hebben gevolgd en graag ‘Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden’ opnemen, worden aangeraden de 5-studiepuntenvariant te kiezen.
5 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden P0Q82B docenten docenten
Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: college (4 sp.) P0Q82a docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: opdracht (1 sp.) P0W88a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de gezinspedagogiek P0W89A docenten docenten
Thema's uit de gezinspedagogiek: college (4 sp.) P0W89a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen P0W90A docenten Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen: college (3 sp.) P0W90a docenten Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen: opdracht (1 sp.) P0W91a docenten docenten
3 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen P0W92A docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: college (3 sp.) P0W92a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen P0W93A docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: college (3 sp.) P0W92a docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: practicum (1 sp.) P0W93a docenten docenten
4 sp. Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden P0W94A docenten docenten
Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: college (4 sp.) P0Q82a docenten docenten
-
Schoolpsychologische opleidingsonderdelen
4 sp. Preventie: kinderen en jongeren P0W58A docenten docenten
Preventie: kinderen en jongeren (2 sp.) P0W58a docenten docenten
Preventie Kinderen en Jongeren: Groepsopdracht (2 sp.) P0W59a docenten docenten
4 sp. Leer- en motivationele ontwikkeling P0W69A docenten docenten
- J.Spilt (coördinator)
- W.Schaeken
- H.Stuyck (plaatsvervanger)
- J.Spilt
Leer- en motivationele ontwikkeling: hoorcollege (4 sp.) P0W69a docenten docenten
- W.Schaeken
- H.Stuyck (plaatsvervanger)
- J.Spilt
4 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen P0W65A docenten docenten
Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (2 sp.) P0W65a docenten docenten
Opdracht Wegwijs in het Onderwijs (2 sp.) P0W66a docenten docenten
-
Methodologische opleidingsonderdelen
4 sp. Structural Equations G0B65A docenten docenten
Structural Equations (2 sp.) G0B65a docenten docenten
Deepening: Structural Equations (2 sp.) G0T87a docenten docenten
4 sp. Sampling Theory G0B72A docenten docenten
Sampling Theory (4 sp.) G0B72a docenten docenten
4 sp. Meta Analysis G0B75A docenten docenten
Systematic Reviews (1 sp.) G0S74a docenten docenten
Meta Analysis (3 sp.) G0B75a docenten docenten
4 sp. Concepts of Multilevel, Longitudinal and Mixed Models G0B76A docenten docenten
Concepts of Multilevel, Longitudinal and Mixed Models (4 sp.) G0B76a docenten docenten
4 sp. Systematic Reviews: Qualitative Evidence Synthesis P0T88A docenten docenten
Qualitative Evidence Synthesis (4 sp.) P0T88a docenten docenten
6 sp. Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten, met practicum P0M29B docenten- R.Janssen (coördinator)
- W.Vanpaemel
docenten
- R.Janssen (coördinator)
- W.Vanpaemel
Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten: hoorcollege (4 sp.) P0M29a docenten docenten
Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten: practicum (2 sp.) P0R86a docenten docenten
-
Universiteitsbrede opleidingsonderdelen
P0U05A 'Interdiciplinary Project' kan enkel worden toegevoegd aan het programma na goedkeuring. Neem hiervoor contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel.
-
Korte mobiliteit
Studenten kunnen deelnemen aan verschillende initiatieven voor korte mobiliteit. Meer informatie over dit opleidingsonderdeel vind je terug op de volgende webpagina: https://ppw.kuleuven.be/internationalisering/summer-schools/korte-mobiliteiten
4 sp. Internationale zomerschool in de psychologie en pedagogische wetenschappen P0W80A docenten docenten
Internationale zomerschool in de psychologie en pedagogische wetenschappen (4 sp.) P0W80a docenten
-
-
-
Afstudeerrichting orthopedagogiek
Studenten volgen verplicht alle opleidingsonderdelen uit de richtingsstam en kiezen minstens vier opleidingsonderdelen uit de rubriek ‘Verbreding en verdieping’. Daarnaast nemen ze voor minstens acht studiepunten opleidingsonderdelen op uit de vaste keuzelijst en/of de rubriek 'Verbreding en verdieping'. In de tweede fase volgen studenten een stage en het stageflankerend aanbod.
-
Richtingsstam
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
Studenten die reeds een credit behaalden of tolerantie inzetten voor P0L60A 'Menselijke erfelijkheidsleer' in de bacheloropleiding, mogen de nieuwe 3-studiepuntenvariant P0W79A niet opnemen. Zij nemen in de plaats een extra keuzeopleidingsonderdeel op.7 sp. Diagnostiek en interventies in de orthopedagogische hulpverlening: grondslagen P0W96A docenten docenten
- D.Baeyens (coördinator)
- L.Geeraert
- I.Noens
- S.Vandesande (plaatsvervanger)
Diagnostiek en interventies in de orthopedagogische hulpverlening: grondslagen (7 sp.) P0W96a docenten docenten
- D.Baeyens
- L.Geeraert
- I.Noens
- S.Vandesande (plaatsvervanger)
3 sp. Menselijke erfelijkheidsleer P0W79A docenten docenten
Menselijke erfelijkheidsleer (3 sp.) P0W79a docenten docenten
4 sp. Recht voor klinisch psychologen en orthopedagogen P0W40A docenten Recht voor klinisch psychologen en orthopedagogen (4 sp.) P0W40a docenten 3 sp. Hulpverlening en culturele diversiteit P0W41A docenten docenten
- L.De Haene (coördinator)
- J.De Leersnyder
- P.Meurs
Hulpverlening en culturele diversiteit (3 sp.) P0W41a docenten docenten
5 sp. Diagnostiek en interventies in de orthopedagogische hulpverlening: domeinspecifieke vaardigheden P0W87A docenten Diagnostiek en interventies in de orthopedagogische hulpverlening: domeinspecifieke vaardigheden (5 sp.) P0W87a docenten
-
Verbreding en verdieping
Studenten kiezen minstens vier opleidingsonderdelen uit de lijst van verbredende/verdiepende thema-opleidingsonderdelen.
4 sp. Thema's uit de gezinspedagogiek P0W89A docenten docenten
Thema's uit de gezinspedagogiek: college (4 sp.) P0W89a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen P0W90A docenten Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen: college (3 sp.) P0W90a docenten Thema's uit de orthopedagogiek: gedrags- en opvoedingsproblemen: opdracht (1 sp.) P0W91a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen P0W93A docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: college (3 sp.) P0W92a docenten docenten
Thema's uit de orthopedagogiek: leerstoornissen: practicum (1 sp.) P0W93a docenten docenten
4 sp. Thema's uit de orthopedagogiek: handicap en ontwikkelingsstoornissen P0W97A docenten Thema's uit de orthopedagogiek: handicap en ontwikkelingsstoornissen: college (3 sp.) P0W97a docenten Thema's uit de orthopedagogiek: handicap en ontwikkelingsstoornissen: opdracht (1 sp.) P0W98a docenten 4 sp. Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden P0W94A docenten docenten
Thema’s uit de orthopedagogiek: onderwijs aan kinderen met specifieke noden: college (4 sp.) P0Q82a docenten docenten
-
Stage en stageflankerend aanbod
Studenten kiezen één van beide stages (een praktijkstage of een onderzoeksstage) en de daaraan verbonden opleidingsonderdelen.
Studenten die aanspraak willen maken op een erkenning als klinisch orthopedagoog, nemen de praktijkstage op. Lees hier meer informatie over de wettelijke erkenning van de klinische orthopedagoog.-
Praktijkstage
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
De opleidingsonderdelen P0X26A, P0X27A, P0X28A, P0X29A, P0X30A, P0X31A en P0X69A worden niet meer aangeboden. Reeds verworven credits voor deze opleidingsonderdelen blijven gelden. Indien je reeds slaagde voor één van deze opleidingsonderdelen, dien je P0X25X ‘Evidence-based practice en practice-based evidence’ dus niet meer op te nemen. -
Onderzoeksstage
-
Plicht
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
30 sp. Onderzoeksstage in de orthopedagogiek P0X33A docenten docenten
Onderzoeksstage in de orthopedagogiek (30 sp.) P0X33a docenten docenten
3 sp. Algemene orthopedagogiek, deontologie en beroepsethiek P0X24A docenten docenten
Algemene orthopedagogiek, deontologie en beroepsethiek (3 sp.) P0X24a docenten docenten
-
Stagegerelateerde opleidingsonderdelen
Studenten die kiezen voor P0X33A ‘Onderzoeksstage in de orthopedagogiek’ nemen in samenspraak met hun stagebegeleider voor minstens 12 studiepunten extra keuzeopleidingsonderdelen op ter theoretische en/of methodologische verdieping van hun stage. Ze selecteren deze opleidingsonderdelen in onderstaande keuzelijst en/of in hun ISP via ‘vrij selecteren uit het onderwijsaanbod’.
-
-
-
Keuze
Studenten vullen hun programma aan met opleidingsonderdelen uit deze keuzelijst en/of door extra opleidingsonderdelen op te nemen uit de rubriek 'Verbreding en verdieping' tot het totaal van de opleiding minimum 120 studiepunten bedraagt. Eventueel kan in functie van de masterproef een opleidingsonderdeel buiten de keuzelijst worden opgelegd. In dat geval vult de student dit formulier in.
Deze keuzeopleidingsonderdelen worden aangeboden in verschillende opleidingen. Een overlapvrij uur- en examenrooster is daarom niet gegarandeerd.-
Gedrags- en opvoedingsproblemen
Studenten kunnen uit onderstaande lijst opleidingsonderdelen als keuze opnemen voor zover ze nog geen credit of tolerantie voor het opleidingsonderdeel behaalden in de bachelor in de pedagogische wetenschappen of in de bachelor in de onderwijskunde of één van de verkorte programma’s van deze opleidingen.
P0W61A 'Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 2' bouwt verder op P0V86A ‘Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 1’. Studenten die enkel P0W61A willen opnemen, worden aangeraden eventuele noodzakelijke voorkennis zelfstandig te verwerven.4 sp. Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 2 P0W61A docenten docenten
Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 2 (4 sp.) P0W61a docenten docenten
4 sp. Developmental Psychopathology P0S88A docenten- P.Bijttebier
- C.Samaey (plaatsvervanger)
docenten
- P.Bijttebier
- C.Samaey (plaatsvervanger)
Developmental Psychopathology (4 sp.) P0S88a docenten- P.Bijttebier
- C.Samaey (plaatsvervanger)
docenten
- P.Bijttebier
- C.Samaey (plaatsvervanger)
6 sp. Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht C01A7B docenten docenten
- J.Put (coördinator)
- S.Pleysier
- J.Put
Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht (6 sp.) C01A7a docenten docenten
4 sp. Relatie- en gezinstherapie E00M8A docenten docenten
Relatie- en gezinstherapie (4 sp.) E00M8a docenten docenten
4 sp. Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 1 P0V86A docenten docenten
Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 1 (4 sp.) P0V86a docenten docenten
4 sp. Gedragstherapie P0Q09A docenten- D.Hermans (coördinator)
- S.Van der Oord
docenten
- D.Hermans (coördinator)
- S.Van der Oord
Gedragstherapie (4 sp.) P0Q09a docenten docenten
4 sp. Psychodynamische therapie: Kinderen en jongeren P0W62A docenten docenten
- S.Malcorps (coördinator)
- B.Lowyck
- P.Luyten
- S.Malcorps (plaatsvervanger)
- N.Vliegen
Basisprincipes van psychodynamisch werken (1.5 sp.) P0W62a docenten docenten
- B.Lowyck
- P.Luyten
- S.Malcorps (plaatsvervanger)
- N.Vliegen
Psychodynamisch werken met kinderen, jongeren en gezinnen (2.5 sp.) P0W63a docenten docenten
4 sp. Cliëntgerichte psychotherapie: Kinderen en jongeren P0W64A docenten docenten
Cliëntgerichte psychotherapie (3 sp.) P0W45a docenten docenten
Specifieke cliëntgerichte toepassingen bij kinderen en jongeren (1 sp.) P0W64a docenten docenten
4 sp. Sociale interacties op school P0W67A docenten- J.Spilt (coördinator)
- K.Verschueren
docenten
- J.Spilt (coördinator)
- K.Verschueren
Sociale interacties op school: hoorcollege (3 sp.) P0W67a docenten docenten
Sociale interacties op school: opdracht (1 sp.) P0W68a docenten docenten
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg C01A8A docenten docenten
Gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg (5 sp.) C01A8a docenten docenten
4 sp. Inleiding tot de ziekteleer van het kind P0M64A docenten- K.Allegaert (coördinator)
- J.Toelen
docenten
- K.Allegaert (coördinator)
- J.Toelen
Inleiding tot de ziekteleer van het kind (4 sp.) P0M64a docenten docenten
4 sp. Volwassenenpsychiatrie P0Q24A docenten docenten
- E.Vrieze (coördinator)
- S.Claes
- D.De Wachter
- E.Vrieze
Volwassenenpsychiatrie (4 sp.) P0Q24a docenten docenten
4 sp. Inleiding tot de klinische seksuologie E09L1B docenten docenten
Inleiding tot de klinische seksuologie (4 sp.) E09L1a docenten docenten
3 sp. Inleiding tot de seksuele pedagogiek E00M2B docenten docenten
Inleiding tot de seksuele pedagogiek (3 sp.) E00M2a docenten docenten
-
Handicaps en ontwikkelingsstoornissen
Studenten kunnen uit onderstaande lijst opleidingsonderdelen als keuze opnemen voor zover ze nog geen credit of tolerantie voor het opleidingsonderdeel behaalden in de bachelor in de pedagogische wetenschappen of in de bachelor in de onderwijskunde of één van de verkorte programma's van deze opleidingen.
E0H33A 'Gehoorbegeleiding: uitbreiding' werd Engelstalig en wijzigde van titel, namelijk ‘Auditory Rehabilitation: Advanced’. Studenten mogen dit opleidingsonderdeel opnemen zonder te voldoen aan de volgtijdelijkheidsvoorwaarden. Studenten moeten wel bereid zijn eventuele noodzakelijke voorkennis zelfstandig te verwerven. Ze kunnen dit opleidingsonderdeel laten opnemen in hun ISP door middel van het formulier ter overruling van de volgtijdelijkheid dat terug te vinden is op het studentenportaal.
L09M5A 'Psychosocial Aspects of Disability' wordt niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor dit opleidingsonderdeel blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.4 sp. Topics in de klinische neuropsychologie P0W54A docenten- C.Gillebert (coördinator)
- E.Ortibus
docenten
- C.Gillebert (coördinator)
- E.Ortibus
Topics in de klinische neuropsychologie (4 sp.) P0W54a docenten docenten
4 sp. Taalontwikkeling E01M4A docenten- H.Smessaert (coördinator)
- I.Zink
docenten
- H.Smessaert (coördinator)
- I.Zink
Inleidende begrippen Algemene en Nederlandse Taalkunde (0.5 sp.) E01N4a docenten docenten
Taalontwikkeling: hoorcollege (3.5 sp.) E0F22a docenten docenten
4 sp. Zorgtraject taalontwikkeling E9XE7A docenten docenten
Zorgtraject taalontwikkeling (4 sp.) E02C1a docenten docenten
4 sp. Zorgtraject verworven spraak en taal, logopedisch deel E0H31A docenten docenten
Zorgtraject verworven spraak en taal: logopedisch deel (3 sp.) E0F47a docenten docenten
Zorgtraject verworven spraak en taal: logopedisch deel - practicum (1 sp.) E0F48a docenten docenten
4 sp. Auditory Rehabilitation: Advanced E0H33A docenten- A.van Wieringen (coördinator)
docenten
- A.van Wieringen (coördinator)
Advanced Hearing Rehabilitation (3.5 sp.) E0F86a docenten docenten
Hearing Rehabilitation: Practicals (0.5 sp.) E0G17a docenten docenten
4 sp. Gedragstherapie P0Q09A docenten- D.Hermans (coördinator)
- S.Van der Oord
docenten
- D.Hermans (coördinator)
- S.Van der Oord
Gedragstherapie (4 sp.) P0Q09a docenten docenten
4 sp. Inleiding tot de ziekteleer van het kind P0M64A docenten- K.Allegaert (coördinator)
- J.Toelen
docenten
- K.Allegaert (coördinator)
- J.Toelen
Inleiding tot de ziekteleer van het kind (4 sp.) P0M64a docenten docenten
4 sp. Volwassenenpsychiatrie P0Q24A docenten docenten
- E.Vrieze (coördinator)
- S.Claes
- D.De Wachter
- E.Vrieze
Volwassenenpsychiatrie (4 sp.) P0Q24a docenten docenten
4 sp. Inleiding tot de klinische seksuologie E09L1B docenten docenten
Inleiding tot de klinische seksuologie (4 sp.) E09L1a docenten docenten
3 sp. Inleiding tot de seksuele pedagogiek E00M2B docenten docenten
Inleiding tot de seksuele pedagogiek (3 sp.) E00M2a docenten docenten
-
Leerlingenbegeleiding en leerstoornissen
Studenten kunnen uit onderstaande lijst opleidingsonderdelen als keuze opnemen voor zover ze nog geen credit of tolerantie voor het opleidingsonderdeel behaalden in de bachelor in de pedagogische wetenschappen of in de bachelor in de onderwijskunde of één van de verkorte programma's van deze opleidingen.
4 sp. Topics in Psychonomic Science P0P75A docenten docenten
- B.Reynvoet (coördinator)
- R.Krampe
- B.Reynvoet
- W.Schaeken
- J.Wagemans
Topics in Psychonomic Science (4 sp.) P0P75a docenten 4 sp. Taalontwikkeling E01M4A docenten- H.Smessaert (coördinator)
- I.Zink
docenten
- H.Smessaert (coördinator)
- I.Zink
Inleidende begrippen Algemene en Nederlandse Taalkunde (0.5 sp.) E01N4a docenten docenten
Taalontwikkeling: hoorcollege (3.5 sp.) E0F22a docenten docenten
4 sp. Zorgtraject taalontwikkeling E9XE7A docenten docenten
Zorgtraject taalontwikkeling (4 sp.) E02C1a docenten docenten
4 sp. Zorgtraject verworven spraak en taal, logopedisch deel E0H31A docenten docenten
Zorgtraject verworven spraak en taal: logopedisch deel (3 sp.) E0F47a docenten docenten
Zorgtraject verworven spraak en taal: logopedisch deel - practicum (1 sp.) E0F48a docenten docenten
4 sp. Preventie: kinderen en jongeren P0W58A docenten docenten
Preventie: kinderen en jongeren (2 sp.) P0W58a docenten docenten
Preventie Kinderen en Jongeren: Groepsopdracht (2 sp.) P0W59a docenten docenten
4 sp. Sociale interacties op school P0W67A docenten- J.Spilt (coördinator)
- K.Verschueren
docenten
- J.Spilt (coördinator)
- K.Verschueren
Sociale interacties op school: hoorcollege (3 sp.) P0W67a docenten docenten
Sociale interacties op school: opdracht (1 sp.) P0W68a docenten docenten
4 sp. Leer- en motivationele ontwikkeling P0W69A docenten docenten
- J.Spilt (coördinator)
- W.Schaeken
- H.Stuyck (plaatsvervanger)
- J.Spilt
Leer- en motivationele ontwikkeling: hoorcollege (4 sp.) P0W69a docenten docenten
- W.Schaeken
- H.Stuyck (plaatsvervanger)
- J.Spilt
4 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen P0W65A docenten docenten
Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (2 sp.) P0W65a docenten docenten
Opdracht Wegwijs in het Onderwijs (2 sp.) P0W66a docenten docenten
5 sp. Mathematics and Language Education P0L36A docenten docenten
- J.Torbeyns (coördinator)
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
Mathematics and Language Education: Lectures (5 sp.) P0R44a docenten docenten
- J.Torbeyns
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
-
Onderwijs- en vormingswetenschappen
5 sp. Educational Psychology P0P56A docenten- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
docenten
- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
Educational Psychology (5 sp.) P0P56a docenten- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
docenten
- W.Van Dooren
- S.Lem (plaatsvervanger)
5 sp. Educatieve erfgoedstudies P0S42A docenten docenten
Educatieve erfgoedstudies (3 sp.) P0S42a docenten docenten
Op verkenning in het Vlaams cultureel erfgoedveld (2 sp.) P0S43a docenten docenten
5 sp. Issues in Culture & Migration in Educational Relationships P0Q68A docenten docenten
Issues in Culture & Migration in Educational Relationships (5 sp.) P0Q68a docenten docenten
5 sp. Onderwijs en Diversiteit P0V23A docenten docenten
Onderwijs en diversiteit (5 sp.) P0U88a docenten docenten
5 sp. Didactiek van de lerarenopleiding P0P62A docenten docenten
Didactiek van de lerarenopleiding (5 sp.) P0P62a docenten docenten
-
Methodologische opleidingsonderdelen
S0C96A 'Survey-onderzoek en opiniepeilingen' en S0D53C 'Ethnographic Fieldwork: Analysis and Communication' worden niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor deze opleidingsonderdelen blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.
4 sp. Structural Equations G0B65A docenten docenten
Structural Equations (2 sp.) G0B65a docenten docenten
Deepening: Structural Equations (2 sp.) G0T87a docenten docenten
4 sp. Sampling Theory G0B72A docenten docenten
Sampling Theory (4 sp.) G0B72a docenten docenten
4 sp. Meta Analysis G0B75A docenten docenten
Systematic Reviews (1 sp.) G0S74a docenten docenten
Meta Analysis (3 sp.) G0B75a docenten docenten
4 sp. Concepts of Multilevel, Longitudinal and Mixed Models G0B76A docenten docenten
Concepts of Multilevel, Longitudinal and Mixed Models (4 sp.) G0B76a docenten docenten
4 sp. Systematic Reviews: Qualitative Evidence Synthesis P0T88A docenten docenten
Qualitative Evidence Synthesis (4 sp.) P0T88a docenten docenten
6 sp. Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten, met practicum P0M29B docenten- R.Janssen (coördinator)
- W.Vanpaemel
docenten
- R.Janssen (coördinator)
- W.Vanpaemel
Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten: hoorcollege (4 sp.) P0M29a docenten docenten
Psychometrie en constructie van psychodiagnostische instrumenten: practicum (2 sp.) P0R86a docenten docenten
-
Universiteitsbrede vrije keuze
S0E62A ‘Gender en diversiteit: wetenschap en zorg’ wordt niet meer ingericht. Reeds verworven credits voor dit opleidingsonderdeel blijven gelden als keuzeopleidingsonderdeel.
6 sp. Psychology, Law and Criminal Justice C09C2A docenten- N.
- H.Otgaar (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- H.Otgaar (plaatsvervanger)
Psychology, Law and Criminal Justice (6 sp.) C09C2a docenten- N.
- H.Otgaar (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- H.Otgaar (plaatsvervanger)
4 sp. Lectures in Psychological Science (LIPS) P0R60A docenten docenten
Lectures in Psychological Science (LIPS) (4 sp.) P0R60a docenten docenten
3 sp. Medische sociologie E08F2A docenten docenten
Medische sociologie (3 sp.) E08F2a docenten docenten
4 sp. Seksualiteit in perspectief E08X5A docenten Seksualiteit in perspectief (4 sp.) E08X5a docenten 4 sp. Lessen voor de 21ste eeuw W0AE0A docenten docenten
- B.Pattyn (coördinator)
- F.Vermeiren (plaatsvervanger)
- P.d'Hoine
Lessen voor de 21ste eeuw (4 sp.) W0AE0a docenten docenten
- B.Pattyn
- F.Vermeiren (plaatsvervanger)
- P.d'Hoine
4 sp. Genderstudies S0B88A docenten- V.Draulans
- S.Murru (plaatsvervanger)
docenten
- V.Draulans
- S.Murru (plaatsvervanger)
Genderstudies (4 sp.) S0B88a docenten- V.Draulans
- S.Murru (plaatsvervanger)
docenten
- V.Draulans
- S.Murru (plaatsvervanger)
-
Korte mobiliteit
Studenten kunnen deelnemen aan verschillende initiatieven voor korte mobiliteit. Meer informatie over dit opleidingsonderdeel vind je terug op de volgende webpagina: https://ppw.kuleuven.be/internationalisering/summer-schools/korte-mobiliteiten
4 sp. Internationale zomerschool in de psychologie en pedagogische wetenschappen P0W80A docenten docenten
Internationale zomerschool in de psychologie en pedagogische wetenschappen (4 sp.) P0W80a docenten
-
-
-