Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (B-KUL-H0O00A)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

De hoofddoelstelling van dit vak is dat de studenten de nodige kennis (en vaardigheden) verwerven met betrekking tot de ‘staat van de planeet’. Daarvoor zetten we in op de volgende concrete leerresultaten:

  • Studenten zijn op de hoogte van de stand van zaken m.b.t. de voornaamste problemen waarmee de globale samenleving wordt geconfronteerd. Zij beschikken over de nodige parate kennis (ook kwantitatief) en zijn in staat om nieuwe informatie, op basis van deze kennis, inzichtelijk te interpreteren.
  • Zij kunnen een op feiten en rationale afwegingen gebaseerd standpunt innemen m.b.t. de voornaamste thema’s van de duurzaamheidsproblematiek. Hierbij kunnen zij, waar nodig, ook het cruciale cijfermateriaal correct interpreteren.
  • Studenten zijn zich bewust van het feit dat de wereld voortdurend in evolutie is en hebben de reflex om, wanneer nodig hun kennis bij te werken door het opzoeken en interpreteren van recent, relevant feitenmateriaal.
  • Zij hebben inzicht in de samenhang tussen de verschillende problematieken en zijn in staat om, als ze een standpunt innemen m.b.t. een bepaald thema, de samenhang met andere thema’s te duiden, waar mogelijk vanuit een systeemgebaseerde benadering.
  • Studenten kennen de implicaties van verschillende oplossingsstrategieën voor elk van de behandelde thema’s. Ook hier kunnen ze de samenhang met andere thema’s duiden, waar mogelijk vanuit een systeemgebaseerde benadering.
  • Studenten begrijpen waarom mensen dikwijls verkeerde denkbeelden koesteren (en welke de voornaamste zijn) en weten hier in een debat mee om te gaan.

 

De vormingsdoelen kunnen als volgt geformuleerd worden:

  • Studenten hebben de reflex ontwikkeld om uitspraken rond de behandelde thema’s kritisch te benaderen en te verifiëren aan de hand van recente informatie en inzichten, ook kwantitatief indien dat nodig is.
  • Studenten zijn in staat om informatie die hen bereikt i.v.m. de besproken thema’s te toetsen aan hun eigen kennis en kunnen de redenen formuleren waarom informatie al dan niet correct is.
  • Studenten hebben ook een ‘systeemreflex’ ontwikkeld: zij gaan, wanneer de behandelde thema’s besproken worden, spontaan op zoek naar de samenhang met andere thema’s en wegen uitspraken of standpunten niet enkel af ten opzichte van de kosten/benefits voor de thematiek in kwestie maar hebben oog voor het grotere geheel.

Geen specifieke voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H04M8A : Interdisciplinair college duurzame ontwikkeling (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (B-KUL-H0O00a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semester
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

In deze lessenreeks worden globale duurzaamheidsuitdagingen ontrafeld, waarbij we de uitdagingen bekijken vanuit een globaal perspectief. De volgende thema’s worden behandeld:

  • "planetary boundaries" en klimaat
  • Biodiversiteit en landgebruik
  • Bevolkingsdemografie en globale gezondheid
  • Voedsel en water
  • Energie
  • Grondstoffen en circulaire economie
  • Urbanisatie en mobiliteit
  • Sociale en economische ongelijkheid
  • Migratie en diversiteit
  • Ethische, culturele en psychologische dimensies van globale veranderingen
  • Economie van duurzame ontwikkeling
  • Globale governance

 

Elke les wordt verzorgd door één of meerdere docenten uit de betrokken discipline.

Het studiemateriaal zal bestaan uit de slidesets van de verschillende lesgevers die op een zo uniform mogelijke manier worden vormgegeven. Er wordt ook een Engelstalige versie van de slides gemaakt. Verder ondersteunen we het leerproces via digitale middelen zoals kennisclips zodat ook studenten die het Nederlands niet machtig zijn het vak via zelfstudie kunnen opnemen.

Het OPO zal in het Nederlands gedoceerd worden. Wel zoeken we, op wat langere termijn, naar een oplossing om ook niet-Nederlandstalige studenten het OPO te laten volgen door het aanbieden van Engelstalig digitaal lesmateriaal.

Het vak bestaat uit 12 lessen van twee uur die elk 1-2 thema’s behandelen. De lessen zullen interactief worden opgevat, o.a. door de studenten bij het begin te bevragen (met behulp van Poll Everywhere) over hun huidige kennis en hierover met hen in gesprek te gaan. Ook tijdens de les zullen regelmatig vragen gesteld worden en zal aan de studenten gevraagd worden om kleine oefeningen te maken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (B-KUL-H2O00a)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Het examen is een casusgebaseerd schriftelijk meerkeuzevraag examen met giscorrectie.

De tweede examenkans zal dezelfde vorm hebben als de eerste.