Gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg (B-KUL-C01A8A)
Doelstellingen
Leerdoelen
• Kennen: verwerven van kennis en inzicht betreffende de specifieke relatie tussen persoonlijkheid, psychopathologie en daderschap. De student moet zich grondig vertrouwd maken met de belangrijke psychiatrische ziektebeelden en met een aantal specifieke probleemgebieden. Naast het verwerven van inzicht in deze complexe fenomenen, verwerft de student kennis over de behandelingsmogelijkheden, met inbegrip van de kaders van de gedwongen opname en de internering (ontoerekeningsvatbaarheid). Wat de behandelingsmogelijkheden in de diverse sectoren betreft (ambulant en residentieel), verwerft de student een grondige kennis van het wettelijke en het institutionele kader.
• Kunnen: in staat zijn om het specifieke verband tussen de belangrijkste psychische stoornissen en daderschap te duiden en om de specifieke criminologische deeltaak in een multidisciplinair team binnen de gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg te onderkennen. Men dient ook zelfstandig de beschikbare wetenschappelijke bronnen in dit domein te kunnen raadplegen.
• Houding: actieve en kritische houding ten aanzien van het functioneren van de gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg en de plaats van de criminoloog daarin.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten:
• De student kan ontwikkelingen in het criminologische domein situeren, analyseren en evalueren vanuit een geïntegreerd gedragswetenschappelijk, juridisch en institutioneel perspectief.
• De student kan kritisch reflecteren over de betrokken sociaal-ethische vraagstukken.
• De student beschikt over een grondige basiskennis van theorieën en wetenschappelijk onderzoek inzake (de)criminaliseringsprocessen en inzake het fenomeen, de verklaring en aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
Begintermen
• Kennen: een basiskennis verworven hebben met betrekking tot: Inleiding tot de criminologie, Inleiding tot de psychologische en criminologische psychologie, Beginselen van strafrecht en strafprocesrecht.
• Kunnen: geen specifieke vaardigheden.
• Houding: geïnteresseerd en kritisch.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (Leuven) 83 sp.
- Schakelprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor bachelors in de maatschappelijke veiligheid) (Leuven) 63 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor academische bachelors en masters, studiegebieden psychologie, pedagogische wetenschappen, communicatiewetenschappen en politieke wetenschappen en de sociologie) (Leuven) 40 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (verkort programma) (Leuven) 130 sp.
- Master in de gespecialiseerde studies in de praktische theologie: academische pastoraatsopleiding (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor alle academische bachelors en masters) (Leuven) 63 sp.
- Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting orthopedagogiek) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg (B-KUL-C01A8a)
Inhoud
In het eerste deel van de cursus worden de in forensiche context relevante psychiatrische ziektebeelden besproken en worden verbanden gelegd met het plegen van misdrijven en de ontwikkeling van een delinquente carrière. Hier krijgt men het antwoord op onder meer de volgende vragen: Welke psychische stoornissen verhogen de kans op delinquent gedrag? Welke psychische stoornissen maken mensen kwetsbaarder voor daderschap? Welke contextfactoren verhogen of verminderen de kans op crimineel gedrag?
In een tweede deel worden enkele specifieke probleemdomeinen besproken zoals verslaving en seksueel overschrijdend gedrag. Daarbij wordt ook steeds ingegaan op de behandelingsmogelijkheden.
In een derde deel komt de gespecialiseerde diagnostiek aan bod: indicatiestelling, risicotaxatie, risicomanagement en de ‘pro justitia’ rapportage (het forensisch psychiatrisch deskundigheidsonderzoek).
Een vierde deel van de cursus is gewijd aan dwingende interventies ten aanzien van personen met een ernstige psychiatrische kwetsbaarheid, met name de gedwongen opname en de internering. Hierbij wordt tevens aandacht besteed aan de wettelijke en institutionele kaders.
Studiemateriaal
- Inhoud hoorcolleges
- Slides
- Cursustekst
- Wetenschappelijke literatuur ter beschikking gesteld via Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege met aanmoediging om actief deel te nemen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Gerechtelijke geestelijke gezondheidszorg (B-KUL-C21A8a)
Toelichting
Er worden meerkeuzevragen en enkele open vragen gesteld. Deze vragen zijn gericht op accurate kennis, toepassing en/of kritische reflectie. De meerkeuzevragen worden verbeterd met giscorrectie.