Bachelor handelsingenieur (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor handelsingenieur.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De opleiding Bachelor handelsingenieur verwacht dat de studenten bepaalde kennis, vaardigheden en attitudes verwerven en formuleert daarom volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

De afgestudeerde kent en begrijpt de kernbegrippen, theorieën en modellen van de economische wetenschap en gebruikt deze om bedrijfseconomische problemen te analyseren.

De afgestudeerde beschikt over kennis van en inzicht in de verschillende domeinen van het bedrijfsmanagement en de samenhang ertussen en kan deze gericht gebruiken bij de analyseren het oplossen van problemen in een gestructureerde en eenvoudige bedrijfscontext.

De afgestudeerde kan primaire (productie- en operationele), besturende (management), en ondersteunende processen uitwerken en aansturen met het oog op de optimale werking van een onderneming.

De afgestudeerde is in staat om gevorderde kwantitatieve modellen aan te wenden voor het analyseren en oplossen van bedrijfseconomische problemen in een afgebakende context.

De afgestudeerde maakt onder begeleiding gebruik van courante wetenschappelijke methoden en technieken om een onderzoeksvraag van bedrijfseconomische en –technische aard te formuleren en te beantwoorden.

De afgestudeerde kan het gedrag van economische actoren beschrijven en interpreteren en kan de gevolgen voor een organisatie en de maatschappij inschatten.

De afgestudeerde kan de basisconcepten uit de natuur- en toegepaste wetenschappen aanwenden om technologische processen te analyseren.

De afgestudeerde kent en begrijpt de technieken en strategieën die organisaties hanteren voor het beheren en analyseren van informatie, met het oog op de bedrijfsvoering en het gebruik ervan in een besluitvormingscontext.

De afgestudeerde is vertrouwd met de principes van het programmeren en kan een realistische toepassing van een algoritme ontwikkelen in een programmeertaal.

De afgestudeerde kan correct en helder schriftelijk en mondeling in het Nederlands en minstens één andere taal communiceren over bedrijfseconomische en –technische problemen en hun oplossingen.

De afgestudeerde heeft inzicht in de juridische context waarin de organisatie zich begeeft.

De afgestudeerde ontwikkelt professionele vaardigheden ter voorbereiding van de transitie naar de arbeidsmarkt (leadership skills, teamwork, communicatievaardigheden…).

De afgestudeerde onderkent de sociale, ethische en milieuaspecten van bedrijfsvoering en kan er kritisch over reflecteren.

De afgestudeerde kan bedrijfseconomische vraagstukken in een internationaal kader analyseren.

De afgestudeerde beschikt over de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om vernieuwende ideeën uit te werken in een bedrijfs- en/of sociaaleconomische context.

De Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen stimuleert en streeft in al haar opleidingen vormingsaspecten na op het vlak van:

 

Professionele vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  • De student ontwikkelt een professionele houding en professionele en academische vaardigheden die hem/haar in staat stellen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.
  • De student gaat actief op zoek naar situatiesom zijn/haar competenties te verbreden en/of te verdiepen in lijn met zijn/haar disciplinaire future self.
  • De student onderkent het belang van continue vorming en toont een bereidheid tot levenslang leren.

 

Ethiek, verantwoordelijkheid en duurzaamheid

  • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
  • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige of beleidscontext.

 

Internationale oriëntatie

  • De student heeft aandacht voor internationale en interculturele dimensies van bedrijfs- en/of beleidsvoering.
  • De student erkent de meerwaarde van een internationale context voor zijn/haar eigen leefwereld en de ruimere samenleving.

 

Ondernemerschap en innovatie

  • De student ontwikkelt een proactieve ingesteldheid en ondernemende houding die gekenmerkt wordt door creativiteit en zin voor innovatie.

 

Wanneer binnen een opleiding een vormingsdoel ook een leerresultaat vormt, wordt dit eveneens vermeld binnen de doelstellingen van de opleiding of het opleidingsonderdeel en krijgt het een bindend karakter.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Blauwdruk Ba Ma handelsingenieur Ba Ma Business Engineering.pdf

COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_BA_Handelsingenieur_Leuven.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: