Bachelorproef (B-KUL-E08C5D)
Doelstellingen
Bij de Bachelorproef maakt de student kennis met het wetenschappelijk onderzoek in al zijn facetten: vinden en gebruik maken van de relevante literatuur, opstellen van een werkplan aan de hand van de literatuur en eerder verworven kennis van technieken, het uitvoeren van zowel moleculair-biologische als biochemische technieken, kristisch analyseren van resultaten, verwerken van experimentele resultaten met behulp van statistische analyse, schrijven van een wetenschappelijk artikel, data voorstellen in een mondelinge presentatie, ...
Na het voltooien van het OPO Bachelorproef is de student in staat om:
- een werkplan (experimenteel design) op te stellen met behulp van relevante literatuur om zo een gesteld biomedisch probleem te onderzoeken
- het werkplan in overleg met het didactisch team praktisch uit te voeren en zicht te hebben op de gemaakte kosten van het eigen project
- onderzoeksresultaten met behulp van statistische software te analyseren en een bijhorende statistische poweranalyse uit te voeren
- de bekomen onderzoeksresultaten kritisch te interpreteren en de relevantie ervan in te schatten
- schriftelijk te rapporteren over de bekomen onderzoeksresultaten in de vorm van een wetenschappelijke publicatie
- mondeling te rapporteren over de bekomen onderzoeksresultaten in een wetenschappelijke presentatie (in Engels)
- op een professionele manier te werken in een team en volgens de principes van wetenschappelijke integriteit en op een correcte manier aan wetenschappelijke literatuur te refereren
- kritisch en toekomstgericht te reflecteren over het eigen functioneren en competenties
Begintermen
Kennis van scheikunde, natuurkunde, moleculaire (cel)biologie, statistiek en genetica wordt verondersteld.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 73 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
STRENG(E0F98A) EN GELIJKTIJDIG(E06C1A) EN SOEPEL(E06C9B) EN GELIJKTIJDIG(E0F95A) EN GELIJKTIJDIG(E0G03A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E06C9B : Beginselen van biostatistiek
E0F98A : Vaardigheden in biomedisch onderzoek 2
E06C1A : Moleculaire genetica
E0F95A : Methoden in het biomedisch onderzoek 3
E0G03A : Vaardigheden in biomedisch onderzoek 3
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E04N0A : Applied Biostatistics
E04N2A : Labrotaties
E03N0A : Advanced Studies in Genetics
E03N1A : Hot Topics in Genetics
E03N2A : Advances in Oncology – Focus on Cancer Therapy
E03N3A : Hot topics in Oncology – Focus on Cancer Therapy
E03N4A : Advanced Studies in System and Cognitive Neurosciences
E03N5A : Hot Topics in System and Cognitive Neurosciences
E04N3A : Advanced Studies in Developmental Biology: Organogenesis
E04N4A : Hot Topics in Developmental Biology
E04N5A : Fundamental and Medical Aspects of Cardiovascular Biology
E04N6A : Hot Topics in Fundamental and Medical Aspects of Cardiovascular Biology
E04N8A : Advanced Biology of the Cell/Neuron
E04N9A : Hot Topics in Biology of the Cell/Neuron
E05N0A : Advanced Medical Imaging
E05N1A : Hot Topics in Medical Imaging I
E05N2A : Hot Topics in Medical Imaging II
E05N3A : Advanced Immunology
E05N4A : Hot Topics in Immunology
E05N5A : Advanced Microbiology
E05N6A : Hot Topics in Microbiology
E05N7A : Hot Topics in Molecular Medicine
E07I6A : Advanced Molecular Medicine
E09F0A : Advances in Metabolism and Human Disease
E09F1A : Hot Topics in Metabolism and Human Disease
E09F4A : Advances in Molecular Cell Biology
E09F5A : Hot Topics in Molecular Cell Biology
E09F6A : Advances in Neurobiology of Disease
E09F7A : Hot Topics in Neurobiology of Disease
E08F4A : Advances in Hormonology
E08F5A : Hot Topics in Hormonology
E09F8A : Advances in Oncology – Focus on Molecular Mechanisms
E09F9A : Hot topics in Oncology – Focus on Molecular Mechanisms
E08F8A : Advances in Microscopy for Biomedical Research
E08F9A : Hot Topics in Microscopy for Biomedical Research
E08U1A : Lab Rotations
E00V5A : Advances in the Neurobiology of Psychiatric Disorders
E00V6A : Hot Topics in the Neurobiology of Psychiatric Disorders
E09Y3A : Toegepaste biostatistiek
E01Z5A : Stages kwaliteitsmanagement (labo en industrie)
E01Z9A : People management
E02Z3A : Stages en labrotaties voeding
E02Z7A : Innovatie en trends in de voedingswetenschappen
E03Z8A : Recht voor deskundigen
E03Z9A : Stages en labrotaties forensische bmw
E04Z0A : Criminalistiek
E04Z6A : Forensische genetica
E04Z8A : Gevorderde forensische genetica
E05Z0A : Multidisciplinaire forensische wetenschappen
E05X0A : Advances in Structural Biology (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
E08I1A : Advances in Gastroenterology
E08I2A : Hot Topics in Gastroenterology
E08I3A : Stages en labrotaties management en communicatie
E09G4A : Advances in Critical Illness
E09G5A : Hot Topics in Critical Illness
E0E36A : Advances in Stem Cell Biology
E0E37A : Hot Topics in Stem Cell Biology
E0E38A : Advances in Pathology: Introduction to Functional and Oncological (Histo)Pathology
E0E39A : Hot Topics in Pathology: Introduction to Functional and Oncological (Histo)Pathology
E0G08A : Advances in Biomarkers for Human Diseases
E0G09A : Hot Topics in Biomarkers for Human Diseases
E0G10A : Advances in Neurodegenerative Diseases
E0G11A : Hot Topics in Neurodegenerative Diseases
E05Z4B : Stages klinische BMW
E0G25A : Microbiologie en klinische microbiologie: theorie
E0H81A : Advances in Pandemic Preparedness
E0H82A : Hot Topics in Pandemic Preparedness
E0H83A : Advances in Genomic Medicine
E0H84A : Hot Topics in Genomic Medicine
E0H85A : Advances in Skeletal Biology and Regeneration
E0H86A : Hot Topics in Skeletal Biology and Regeneration
E0H87A : Advances in Techniques in Biomedical Cancer Research
E0H88A : Hot Topics in Techniques in Biomedical Cancer Research
E0H89A : Kwaliteitszorg
E0I91A : Advances in Gene Therapy Development
E0I92A : Hot Topics in Gene Therapy Development
E0G27B : Klinische chemie: theorie
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
U04D3A : Bachelorproef
E08C5B : Bachelorproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
U02D4A : Bachelorproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de biomedische wetenschappen voor professionele bachelors in de biomedische laboratoriumtechnologie (Leuven) 62 sp.
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de biomedische wetenschappen voor professionele bachelors in de voedings- en dieetkunde (Leuven) 85 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Bachelorproef (B-KUL-E0G32a)
Inhoud
Tijdens de Bachelorproef zal je alle aspecten van biomedisch onderzoek oefenen:
- het opstellen van een werkplan via relevante literatuur om zo een gesteld biomedisch probleem te onderzoeken, bijvoorbeeld functioneel onderzoek van een klinisch syndroom met de daarmee geassocieerde genmutaties
- het uitvoeren van dit werkplan in overleg met het didactisch team met daarbij aandacht voor de gemaakte kosten van het eigen project
- verwerken van, statistische analyse en poweranalyse en interpretatie van experimentele resultaten
- het schriftelijk rapporteren in artikelvorm
- het mondeling rapporteren in een wetenschappelijke presentatie (in Engels) (inclusief een 'elevator pitch' voor niet-wetenschappelijk publiek)
Studiemateriaal
Dit bestaat uit een handleiding en zelf op te zoeken informatie.
Toelichting onderwijstaal
De afsluitende mondelinge presentatie moet in het Engels worden gegeven.
Schrijven van het afsluitend wetenschappelijk artikel kan optioneel in het Engels gebeuren (eigen keuze).
Toelichting werkvorm
Deel 1: na opfrissen van kennis van biostatistiek in enkele hoorcolleges leert de student werken met statistische software voor het maken van een statistische analyse. Afsluitend wordt een test afgenomen waarbij oefeningen van statistische analyse moeten worden uitgewerkt.
Deel 2: studenten werken in kleinere teams binnen een groep aan een specifiek biomedisch onderwerp waarbij per groep een 4,5 tot 5,5 weken durend tijdsschema wordt doorlopen.
- Tijdens de eerste fase van het project wordt in een korte uitlegsessie het biomedisch probleem uitgelegd en wordt er verduidelijkt wat er van de studenten verwacht wordt. Nadien volgt per team een afspraak met het didactisch team op een vastgelegd tijdstip. Het didactisch team peilt dan naar de kennis en inzicht in het te bestuderen probleem, wordt het voorgestelde werkplan besproken. Als dat nodig blijkt, zal het didactisch team nadien bijsturen.
- In de tweede fase van het project krijgt de student samen met de collega('s) de tijd om het praktisch werk uit te voeren. Bekende technieken, de verwerking, statistische analyse en poweranalyse en interpretatie van de resultaten ervan worden zoveel mogelijk zelfstandig uitgevoerd. Het didactisch team peilt tussendoor ook naar de kennis, achtergrond en het inzicht van de student over/ in het project. De student wordt op verschillende manieren bewust gemaakt van de gemaakte kosten bij het eigen project.
- In de derde fase van het project moet elk team zijn project mondeling voorstellen (inclusief een 'elevator pitch' voor niet-wetenschappelijk publiek) en verdedigen met een aantal medestudenten uit andere groepen als publiek. Er wordt ook van de student verwacht zelf enkele voordrachten bij te wonen van een ander project (buiten de weken van het eigen project - volgens opgesteld schema) en dan kritische vragen te stellen.
- Kort na de presentaties worden in een gezamenlijke sessie de experimentele resultaten en de presentaties nog eens kort overlopen en samengevat, waarna de studenten vervolgens per team schriftelijk rapporteren over het project in de vorm van een wetenschappelijke publicatie.
- Elke student woont tenslotte enkele afsluitende presentaties van teams van een ander project op actieve manier bij.
Tijdens het verloop van de Bachelorproef wordt de student ook aangemoedigd om te reflecteren over het eigen functioneren en de competenties. Met het oog op de toekomstige keuze voor een Master opleiding wordt van de student verwacht 3 sessies 'Your future awaits you' te volgen en vervolgens een zelfreflectie te schrijven.
De begeleiding door het didactisch team heeft hierbij als belangrijkste doel het aanscherpen van de kritische reflectie. Er wordt een grote zelfstandigheid van de student verwacht.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bachelorproef (B-KUL-E28C5d)
Toelichting
De evaluatie van de Bachelorproef bestaat uit volgende onderdelen:
Deel 1 : een herkansbare test met oefeningen waarin statistische analyses uitgevoerd moeten worden. Deze test wordt afgelegd tijdens het eerste semester. Een pass op deze test is een voorwaarde om aan het biomedisch project in het tweede semester te kunnen starten. (pass/fail voor OPO)
Deel 2 : bij het werken aan een biomedisch project word je zowel als lid van een team als individueel beoordeeld
Algemeen:
- verplichte aanwezigheid voor alle aangegeven contactmomenten (afhankelijk van groep)
- tijdig indienen opdrachten
- tijdig invullen peerassessment
Onderdelen:
1. Projectfase 1 (25% van OPO)
vertrekkende van een fictieve casus met een biomedische vraagstelling moet de wetenschappelijke achtergrond van de ziekte worden uitgediept, een experimentele strategie bepaald en de principes van de technieken bestudeerd. Dit wordt bevraagd bij contactmomenten per team
2. Projectfase 2 (25% van OPO)
- experimenteel werk & inzicht hierin wordt permanent geëvalueerd
- opdrachten bij het experimenteel werk, statistische verwerking en evaluatie van de experimentele resultaten worden tijdig ingediend
3. Projectfase 3 (25% van OPO)
de resultaten worden mondeling en mbv een slideshow in het Engels gepresenteerd (inclusief een 'elevator pitch' voor niet-wetenschappelijk publiek) en verdedigd voor collega-studenten en het didactisch team
4. Projectfase 4 (25% van OPO): de resultaten worden schriftelijk gerapporteerd in de vorm van een wetenschappelijk artikel
5. Peerassessments (pass/fail voor OPO) tussentijds & bij het afsluiten van het project worden gehouden om de teamwerking in te schatten. Deze moeten binnen de aangegeven tijd worden ingevuld; dit is een voorwaarde om een score te krijgen. Indien een student door alle peers een lage score krijgt, zal dit mee verrekend worden in het eindresultaat (zie Toledo).
Deel 3 : tijdig indienen van 1. bewijzen van bijwonen 3 YFAY evenementen
2. resultaat van MyCareerCompass doorloop
3. geschreven zelfevaluatie
- Dit is een niet-tolereerbaar & niet-herkansbaar OPO
- Dit OPO telt mee voor 12 studiepunten in de berekening van het eindpercentage voor de bachelorgraad
Aan volgende onderstaande voorwaarden moet worden voldaan om een score te krijgen voor dit OPO. Indien niet, zal de student een ‘NA’ score ontvangen.
- afwerken van alle onderdelen (deel 1, 2, 3)
- verplichte aanwezigheid voor alle als verplicht aangegeven contactmomenten (deel 1,2)
- tijdig indienen van aangegeven opdrachten
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.