Vaardigheden in biomedisch onderzoek 3 (B-KUL-E0G03A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- diverse principes voor het schrijven van een populair-wetenschappelijk artikel toe te passen
- diverse principes voor het maken van een wetenschappelijke poster toe te passen
- over een biomedisch onderwerp een korte, gevatte mondelinge voorstelling ('elevator pitch') te geven
- vanuit gekende literatuur in een biomedisch domein nieuwe onderzoeksvragen, onderzoekshypothesen en experimentele doelstellingen op een wetenschappelijk correcte manier te formuleren
- constructief samen te werken in teamverband
- kritisch te reflecteren op de eigen communicatiestijl en die van anderen
- biomedisch Engels op een correcte manier mondeling en schriftelijk te gebruiken
Begintermen
De student is bekend met het gebruik van (literatuur)databases zoals Pubmed en Web of Science.
Kennis van scheikunde, natuurkunde, moleculaire biologie en genetica wordt voorondersteld.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( E0F98A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E0F98A : Vaardigheden in biomedisch onderzoek 2
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E01Z4A : Kwaliteitsmanagement
E08C5D : Bachelorproef
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
U04D2A : Vaardigheden in biomedisch onderzoek 3
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Informatieve en communicatieve vaardigheden 3 (B-KUL-E0G03a)
Inhoud
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- diverse principes voor het schrijven van een populair-wetenschappelijk artikel
- diverse principes voor het maken van een wetenschappelijke poster
- diverse principes voor het geven van een korte, gevatte mondelinge voorstelling ('elevator pitch') over een biomedisch onderwerp
- vanuit gekende literatuur in een biomedisch domein nieuwe onderzoeksvragen, onderzoekshypothesen en experimentele doelstellingen op een wetenschappelijk correcte manier formuleren
- verder oefenen biomedisch Engels taalgebruik
Studiemateriaal
- cursusmateriaal (online Toledo-modules)
- wetenschappelijke literatuur uit de bibliotheek
Toelichting werkvorm
Voor de onderwijsleeractiviteit OLA "Informatieve en communicatieve vaardigheden 3" worden enkele hoorcolleges met algemene informatie voor de volledige groep studenten georganiseerd.
Voor het uitwerken van de opdrachten worden de studenten onderverdeeld in groepen die elk begeleid worden door een docent (tutorship).
Na een introductieles door de docent over het toegewezen onderwerp krijgen studenten vervolgens in kleinere teams in overleg met/op voorstel van de docent een deelaspect van het onderwerp toegewezen als basis voor de verdere opdrachten. Dit deelonderwerp wordt vervolgens individueel of met de collega('s) van het studententeam (afhankelijk van de opdracht) zelfstandig uitgewerkt met ondersteuning/advies van de docent. Meer concrete informatie over de opdrachten wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
De student neemt op zelfstandige basis ter oefenen van correct biomedisch Engels taalgebruik een online module door en legt hierover vervolgens een zelftest af op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vaardigheden in biomedisch onderzoek 3 (B-KUL-E2G03a)
Toelichting
- Aanwezigheid bij alle niet-facultatieve contactmomenten (deze worden verbijzonderd in de afsprakennota die via Toledo aan de studenten ter beschikking wordt gesteld) is verplicht om een cijfer te krijgen voor het OLA. Studenten die ongewettigd afwezig zijn, behalen een 'NA' (niet afgelegd) voor het OLA
- Studenten die de verplichte opdrachten niet of niet tijdig indienen, ontvangen een nulscore voor het betreffende onderdeel van het OLA
- Tenslotte is het doornemen van de online zelftest biomedisch Engels een voorwaarde om een cijfer te kunnen krijgen voor het OLA
De evaluatie bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Het schrijven (individueel) van een populair-wetenschappelijk artikel over een biomedisch onderwerp (20% van het OLA).
2. Het ontwerpen (in team) van een wetenschappelijke poster (voor een wetenschappelijk congres) over een biomedisch onderwerp (20% van het OLA).
3. Het geven van een mondelinge korte, gevatte presentatie ('elevator pitch') (individueel) (20% van het OLA) over het biomedisch onderwerp voorgesteld op de wetenschappelijke poster.
4. Het formuleren van een nieuwe onderzoeksvraag binnen een bepaald biomedisch onderwerp. Het uitschrijven van een onderzoekshypothese met experimentele methoden om dit te testen (30% van het OLA). Dit is een individuele opdracht, maar de studenten bediscussiëren het onderwerp in een klein groepje.
5. Doornemen van de online zelftest biomedisch Engels (pass/fail voor het OLA). 60% van elke afzonderlijke module dient minstens doorgenomen te zijn om te slagen.
6. Doornemen van de Toledo modules en het maken van de daarbijbehorende quizzes (10% van het OLA).
Toelichting bij herkansen
Andere modaliteit dan eerste examenkans.
Er kan enkel voor de opdracht waar een onvoldoende score werd verkregen herkanst worden.
Scores van de andere opdrachten blijven behouden voor de tweede examenkans.
- bij een onvoldoende bij een individuele opdracht uit de 1e examenkans wordt een nieuwe opdracht uitgevoerd
- bij een onvoldoende bij een teamopdracht uit de 1e examenkans wordt de inzending uit de 1e examenkans individueel aangepast
Indien het ontbreken van een score voor de OLA het gevolg is van het niet afleggen van de zelftest biomedisch Engels kan deze alsnog afgelegd worden om een score te kunnen bekomen voor andere afgelegde opdrachten.