Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp (B-KUL-L04I2B)

20 studiepuntenNederlands13 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student werkt een wetenschappelijke vraagstelling uit binnen het domein van de bewegingswetenschappen, ofwel gericht op de actievelevensstijlcoaching, ofwel op de optimalisatie van training en prestatie. Hierbij worden volgende leerresultaten nagestreefd:

Binnen het luik actievelevensstijlcoaching:

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • een wetenschappelijke verantwoorde analyse op te stellen van het beweeg-, sport- of zitgedrag bij de gekozen doelgroep.
  • de verworven inzichten en vaardigheden i.v.m. coaching toe te passen bij de gekozen doelgroep, bv. door het opstellen van een interventieplan.  
  • op een overzichtelijke en duidelijke manier gegevens en inzichten te rapporteren en presenteren.
  • op een constructieve manier te kunnen samenwerken met de expert, begeleider en andere actoren in het werkveld.

 

Binnen het luik trainings- en prestatieoptimalisatie:

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • een wetenschappelijk verantwoorde analyse op te stellen gerelateerd aan het trainingsproces van prestatiesporters.
  • de verworven inzichten en vaardigheden i.v.m. coaching toe te passen bij prestatiesporters.
  • op een overzichtelijke en duidelijke manier gegevens en inzichten te rapporteren en presenteren.
  • op een constructieve manier te kunnen samenwerken met de expert, begeleider en andere leden van de trainersstaf.  

 

 

Naast deze leerdoelen moeten de studenten ook volgende vormingsdoelen behalen:

  • De student ontwikkelt de vaardigheid om kritisch te reflecteren over de gekozen setting/doelgroep.

Begintermen:

Kennis van de basisbegrippen uit het domein van de Biomechanica, het domein van Inspanningsfysiologie, het domein van het Motorisch leren en controle, en uit het domein van de Bewegings- en Sportcoaching.

Beginvoorwaarden creditcontract
De student is in het bezit van het diploma:
- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
EN heeft de volgende opleidingsonderdelen vooraf gevolgd :
- L02M2A: Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen
- L02M3A Gedragsverandering bij bewegingscoaching

- L02M6A Preventie door screening en training
- Stage en seminarie [sportdiscipline] deel 1 OF L05I9C: Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 1
 

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( GELIJKTIJDIG(L09H7B) OF GELIJKTIJDIG(L00I7B) OF GELIJKTIJDIG(L01I3B) OF GELIJKTIJDIG(L01I9B) OF GELIJKTIJDIG(L02I5B) OF GELIJKTIJDIG(L03I6B) OF GELIJKTIJDIG(L05I9C)) EN GELIJKTIJDIG(L02M6A) EN GELIJKTIJDIG(L02M3A) EN GELIJKTIJDIG(L02M2A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L09H7B : Seminarie en stage voetbal: deel 1
L00I7B : Seminarie en stage volleybal: deel 1
L01I3B : Seminarie en stage atletiek: deel 1
L01I9B : Seminarie en stage zwemmen: deel 1
L02I5B : Seminarie en stage wielrennen: deel 1
L03I6B : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1
L05I9C : Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 1
L02M6A : Preventie door screening en training
L02M3A : Gedragsverandering bij bewegingscoaching
L02M2A : Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport – opstellen van onderzoeksdesign (B-KUL-L03N4a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College9 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student zoekt een setting waarbinnen de wetenschappelijke verdieping zal uitgevoerd worden. Binnen deze setting werkt de student een onderzoeksvoorstel uit, ofwel gericht op de actievelevensstijlcoaching, ofwel op de optimalisatie van training en prestatie. De student zoekt, leest en interpreteert relevante wetenschappelijke literatuur om de rationale van het onderzoeksvoorstel te onderbouwen en gaat in gesprek met de verschillende actoren in de setting om de uitvoerbaarheid van het voorstel te garanderen.  

Zelf te zoeken wetenschappelijke literatuur in functie van de onderzoeksvraag.

19 sp. Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport – uitvoeren van onderzoeksproject (B-KUL-L03N5a)

19 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage4 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student werkt een wetenschappelijke vraagstelling uit binnen het domein van de bewegingswetenschappen, ofwel gericht op de actievelevensstijlcoaching, ofwel op de optimalisatie van training en prestatie. De student specialiseert zich binnen één specifieke doelgroep en/of setting (complementair aan de masterproef). De student focust op één concreet probleem dat zich stelt binnen de doelgroep en/of setting, bijvoorbeeld op vraag van de setting of op basis van eigen interesse. De student werkt de vraagstelling op een wetenschappelijke verantwoorde wijze uit. De student wordt gesuperviseerd door een academisch expert met relevante expertise (binnen FaBeR) en wordt begeleid door een lokale begeleider (binnen de doelgroep en/of setting waar het probleem zich situeert).

Zelf te zoeken wetenschappelijke literatuur in functie van de onderzoeksvraag.

De student voert zijn verdieping uit binnen de context van een organisatie in de actievelevensstijlcoaching of de prestatiesport.  De student kan hiervoor ook kiezen voor een project in de context van service learning

In het eerste semester gaat de student alleen of in duo op zoek naar een setting met een lokale begeleider en een relevante vraagstelling. Na goedkeuring van de coördinator werkt de student een meer uitgebreid onderzoeksvoorstel uit. De deadlines voor het zoeken van een setting en het indienen van een onderzoeksvoorstel worden bekendgemaakt via TOLEDO. In het tweede semester geeft de student een tussentijdse (maart) en een eindpresentatie (mei) waarbij de resultaten van het onderzoek worden toegelicht. De student spendeert minimaal 450 uren aan de verdieping. De deadlines voor deze presentatiemomenten worden bekendgemaakt via TOLEDO.

Indien de student kiest voor een setting waar met kwetsbare groepen wordt gewerkt dan komt de student ook in aanmerking voor het certificaat van service learning. Onder kwetsbare groepen verstaan we groepen met een lage socio-economische status, groepen met fysieke of mentale beperkingen, groepen met een migratieachtergrond of groepen die kwetsbaar zijn door een combinatie van deze factoren.” (https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/preventie-naar-kwetsbare-groepen).

Voor het behalen van het certificaat dient de student in de reflectie naast op de academische en persoonlijke leerervaringen ook expliciet in te gaan op de sociaal-maatschappelijk leerervaringen (bv de link tussen opleiding of rol student/professional en maatschappij, rol als burger in maatschappij, etc).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp (B-KUL-L24I2b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie


Het totaalpunt bestaat uit een procesevaluatie, productevaluatie (presentatie) en een evaluatie van het portfolio. De exacte puntenverdeling wordt bekendgemaakt via TOLEDO.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Studenten die tijdens de 1e examenkans niet voldeden aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling voor het herexamen ook “Niet Afgelegd” (NA), uitgezonderd bij zwaarwichtige redenen.

Studenten kunnen een herkansing krijgen op voorwaarde dat dit praktisch en organisatorisch haalbaar is (haalbaarheid, aantal uren en stageplaats te bespreken met de coördinator van het opleidingsonderdeel):

  • Studenten die tijdens de 1e examenkans wel voldeden aan het minimum aantal stage-uren maar die een onvoldoende haalden op het totaalpunt
  • Studenten die omwille van zwaarwichtige redenen een ‘NA’ haalden tijdens de 1e examenkans