Preventie door screening en training (B-KUL-L02M6A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- De verschillende niveaus van sportletselpreventie te onderscheiden en te beschrijven.
- De pathogenese van sport specifieke letsels te kunnen beschrijven.
- Informatie uit de epidemiologie en risicofactoren van sportletsels te benoemen en toe te passen op specifieke screenings en trainingsschema’s.
- De ontstaansmechanismen, symptomatologie en gevolgen van de belangrijkste sportletsels te benoemen, toe te lichten en toe te passen binnen verschillende sporttakken.
- Screenings van atleten te beoordelen en te interpreteren in functie van een aantal specifieke sporten.
- Op zelfstandige wijze een sport specifiek gedifferentieerd sportletselpreventieprogramma te kunnen ontwerpen.
- Trainingsschema’s aan te passen aan het letselniveau van de sporter.
- Opgestelde preventieschema’s te rapporteren en voor te stellen aan een groep van collega’s.
- De positieve effecten van inspanning en fysieke activiteit op de gezondheid te kunnen beschrijven en verklaren.
- Een veilig trainingsprogramma op te stellen en te begeleiden voor personen met chronische aandoeningen.
- Bestaande nationale en internationale richtlijnen en aanbevelingen over sportbeoefening en screening bij sporters met diverse cardiovasculaire problematieken te beschrijven.
- Het gezondheidsrisico, dat gepaard gaat met het leveren van fysieke inspanningen in verschillende populaties, op een correcte wijze in te schatten en de nodige maatregelen te nemen ter preventie van acute cardiovasculaire complicaties (klinisch redeneren).
Begintermen
Begintermen:
De student heeft kennis van gezondheids- en ziekteleer, functionele anatomie, biomechanica, bijzondere gezondheidsleer en is vertrouwd met de algemene begrippen van training en inspanningsfysiologie.
Beginvoorwaarden creditcontract:
De student is in het bezit van een van volgende diploma's:
- Bachelor in de lichamelijk opvoeding en bewegingswetenschappen
- Bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
- Bachelor in de geneeskunde
EN heeft de volgende opleidingsonderdelen gevolgd of volgt het gelijktijdig met deze opleidingsonderdelen:
- Gezondheids- en ziekteleer (bv. L09A1B)
- Trainingsleer deel1 (bv. L00B3C)
- Inspanningsfysiologie (bv. L00B5B)
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L09H7B : Seminarie en stage voetbal: deel 1
L00I7B : Seminarie en stage volleybal: deel 1
L01I3B : Seminarie en stage atletiek: deel 1
L01I9B : Seminarie en stage zwemmen: deel 1
L02I5B : Seminarie en stage wielrennen: deel 1
L03I6B : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1
L05I9C : Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 1
L03M7A : Return to sport
L04M0A : Bewegen bij bijzondere groepen
L04I2B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp
L06I1B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 10 SP
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Inspanningsevaluatie en fysieke training bij chronische aandoeningen (B-KUL-L01J3a)
Inhoud
1. Effecten van fysieke training bij patiënten met chronische aandoeningen (Hartlijden, longlijden, obesitas en diabetes)
2. Hoe een trainingsprogramma voor patiënten met chronische aandoeningen opstellen?
3. Interpretatie van inspanningsevaluaties bij patiënten met chronische aandoeningen
Studiemateriaal
Presentaties ter beschikking op Toledo
Specifieke artikels ter beschikking op Toledo
ACSM's Exercise management for persons with chronic diseases and disabilities – 3rd Edition. J. Larry Durstine, Geoffrey Moore and Patricia Painter (Edrs). Human Kinetics
2 sp. Cardiovasculaire preventie en screening (B-KUL-L01J4a)
Inhoud
1. Fysieke activiteit, fysieke fitheid en primaire, secundaire en tertiaire preventie
2. Plotse dood en cardiovasculaire verwikkelingen bij inspanning
3. Screening en richtlijnen/voorschriften voor het beoefenen van sport
4. Klinisch redeneren naar herkennen en adequaat reageren op acute syndromen tijdens inspanning (ischemie, syncope; ritmestoornissen)
Studiemateriaal
Presentaties ter beschikking op Toledo
Specifieke artikels ter beschikking op Toledo
ACSM’s Resource manual for guidelines for exercise testing and prescription. 6th edition. Lippincott, Williams and Wilkins. ISBN 978-0-7817-6906-8
Toelichting werkvorm
Tijdens de hoorcolleges omtrent klinisch redeneren wordt op een interactieve wijze te werk gegaan.
1 sp. Ziekteleer met betrekking tot sportletselpreventie (B-KUL-L07F0a)
Inhoud
In deze onderwijsleeractiviteit wordt een overzicht gegeven van algemene sportmedische preventie en screening en van het anatomopathologisch substraat van de belangrijkste sportletsels ter hoogte van de extremiteiten en de wervelkolom. Dit houdt in dat er wordt stilgestaan bij de mogelijke sportspecifieke ontstaansmechanismen van de besproken letsels, hoe deze letsels zich presenteren en wat het (natuurlijke) verloop is van de aandoening en welke primaire / secundaire of tertiaire preventiemogelijkheden bestaan.
Studiemateriaal
Presentatiesoftware
Toelichting werkvorm
Van de student wordt verwacht dat hij/zij aanwezig is in de colleges.
2 sp. Musculoskeletale preventietraining (B-KUL-L07F1a)
Inhoud
In het gedeelte preventie wordt ingegaan op de niveaus van preventie en verantwoordelijkheden hiervan. Verder wordt bekeken wat normaal bewegen inhoudt met het oog op letselpreventie zowel globaal, alsook voor het onderste lidmaat en de schouderregio. Er wordt stilgestaan bij een aantal frequent optredende letsels en mogelijke oefeningen gericht op stabilisatie. Tenslotte wordt ingegaan op trainings- en interventiebeslissingen vanuit het perspectief van letselpreventie en wordt aangegeven hoe concreet kan worden gewerkt. Tijdens de praktijk leren de studenten mogelijke afwijkingen bij elkaar vast te stellen en te interpreteren. Zij werken ook een opdracht uit.
Studiemateriaal
Presentatiesoftware
Cursus
Toelichting werkvorm
Het OLA bestaat enerzijds uit hoorcolleges en anderzijds praktijk.
Tijdens de hoorcolleges wordt op een interactieve wijze te werk gegaan.
Tijdens de praktijk wordt de in het hoorcollege aangereikte informatie praktisch uitgewerkt op collega studenten. Bijkomend werken de studenten een opdracht uit in groepsverband waarbij ze de gedoceerde materie toepassen op een bepaalde sport. Hieraan gekoppeld geven ze een presentatie tijdens de laatste praktijkles.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Preventie door screening en training (B-KUL-L22M6a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit onderstaande onderdelen:
- OLA L01J3a / L01J4a: beide OLA’s vormen samen 1 examen en resulteren in 1 deelpunt – mondeling examen in de examenperiode
- OLA L07F1a: groepswerk met presentatie (buiten de examenzittijd) + schriftelijk examen in de examenperiode
- OLA L07F0a: mondeling examen in de examenperiode
De student is geslaagd wanneer hij geslaagd is op het gewogen gemiddelde van de OLA’s (L01J3a+L01J4a), L07F1a en L07F0a.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L07F0a - Ziekteleer met betrekking tot sportletselpreventie (binnen academiejaar)
- L07F1a - Musculoskeletale preventietraining (binnen academiejaar)
- L01J4a - Cardiovasculaire preventie en screening (binnen academiejaar)
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L07F1a - Musculoskeletale preventietraining (binnen academiejaar)
- L07F0a – Ziekteleer met betrekking tot sportletselpreventie (binnen academiejaar)
- L01J3a EN L01J4a – Inspanningsevaluatie en fysieke training bij chronische aandoeningen + Cardiovasculaire screening (binnen academiejaar)
Naast bovenstaande deeloverdrachten geldt onderstaande regeling binnen de OLA L07F1a Musculoskeletale preventietraining.
Het presentatie-luik voor eerste examenkans betreft een groepswerk met bijhorende presentatie. De student wordt voor de tweede examenkans de kans gegeven om ofwel de deelscore van het groepswerk over te dragen, ofwel een extra opdracht uit te voeren die qua grootorde overeenkomt met de individuele bijdrage die verwacht wordt voor het groepswerk. In plaats van een aparte presentatie in de tweede examenkans wordt dan als onderdeel van het examen een korte toelichting en verdediging van die opdracht gevraagd.
Indien een student beslist om ondanks een geslaagde score voor een onderdeel toch te herkansen dan zal de nieuwe score in rekening worden gebracht voor het bepalen van het punt van het totale opleidingsonderdeel (dus ook indien de nieuwe score voor dit onderdeel lager is dan bij de eerste examenkans). Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.