Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1 (B-KUL-L03I6B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- op een professionele manier competitiesporters (jeugd tot en met elite) te adviseren en te begeleiden
- op zelfstandige basis de verworven competenties en wetenschappelijke inzichten te vertalen naar geschikte (geïndividualiseerde) trainingsschema's om competitieatleten optimaal voor te bereiden op wedstrijdsituaties
- om atleten (jeugd tot en met elite) te begeleiden tijdens wedstrijdsituaties
- als talentscout binnen een federatie/club te fungeren
Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student:
- Kennis maakt met de realiteit van het werkveld binnen deze sportdiscipline en de topsport in Vlaanderen (via guest lectures, zelfstudie, observatie,...)
- gericht leert communiceren met de verschillende actoren die een rol spelen binnen het trainingsproces: afgevaardigden van de federatie en de clubs, trainers, atleten, ouders,...
Begintermen
Begintermen:
De student wordt sterk aanbevolen om de opleidingsonderdelen Training en coaching sportdiscipline op aanvraag (bv. L03D8B) en Stage sportdiscipline op aanvraag (bv. L04D9B) gevolgd te hebben.
De student is reeds vertrouwd met de verschillende aspecten van het aanleren van de sportdiscipline en de bijhorende begeleiding bij (jeugdige) atleten en dit zowel op recreatief als competitief niveau. De student moet actief betrokken zijn geweest bij de begeleiding van (jeugdige) atleten en bij de organisatie van trainingen en competitiewedstrijden voor jeugdspelers.
Beginvoorwaarden creditcontract:
De student is in het bezit van het diploma:
- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
EN heeft volgende opleidingsonderdelen vooraf gevolgd of volgt ze gelijktijdig met dit opleidingsonderdeel:
- L02M2A: Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen
- L04E0B: Voeding: gezondheids- en prestatie gerelateerde aspecten
- L08H7B: Sport coaching m.i.v. practicum, deel 1 Of L04N4A Sportcoaching m.i.v. practicum
- L02M6A: Preventie door screening en training
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
( GELIJKTIJDIG(L08H7B) OF GELIJKTIJDIG(L04N4A) ) EN GELIJKTIJDIG(L02M2A) EN GELIJKTIJDIG(L02M6A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L08H7B : Sportcoaching m.i.v. practicum, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04N4A : Sportcoaching m.i.v. practicum
L02M2A : Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen
L02M6A : Preventie door screening en training
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L03I9A : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 2
L04I2A : Sportwetenschappelijke verdieping (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04I2B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp
L06I1B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 10 SP
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L03I6A : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Seminarie sportdiscipline op aanvraag: deel 1 (B-KUL-L03I7a)
Inhoud
In het seminarie worden sportspecifieke thema's behandeld waarbij gepoogd wordt zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de realiteit van de trainingsbegeleiding en de competitiesport. Hierbij wordt aandacht besteed aan de begeleiding van talentvolle atleten op conditioneel, technisch, tactisch, en mentaal vlak.
De volgende topics komen aan bod:
- Talentdetectie en talentontwikkeling
- Trainingen voorbereiden in functie van periodisering en specifieke doelstellingen
- Video-analyse van prestaties
- Meten en evalueren van het prestatievermogen van atleten in functie van trainingsbegeleiding
- Letselpreventie
Studiemateriaal
Als studiemateriaal wordt beroep gedaan op volgende handboeken:
- VTS-cursussen
- Een selectie van wetenschappelijke artikels in het domein van de trainings- en bewegingsleer toegepast op de sportdiscipline
Toelichting werkvorm
Seminaries
Microteaching
6 sp. Masterstage sportdiscipline op aanvraag: deel 1 (B-KUL-L03I8a)
Inhoud
Via de stage wordt de student vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van atleten, zowel op het niveau van de sportclub als de federatie. De student zal tijdens de stage actief betrokken worden bij de begeleiding en coaching van prestatiesporters en elite jeugd, bij de organisatie van trainingen, stages en wedstrijden op competitief niveau. Zodoende kan de student zich ten volle bekwamen in de praktijk van het trainen en coachen van prestatiesporters van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus.
De stage bestaat uit een externe zelfstandige stage onder begeleiding van een externe stagebegeleider en wordt gespreid over het volledige academiejaar.
Externe zelfstandige stage:
- Clubstage, Federale trainingen (georganiseerd vanuit de federaties met topsportbevoegdheid), stage met club of jeugdelite
- Kaderdagen, vormingsdagen, workshops, clinics
Studiemateriaal
Stagehandleiding
Handleiding e-portfolio
Toelichting werkvorm
Het takenpakket van de student met betrekking tot de stage bestaat uit volgende aspecten:
1. Planning en periodisering opmaken of opvolgen (club, federatie)
2. Trainingen voorbereiden in functie van de periodisering en de specifieke doelstellingen die door stagebegeleider worden voorgesteld
3. Scouting uitvoeren (sterkte/zwakte analyse) van een wedstrijdatleet (conditioneel, techniek) en de resultaten hiervan vertalen naar de trainingspraktijk
4. Schetsen van de positie van de trainer, jeugdcoördinator, topsportcoördinator binnen de club of federale structuur.
5. Beschrijven van de clubstructuur (intern en binnen de federatie), beschrijving van de federale (topsport)structuur.
6. Assisterende activiteiten tijdens stage (voorbereiding, evaluatie, …)
7. Coördinatie trainingsactiviteiten (verloopt over een gans academiejaar)
8. Volledige portfolio uitwerken van alle trainingen en aanverwante de activiteiten, initiatieven en randinformatie (logboek), inclusief persoonlijke reflectie
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1 (B-KUL-L23I6b)
Toelichting
Studenten die niet voldoen aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling “Niet Afgelegd” (NA) voor het opleidingsonderdeel.
De externe stage kan pas aangevat worden na ondertekening van het stagecontract. Uren die voordien gepresteerd worden, worden niet in rekening gebracht voor het totaal aantal te presteren stage-uren (tenzij er sprake is van zwaarwichtige redenen of overmacht).
De evaluatie van de stage bestaat uit:
- Eindevaluatie met stagetitularis en stagebegeleider op het einde academiejaar
- Mondelinge presentatie van de stage
De student moet voldoen aan de bepalingen inzake aanwezigheidsplicht voor de verschillende OLA's om te kunnen deelnemen aan het examen.
De eindscore is gebaseerd op een samengesteld punt van de afzonderlijke scores. De eindscore kan enkel bepaald worden als elk van de onderdelen werd afgelegd en aan de aanwezigheidsplicht werd voldaan, zoniet wordt de eindscore “niet afgelegd” (NA).
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.
Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages.
Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.
Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.
Toelichting bij herkansen
Studenten die tijdens de 1e examenkans niet voldeden aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling voor het herexamen ook “Niet Afgelegd” (NA), uitgezonderd bij zwaarwichtige redenen.
Kunnen een herkansing krijgen voor de stage op voorwaarde dat dit praktisch en organisatorisch haalbaar is (haalbaarheid, aantal uren en stageplaats te bespreken met de coördinator van het opleidingsonderdeel):
- Studenten die tijdens de 1e examenkans wel voldeden aan het minimum aantal stage-uren maar die een onvoldoende haalden op dit deel
- studenten die omwille van zwaarwichtige redenen een ‘NA’ haalden tijdens de 1e examenkans