Sportcoaching m.i.v. practicum (B-KUL-L04N4A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Algemeen doel van het opleidingsonderdeel is om op basis van wetenschappelijke inzichten de studenten specifieke coaching vaardigheden bij te brengen:

 

Na dit opleidingsonderdeel

- kan de student verschillende leiderschapsstijlen beschrijven en herkennen en de mogelijke impact hiervan op de motivatie en het engagement van zijn atleten inschatten.

- kan de student aspecten rond teamcohesie, pro-activiteit, groepsdynamiek en motivationeel klimaat benoemen en beschrijven

- kan de student reflecteren over zijn eigen positie en functioneren als trainer-coach

 

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student met de nodige diepgang kan reflecteren over zijn/haar functioneren als coach. Dit betekent dat de student zich bewust is van de impact van een bepaalde coachstijl op uitkomsten als pro-activiteit, groepsdynamiek, motivatie, teamcohesie, enz.

 

Begintermen

Kennis van basisbegrippen uit de sportpsychologie

 

Beginvoorwaarden creditcontract:
De student is in het bezit van het diploma:
- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L09H7B : Seminarie en stage voetbal: deel 1
L00I7B : Seminarie en stage volleybal: deel 1
L01I3B : Seminarie en stage atletiek: deel 1
L01I9B : Seminarie en stage zwemmen: deel 1
L02I5B : Seminarie en stage wielrennen: deel 1
L03I6B : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1
L03M7A : Return to sport
L04N7A : Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Coachgedrag, coachingstijlen en groepsdynamica (B-KUL-L04N5a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Via hoorcolleges komen volgende onderwerpen aan bod:

- Het ontwikkelen van een coachingfilosofie

- Goal setting & motivationeel klimaat (Achievement Goal Theory)

- Groepsdynamica (Fase van groepsontwikkeling, cohesie, perceived justice, pro-activiteit, negatieve groepsprocessen)

- Coachgedrag – Coachkompas: link met persoonlijkheid en emo-management

- Powerpoint presentaties

- Wetenschappelijke teksten (kernpapers), deze worden gespecifieerd op Toledo.

1 sp. Practicum (B-KUL-L04N6a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum6 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De inhouden van de hoorcolleges krijgen tijdens het practicum een praktijk-specifieke vertaling:

- Evaluatie van coachgedrag: observaties

- Individualiseren van aanpak op basis van persoonlijkheidsprofiel en observatie

- Analyseren eigen coachgedrag aan hand van zelfreflectie

- Performance profiling

Wetenschappelijke teksten, instrumentarium en praktische tools worden gespecifieerd en aangeboden via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sportcoaching m.i.v. practicum (B-KUL-L24N4a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


De eindscore wordt als volgt samengesteld:

 

- Score op 20 voor onderwijsleeractiviteit Coachgedrag, coachingstijlen en groepsdynamica

- Pass of Fail-evaluatie op het practicum.

 

Schriftelijk examen in gesloten boekvorm: Op het examen wordt via theoretische vraagstelling de toepassing van aangereikte kennis geëvalueerd en komen de opdrachten in het kader van het practicum aan bod.

 

Een student die een fail behaalt op het practicum kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel. In dat geval kan de student maximaal 9/20 behalen.

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L04N6a - Practicum (binnen academiejaar)

Bij een onvoldoende voor het opleidingsonderdeel maar met een pass voor het practicum: de pass op het practicum kan worden overgedragen naar de volgende examenperiode binnen het lopende academiejaar; de OLA Coachgedrag, coachingstijlen en groepsdynamica moet worden hernomen.

Bij een fail voor het practicum wordt een nieuwe praktijkopgave gegeven en moet ook de andere OLA worden hernomen.