Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching (B-KUL-L04N7A)
Doelstellingen
Algemeen doel van het opleidingsonderdeel is om op basis van wetenschappelijke inzichten de studenten specifieke sportpsychologische kennis en vaardigheden bij te brengen.
Na dit opleidingsonderdeel
- heeft de student inzicht in de theoretische kaders rond communicatiemanagement en kent de richtlijnen en valkuilen rond zowel communiceren als luisteren.
- beschikt de student over de nodige communicatievaardigheden om op een goede manier te communiceren met individuele sporters, sportteams, en belangrijke anderen (ouders, partners van sporters).
- heeft de student inzicht in het onderzoek en theorie over het ontstaan van emoties en de bijhorende gevolgen voor de sportprestaties
- beschikt de student over de nodige strategieën rond emotiehantering om zo niet enkel de eigen emoties, maar ook de emoties van de sporters op een optimale manier te sturen.
- is de student zich bewust van het belang van gedeeld leiderschap binnen een sportgroep.
- kan de student het leiderschap binnen een groep identificeren (inzicht in welke sporters de verschillende leiderschapsrollen opnemen) en kan deze inzichten vervolgens gebruiken om een structuur van gedeeld leiderschap te implementeren.
- kan de student mogelijke probleemsituaties in de sportcontext snel herkennen en hier op een goede manier mee omgaan. Voorbeelden van dergelijke probleemsituaties zijn eetstoornissen, pestgedrag, grensoverschrijdend gedrag.
Begintermen
Begintermen
Kennis van basisbegrippen uit de sportpsychologie
Beginvoorwaarden creditcontract:
De student is in het bezit van het diploma:
- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
En heeft het volgende opleidingsonderdeel vooral gevolgd of volgt het gelijktijdig:
- Sportcoaching m.i.v. practicum (L04N4A)
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(L01B2B) EN GELIJKTIJDIG(L04N4A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L01B2B : Psychology of Sport and Exercise
L04N4A : Sportcoaching m.i.v. practicum
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L00I0A : Seminarie en stage voetbal: deel 2
L01I0A : Seminarie en stage volleybal: deel 2
L01I6A : Seminarie en stage atletiek: deel 2
L02I2A : Seminarie en stage zwemmen: deel 2
L02I8A : Seminarie en stage wielrennen: deel 2
L03I9A : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 2
L05I2A : Masterproef bewegings- en sportwetenschappen: deel 2
L03M7A : Return to sport
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching (B-KUL-L04N7a)
Inhoud
Tijdens dit opleidingsonderdeel krijgen de studenten sportpsychologische inzichten aangeboden en leren ze de nodige vaardigheden om deze inzichten eveneens te vertalen naar de praktijk. In een eerste deel komen hierbij theoretische kaders rond communicatiemanagement aan bod, alsook concrete richtlijnen om op een goede manier te communiceren (zowel luisteren als spreken) met individuele sporters, sportteams en belangrijke anderen (ouders of partners van sporters). In een tweede deel gaan we dieper in op het onderzoek en de theorie rond het ontstaan en de gevolgen van emoties en krijgen studenten de nodige strategieën rond emotiehantering aangeleerd. In een derde deel gaan we vervolgens dieper in op het belang van gedeeld leiderschap in trainingsgroepen en sportteams, om daarna in een laatste deel meer inzicht te bieden in mogelijke probleemsituaties waarmee trainers en coaches geconfronteerd kunnen worden (bv. eetstoornissen, pestgedrag, grensoverschrijdend gedrag).
Studiemateriaal
- Alle informatie op de slides, evenals wat erbij werd verteld tijdens de les.
- De extra informatie die op Toledo zal worden geplaatst.
- De besproken hoofdstukken uit de handboeken geschreven door Bert De Cuyper:
- Communiceren moet je leren!
- Emotiecoachen in de wedstrijdsportMet vallen en opstaan
Toelichting werkvorm
Binnen de hoorcolleges worden zowel theoretische kennis alsook praktische vaardigheden aangereikt. Binnen een bijkomende opdracht (die geëvalueerd wordt door een presentatie) worden de studenten gevraagd om deze inzichten in de praktijk toe te passen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching (B-KUL-L24N7a)
Toelichting
De beoordeling bestaat uit een presentatie tijdens het academiejaar en een schriftelijk examen in gesloten boekvorm tijdens de examenperiode.
De precieze weging van de onderdelen bij het tot stand komen van het eindpunt voor het opleidingsonderdeel wordt meegedeeld op Toledo. Wanneer de student de presentatie niet of niet tijdig afwerkt, zal dit resulteren in een eindscore van 0 op deze presentatie.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- CS sportpsych asp coaching - examen (binnen academiejaar)
- CS sportpsych asp coaching - presentatie (binnen en over academiejaar)
Bij een onvoldoende voor het opleidingsonderdeel die bestaat uit een onvoldoende op het schriftelijk examen, gecombineerd met een voldoende voor de permanente evaluatie kan het punt op deze permanente evaluatie worden overgedragen naar de volgende examenperiode binnen het lopende academiejaar en desgevallend naar het volgende academiejaar.
Bij een onvoldoende voor het opleidingsonderdeel die bestaat uit een voldoende op het schriftelijk examen, gecombineerd met een onvoldoende voor de permanente evaluatie, kan het punt op het schriftelijk examen worden overgedragen naar de volgende examenperiode binnen het lopende academiejaar. Hierbij zal dan een nieuwe praktijkopgave worden gegeven.
Indien een student beslist om ondanks een geslaagde score voor een onderdeel toch te herkansen dan zal de nieuwe score in rekening worden gebracht voor het bepalen van het punt van het totale opleidingsonderdeel (dus ook indien de nieuwe score voor dit onderdeel lager is dan bij de eerste examenkans).
Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.