Seminarie en stage volleybal: deel 2 (B-KUL-L01I0A)

6 studiepuntenNederlands80 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- op een professionele manier elite jeugdspelers in de postformatie (vanaf 16 j tem beloften) te adviseren en te begeleiden op het vlak van prestatieverbetering en blessurepreventie
- op zelfstandige basis de verworven competenties en wetenschappelijke inzichten te vertalen naar geschikte (geïndividualiseerde) trainingsschema's om elite jeugdspelers voor te bereiden op wedstrijdsituaties
- elite jeugdspelers te begeleiden tijdens wedstrijdsituaties
- als sportwetenschappelijk trainingsexpert binnen een federatie/club te fungeren

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student:
- in de sportwetenschappelijke verdieping (minor) dit verder onder begeleiding toe te passen bij senior prestatiesporters
- kennis maakt met guest lectures, zelfstudie en peer instruction.
- vertrouwd geraakt met het gebruik van verschillende media zoals wedstrijdanalyse/ techniekanalyse (video) en scoutingsverslagen/analyses (PC) bij het lesgeven.
- kan ingeschaald worden op het niveau ‘Trainer A volleybal’ mits hij/zij reeds in het bezit is van een inschaling niveau ‘Trainer B volleybal’ én een gemiddelde eindscore van minstens 14/20 wordt behaald op de OPO’s ‘seminarie en stage volleybal’ deel 1 en deel 2 (over beide masterjaren heen).

De student wordt sterk aanbevolen om het opleidingsonderdeel seminarie en stage volleybal: deel 1 gevolgd te hebben en in het bezit te zijn van een trainersdiploma Trainer B volleybal.

De student is reeds vertrouwd met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van elite jeugdsporters en dit op nationaal clubniveau. De student moet actief betrokken zijn geweest bij de begeleiding van jeugdige topsporters en bij de organisatie van trainingen, (mini-)stages en wedstrijden op jeugdcompetitieniveau.

Beginvoorwaarden creditcontract
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
Om dit opleidingsonderdeel te kunnen volgen dient de student bovendien alle opleidingsonderdelen uit de truncus en de major van de door hem gekozen afstudeerrichting, gevolgd te hebben, uitgezonderd masterproef deel 1 en masterproef deel 2.

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L00I7B) EN GELIJKTIJDIG(L04E0B) EN ( GELIJKTIJDIG(L03M1A) OF GELIJKTIJDIG(L04N7A) ) EN GELIJKTIJDIG(L03M3A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L00I7B : Seminarie en stage volleybal: deel 1
L04E0B : Voeding: gezondheids- en prestatiegerelateerde aspecten
L03M1A : Sportcoaching, deel 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04N7A : Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching
L03M3A : Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 2

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05I2A : Masterproef bewegings- en sportwetenschappen: deel 2

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Seminarie volleybal: deel 2 (B-KUL-L01I1a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

In het seminarie volleybal worden volleybalspecifieke thema's behandeld waarbij gepoogd wordt zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de volleybalrealiteit. Hierbij wordt aandacht besteed aan de begeleiding van elite jeugdspelers van het hoogste nationaal of internationaal niveau op conditioneel, technisch, tactisch, en psychologisch vlak.

De volgende topics komen hierbij aan bod:
- Fysieke screeningsresultaten kunnen analyseren, maar ook kunnen reflecteren over nieuwe wetenschappelijk onderbouwde fysieke tests
- Trainingen voorbereiden in functie van periodisering en specifieke doelstellingen (integratie van tactische aspecten in volleybaltraining van nationaal senior niveau)
- Geïntegreerde fysieke aspecten van elite jeugdspelers op internationaal niveau (vanaf 16 j tem beloten)  (CLUSK).
- Uitvoeren van een uitgebreide wedstrijdscouting op internationaal niveau als talentscout (fysiek, technisch, tactisch), en ook het vertalen van de resultaten hiervan naar geïndividualiseerde trainingen (ind/collectief)
- Gedeeltelijk assisteren bij de practica van 1eMa (practicum en seminarie)
- Kritisch leren nadenken over new trends in volleyball op basis van (volleybalgerelateerde) sportwetenschappelijk artikels.

- Reeser J.C., Bahr R. (2003). Volleyball: Handbook of Sports Medicine and Science, Massachusetts: Blackwell Science, 230 p.
- Pittera C., Violetta D.R. (vertaling M. Spaenjers) (1994). Volleybal is beweging, Antwerpen: CODA,  215 p.
- VTS-cursus trainer A Volleybal (specifiek gedeelte), Brussel: Bloso.
- Ceux T., Vande Broek G. (2011). Tactisch volleybal: een leerlijn voor het hoger onderwijs, Leuven: Acco, 160p.

Microteaching
Groepsdiscussies

Het grootste gedeelte van deze thema's wordt door de betrokken lesgever gedoceerd. In de loop van het tweede semester dienen de studenten tevens een thema uit te werken, eerst theoretisch in de vorm van posters, vervolgens in de praktijksessie op het veld. De student gaat zelfstandig op zoek naar literatuur in het kader van het seminariewerk en vertaalt deze kennis naar concrete toepassingen in de praktijk.
In de loop van het academiejaar worden een aantal activiteiten georganiseerd, zoals in het recente verleden het bezoek aan een topclubs of trainingscentra, of de volleybalschool alsook het bijwonen van een aantal Europabekerwedstrijden. Dergelijke verplaatsingen worden telkens gekoppeld aan een thema dat aan bod komt in de seminaries (scouting, techniekanalyse, enz...).

4 sp. Masterstage volleybal: deel 2 (B-KUL-L01I2a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage60 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Via de stage wordt de student vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van beloften of senior prestatiesporters, zowel op het niveau van de sportclub als de federatie. De student zal tijdens de stage actief betrokken worden bij de wetenschappelijk onderbouwde begeleiding en coaching van beloften of senior prestatiesporters tijdens de organisatie van trainingen, stages en wedstrijden op competitieniveau. Zodoende kan de student zich ten volle bekwamen in de praktijk van het trainen en coachen van beloften of senior prestatiesporters op nationaal/international niveau.

De stage bestaat uit een externe zelfstandige stage onder begeleiding van een interne en externe stagebegeleider en wordt gespreid over het 1e semester. Deze stage laat de student toe op hoger niveau ervaring op te doen bij (jong)volwassen topsporters.

Externe zelfstandige stage:
- Clubstage eindopleiding elite jeugd en volwassenen 
- Trainingen topsportschool
- Weekstage met een clubteam of een nationale selectie (ev. Afzonderingsweekend)
- Kaderdagen, vormingsdagen, workshops, clinics

Stagehandleiding
Handleiding e-portfolio

Het takenpakket van de student met betrekking tot de stage bestaat uit volgende aspecten:
1. Planning en periodisering kennen van de volledige clubwerking (club, federatie). Hierover kritisch je eigen mening kunnen formuleren met wetenschappelijk onderbouwde alternatieven.
2. Trainingen voorbereiden in functie van de periodisering en de specifieke doelstellingen die door stagebegeleider worden voorgesteld
3. Scouting uitvoeren (sterkte/zwakte analyse) van een wedstrijdprestatie (fysiek, technisch, tactisch) en de resultaten hiervan vertalen naar uitgewerkte trainingen
4. Schets van de positie/taken van de technische staff binnen de club. Aan de hand van deze schets een eigen visie uitschrijven over de vorming van het kader rond een A-team.
5. Assisterende activiteiten tijdens weekstage (voorbereiding, evaluatie, …)
6. Coördinatie trainingsactiviteiten
7. Volledige portfolio uitwerken van alle trainingen en aanverwante de activiteiten, initiatieven en randinformatie (logboek), inclusief persoonlijke reflectie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Seminarie en stage volleybal: deel 2 (B-KUL-L21I0a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen


Het opleidingsonderdeel ‘Seminarie en stage deel 2’ staat geprogrammeerd als een jaaropleidingsonderdeel. Voor studenten die de minor ‘Sportwetenschappelijke verdieping binnen de afstudeerrichting sporttraining en coaching’ opnemen en hierdoor niet in de mogelijkheid zijn om in het tweede semester nog stage te lopen voor het opleidingsonderdeel ‘Seminarie en stage deel 2’ zal in overleg met de verantwoordelijke een traject worden afgesproken dat tijdens het eerste semester volledig kan worden afgewerkt.

 

Studenten die niet voldoen aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling “Niet Afgelegd” (NA) voor het opleidingsonderdeel.

De externe stage kan pas aangevat worden na ondertekening van het stagecontract. Uren die voordien gepresteerd worden, worden niet in rekening gebracht voor het totaal aantal te presteren stage-uren (tenzij er sprake is van zwaarwichtige redenen of overmacht).

1. Op het einde van het semester is er een examen over de geziene leerstof. Dit examen kan gedeeltelijk uit een gesloten en een open boek examen bestaan.
2. De evaluatie van de stage bestaat uit:
- Eindevaluatie met stagetitularis en -begeleider op het einde van het eerste semester
- Mondelinge presentatie van de stage in de lessenreeks in aanwezigheid van stagetitularis(sen), externe stagebegeleider (indien beschikbaar), externe experts binnen het vakgebied (DSKO van de VTS als waarnemer)

De eindscore is gebaseerd op een samengesteld punt van de afzonderlijke scores gegeven door alle betrokkenen, o.a. stagebegeleider(s) en stagetitularis(sen). De eindscore kan enkel bepaald worden als elk van de 2 onderdelen werd afgelegd en aan de aanwezigheidsplicht werd voldaan, zoniet wordt de eindscore “niet afgelegd” (NA).

Bij onregelmatigheden of problemen bij de stage kan een sanctie opgelegd worden door de titularis van het opleidingsonderdeel. Deze sanctie kan bestaan uit extra weken/maanden stage om te bewijzen dat de student kan voldoen aan de eindtermen van het opleidingsonderdeel en de opleiding.

De student moet voldoen aan de bepalingen inzake aanwezigheidsplicht voor de verschillende OLA's om te kunnen deelnemen aan het examen.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt  plagiaat.

Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages.

Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.

Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.

NOTA:
Voor zover voldaan is aan de bijkomende voorwaarden zoals bepaald in  overeenstemming met VTS-BLOSO, kan een inschaling worden bekomen op het niveau Trainer A van de Vlaamse Trainersschool, mits een gemiddelde eindscore van minstens 14/20 wordt behaald op de OPO's ‘Seminarie en stage volleybal’ deel 1 en deel 2 (over beide masterjaren heen).

Studenten die tijdens de 1e examenkans niet voldeden aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling voor het herexamen ook “Niet Afgelegd” (NA), uitgezonderd bij zwaarwichtige redenen.

Kunnen een herkansing krijgen voor onderdeel 2 op voorwaarde dat dit praktisch en organisatorisch haalbaar is (haalbaarheid, aantal uren en stageplaats te bespreken met de coördinator van het opleidingsonderdeel):
- Studenten die tijdens de 1e examenkans wel voldeden aan het minimum aantal stage-uren maar die een onvoldoende haalden op dit deel
- studenten die omwille van zwaarwichtige redenen een ‘NA’ haalden tijdens de 1e examenkans

Studenten die wel slaagden voor de stage maar niet voor onderdeel 1, hernemen dit in de 3e examenperiode. In geval een voldoende werd behaald op het onderdeel 2 Stage, blijft dit punt behouden.